דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על גדות הדנייפר ועל גדות הירקון 

מאת    [ 10/04/2014 ]

מילים במאמר: 496   [ נצפה 3138 פעמים ]

מה בין אוקראינה לישראל?

אוקראינה קשורה להיסטוריה של עם ישראל ומחוברת למורשתו בקשר דם. נקודות ציון אפלות וקשות שזורות בתולדות האומה הישראלית ומקורן באדמת אוקראינה, כמו מאורעות ת"ח ות"ט (1648) ורדיפות הצורר חמלניצקי; קבר המוני היהודים הנרצחים בבאבי יאר, הידוע לדיראון עולם ממלחמת העולם השנייה. עם זאת, בנקודות האופל האלה מופיעות על אדמת אוקראינה דמויות יהודיות שהן אבני יסוד במורשת היהודית – הבעל שם טוב, הלובביצ'ר, רבי נחמן מאומן, רבי יצחק מברדיצ'ב, וגם שלום עליכם, אחד העם, חיים נחמן ביאליק וגולדה מאיר. נראה כאילו כל יהודי וכל ישראלי מכיר מקומות באוקראינה מבלי לבקר שם, וזאת רק מתוך הכרת הספרות הענפה שהנחילה לנו יהדות אוקראינה הגדולה.

ומה היום?

למזלנו, הצד האפל בהיסטוריה של אוקראינה חלף עבר מן העולם, ומשנת 1991, השנה שבה זכתה בעצמאות, החל עידן חדש בתולדותיה, עידן של חיים מודרניים, דמוקרטיים ומערביים, ללא שנאה לזר ותשוקה לחיים של אהבה ושקט. הביטוי הראשון לשינוי זה הוא יצירת כלכלה חופשית וכריתת הסכמי סחר בינלאומיים לתועלת אזרחי המדינה, וביטוי שני הוא פתיחת השערים לנכנסים וליוצאים ללא הבדלי דת ואומה, דבר שהעלה את רמת התיירות במדינה ואת עוצמתה הכלכלית.
בשנת 2008 הצטרפה אוקראינה ל- wto– ארגון הסחר העולמי, ובשנת 2011 חתמה הסכם עם ישראל למעבר חופשי בין המדינות, ללא צורך בוויזת מעבר. בעקבות בריתות אלה התפתחו קשרים עמוקים של מסחר, תרבות ותיירות בין ישראל ובין אוקראינה.

אוקראינים בישראל ולהיפך

בשנות השבעים ובשנות השמונים עלו יהודים אוקראינים רבים לישראל, והם מונים כיום כחצי מליון נפש. רובם השתלבו יפה בכל תחומי החיים בישראל והם תורמים רבות לכלכלת המדינה ולתרבותה.
בו בזמן החלו ישראלים רבים לבקר באוקראינה, תחילה באתרי מורשת יהודית, כמו קברות צדיקים, אנדרטאות ובעיקר באומן, בקברו של רבי נחמן מברסלב. לאחרונה, מוצאים הישראלים את אוקראינה כארץ תיירות מובהקת, שיש בה היסטוריה עולמית עתיקה וגם מודרנית; מוזיאונים ופארקים יחידים ומיוחדים, וגם אזורי תיירות כפרית נרחבים. ביטול הצורך בוויזה מקל מאוד על הבחירה באוקראינה כיעד תיירותי לנופש או לטיול, ואוקראינים רבים מגיעים לישראל כצליינים באתרי מורשת נוצרית או כנופשים במקומות ייחודיים לישראל.

מסחר הדדי

הקשר האנושי והמנטאלי בין האוכלוסיות שבישראל ובאוקראינה החל לרקום קשרי מסחר והביא לחתימת הסכם הסחר של "מדינה מועדפת". כדוגמת הסכם המעבר החופשי שהגביר את תנועת התיירות בין שתי המדינות, כך הסכם הסחר יצר מערכת מסחר ענפה בשווי של מיליוני דולרים בשנה, והזניק את כלכלת שתי המדינות באחת. אוקראינה מספקת לישראל בעיקר ברזל ופלדה, דגנים ודשנים, וישראל מייצאת מוצרי פלסטיק, מכונות וציוד חקלאי וגם תכשירים קוסמטיים. רשתות ישראליות רבות כמו 'ארומה', 'קסטרו', 'פוקס' ועוד פתחו סניפים באוקראינה והן פועלות שם בהצלחה רבה.

פעילות עסקית וקהילתית

לאחר סיום שירות הקבע בצה"ל כטייס קרב, עברתי לעסוק בעסקי נדל"ן ובעסקי תשתיות אנרגיה בישראל. פעילות זו התפרשה לאוקראינה ושם גם יזמתי הקמת מבנים לשימושים שונים ופרויקטים חקלאיים. עסקיי יצרו קשרים טובים עם אנשי עסקים באוקראינה, פוליטיקאים ואומנים, ושיתוף פעולה עם נשיא אוקראינה במתן עזרה לעולים לקברו של רבי נחמן באומן. בתפקידי כקונסול כבוד של אוקראינה בישראל, ארתם בכל כוחי לחיזוק הקשרים בין שתי המדינות היקרות לי, ולתמיכה באזרחים משני הצדדים הזקוקים לעזרתי.

עופר קרז'נר הוא איש עסקים בינלאומי, יזם ופילנתרופ. הוא הבעלים של חברת City Capital Group, המפתחת ומנהלת פרוייקטי נדל"ן מובילים באוקראינה. עופר קרז'נר פעיל גם בהשקעות ובפיתוח בענפי ההיי-טק, האנרגיה והחלקאות באוקראינה. בעבר ניהל קרז'נר יוזמות וחברות מקומיות בישראל לרבות בתחומי האופנה, המזון, התרופות, הנדל"ן ואיכות הסביבה. במאי 2013 מונה עופר קרז'נר לתפקיד קונסול כבוד של אוקראינה בירושלים והוא פועל לפיתוח יחסי המסחר, התרבות והפוליטיקה בין שתי המדינות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב