דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עומס יתר באימון, זה עלול להזיק לכם 

מאת    [ 22/04/2014 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 2129 פעמים ]

הפכתם לספורטאים נלהבים. זה נהדר. אתם מגבירים את המאמץ ואת העומס שלכם באימונים מתוך תחושת השגיות ורצון לעמוד ביעדים חדשים וגבוהים יותר. האם אתם נוהגים בחוכמה? ד"ר אסנת רזיאל מבקשת מכם לעצור ולחשוב רגע, האם יותר גבוה ויותר חזק הוא באמת יותר טוב עבורכם?

ד"ר אסנת רזיאל

אנחנו נוטים לחשוב כי ספורט הוא טוב עבורנו. זה נכון, אבל יש כמה כללים שחשוב להקפיד עליהם שכן עומס יתר באימון, עלול גם לגרום לבעיות ואף לנזקים והרצון שלנו לתרום לעצמנו באמצעות ספורט יכול בקלות להפוך למצב שבו אנו מציבים בפני עצמנו אתגר שאינו דרוש לנו ובעיקר, אינו תואם למטרה המקורית שלנו לסייע לעצמנו להעלות את הכושר הגופני שלנו. כן, זה עלול גם להזיק לנו.

עומס יתר באימון הוא מצב שבו המתאמן מגיב לאימון באופן הפוך מן המצופה. כלומר במקום לקבל מן האימון הספורטיבי שהוא מבצע עליה ביכולות הגופניות שלו, הוא עלול לקבל בעצם תוצאה הפוכה כלומר: ירידה ביכולות הגופניות שלו, ירידה במסת השריר, בכוח, במהירות, בזריזות ולהחמיץ את מטרתו המקורית של האימון אותו ביצע.

יכולת הגוף שלנו לספוג אימון תלויה בשלל גורמים, ביניהם הכושר הפיזי שלנו,  התזונה שלנו, גורמי האקלים מסביב, מסת הגוף, וסף קושי וסיבולות אישי היחודי לכל אחד ואחד מאיתנו במהלך אימוני כושר.

כיצד נוכל לדעת שהגזמנו?

יש כמה סימנים בהם הגוף מאותת לנו כי הוא במצוקה הנגרמת לו כתוצאה מאימון עם עומס יתר: ירידה ביכולת הביצוע במהלך האימון, התכווצויות שרירים, ירידה חדה בתיאבון, הפרעות בשינה ועליה בלחץ הדם בשעות מנוחה. צריכת חמצן מוגברת, עליה ברמות אנזימים המצביעים על פגיעה בשריר, גם הם אינדיקטורים מצויינים לדעת שפשוט הגזמתם בעוצמות המאמץ הגופני שלכם.

מה עלול להיפגע אצלנו?

אימון יתר עלול לגרום לפגיעה במערכת העצבים האוטונומית שלנו. שיבוש באספקת האנדרנלין לגוף, עליה בלחץ הדם של הגוף, ירידה בחום הגוף, פגיעה במערכת החיסון, זיהומיים ויראלים בדרכי הנשימה או במערכת העיכול. חלק מן התסמינים האלו קשורים ללחץ נפשי רב מדי שאנו מפעילים על עצמנו במהלך אימוני סיבולת וחלקם קשור פשוט לעובדה שאנו מתישים את מערכות גופנו באימונים קשים מדי. מערכות אלו אמורות להגן עלינו ועומס יתר עליהן פוגע בתפקודן. גם פגיעות הורמונאליות אינן נדירות, בעיקר אצל נשים, עומסי יתר באימונים עלולים לגרום להפרעה ביצור האסטרוגן, דבר שעשוי אף לגרום לאי סדירות במחזור. גברים לעומתם, עלולים לסבול בירידה ביצור הטוסטסטרון וכתוצאה מכך הם עלולים לחוש ירידה בתאבון המיני.

כיצד חוזרים לשגרת אימונים מיטבית?

אם אתם חשים את שלל תופעות הלוואי אשר הוגדרו כאן, יתכן בהחלט שהעמסתם על עצמכם יותר מדי. התייעצו עם רופא המשפחה וספרו לו על הסימפטומים שאתם חשים. התייעצו עם מאמן חדר הכושר שלכם ובנו לעצמכם תוכנית אימונים חדשה, מאוזנת וקשובה יותר לעומסים שאתם כן יכולים לעמוד בהם. הקטינו את נפח ועוצמת האימון ואפילו את מספר הפעמים בהם אתם מתאמנים בכל שבוע.  לעיתים גם השבתה מוחלטת שלכם מאימונים לתקופה מסויימת יכולה להיות הפתרון הנכון על מנת לתת למערכות הגוף את הזמן שהן דרושות לו על מנת להתאושש ולבנות את עצמן בחזרה.

ספורט, במינון נכון, הוא דבר נהדר שצריך לגרום לכם להרגיש תחושות של חיוניות ואושר גדול. החזרתם לעצמכם את התחושה הנכונה לאחר תוכנית אימונים חדשה מאומצת פחות, סימן שאתם בדרך הנכונה!

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב