דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקשורת בין אישית - 14 עצות לשיפור התקשורת 

מאת    [ 09/04/2014 ]

מילים במאמר: 719   [ נצפה 2771 פעמים ]

פעם חשבת איך אתה מתקשר עם העולם? היית רוצה לשנות את התקשורת שלך עם בןבת זוגך, או עם הילדים? יש אפשרות כזו, זה ניתן להשגה, הסבר בהמשך.

תקשורת היא תהליך של העברת מסר, ממוסר המסר אל תקבלו. התקשורת היא אוסף סבוך של התנהגויות מילוליות ובלתי מילוליות המתרחשות במישורים אחדים.

במילון אבן שושן, תחת ערך "תקשורת" מופיעה ההגדרה הבאה- "קומינקציה, כלל הפעולות הנעשות לשם קשר עם הזולת, ולהעברת ידיעות ממקום למקום כגון: טלפון, רדיו, תקשורת המונים, אמצעי תקשורת, הלשון משמשת כלי תקשורת עיקרי בין אדם לחברו".

התקשורת היא הגורם העיקרי הקובע את סוג היחסים אשר אדם קושר עם הזולת, ואת מה שקורה לו בעולם הסובב אותו. תקשורת היא אמת מידה בה שני אנשים מודדים כל אחד את הערך העצמי של רעהו, היא גם המכשיר שבעזרתו יכולים שני אנשים לשנות את הערך העצמי שלהם.

תקשורת הינה תהליך דינמי וככזה הינה משתנה ומתמשכת. מודל התקשורת הבין אישי המוצג אצל klopt מציג שבע אלמנטים חיוניים: דובר, מסר, ערוץ, מזין, רעשים, משוב וסביבה. תיאוריית התקשורת טוענת שאדם אינו יכול שלא לתקשר, כל פעולה אפילו שתיקה הינה תקשורת, השפה הינה רק אספקט אחד של תקשורת בכל התנהגות בין אישית, משמעות הדבר היא שאני מודעים בעצם רק לחלק אחד של תקשורת שלנו עם אחרים.

לתקשורת שלשה אספקטים:

א.      וורבלי- המסר המילולי

ב.      לא וורבלי כולל את כל המסרים והשדרים הבלתי מילוליים כגון: קשר עין בזמן דיבור

ג.       רגשי- מצב הרוח והרגשות המובעים.

 

שלשה האספקטים הנ"ל מתמזגים למסר המשודר ולמה שהמקבל קולט. אלמנט נוסף המשפיע על התקשורת הינו הסגנון הספציפי בו בוחר המשדר להעביר את המסר.

  

תקשורת בין אנשים חיונית לחיים משותפים ומתחייבת במקרה בו מתאספים יחד מספר אנשים עם מכנה משותף או דאגה שנוגעת לכולם, דוגמא- הקבוצות הקטנות אליהם משתייכים כולנו בדרך זו או אחרת: בית ספר, עבודה, שכונה...

תקשורת רצופה ואינטראקציה בין פרט בקבוצה בסיטואציות שונות, נושאת בחובה תהליך מתמשך של הגדרת היחסים עם התפתחות הקשרים בין אנשים.

המערכת התקשורתית בין אנשים מורכבת ומסובכת, שכן היא נובעת מצרכים, מניעים ושאיפות של הפרט, שלא תמיד ידועים וברורים לקולט, וכן מושפעים מהפירוש שניתן לה על ידי קולט המסר. לעתים ההתנהגות הבלתי מילולית עלולה להיות סותרת את המסר המילולי. בנוסף לכך, גורמי מצב ויחסים קודמים עם המתקשר משפיעים על אופן העברת המידע ועל דרך קבלתו.

תקשורת חיונית להתפתחות חברתית, ככל שתהיה תקשורת פתוחה ובלתי מוגבלת, כך ייטב אך חשוב לזכור כי על אף שפתיחות ותקשורת יכולה לעזור להתמודד עם בעיות, היא עלולה לחשוף חילוקי דעות וערכים שהיו עד עתה סמויים.

 

שבע המלצות לשיפור תקשורת עם הילדים

  1. לנסות להפוך כל מסר לחיובי.
  2. לצמצם את הפער בין מה שאומרים, לבין מה שעושים.
  3. לגלות אמפטיה לגבי הילדים .
  4. להיות קשוב לילדים, ואם לא ניתן, כדאי לדחות את השיחה לזמן מתאים.
  5. לשתף את הילדים בחוויות שלכם.
  6. לשאול אותם מה דעתם ומה הם מרגישים.
  7. להשתמש בתקשורת ברורה וישירה.

תקשורת בין בני זוג

ידוע לנו שתקשורת טובה הינה הבסיס לזוגיות מוצלחת. התקשורת בין בני בזוג היא מעבר "מלדבר" או "כמות הדיבורים" אלא חשוב מה אומרים אחד לשני ואיך אומרים. הטעויות העיקריות בתקשורת בין בני זוג קשורים לחוסר יכולת להתבטא נכון וגם לחוסר כבוד הדדי.

שש התנהגויות שכדאי להימנע מהם כדי לעודד תקשורת יעילה:

  1. לחייב את השני לחשוב כמונו, כי דעתנו חשובה יותר.
  2. לצפות שהשני יגיב רק כפי שאנחנו רוצים.
  3. לא לאפשר ביטוי חופשי של השני.
  4. לא להקשיב ולהפסיק אותו באמצע.
  5. להיות מניפולטיבי.
  6. להסכים איתו למרות שחושבים אחרת.

תקשורת בין בני זוג הינה היכולת לבטא מחשבות, רגשות והשקפות באמצעות מילים, בצורה רגועה ומתאימה, ובעת ובעונה אחת לרצות להכיר את הרגשות ואת המחשבות של השני כדי להכיר ולהבין אותו טוב יותר.

ישנם בספרות שיטות שונות ומגוונות לשיפור וללימוד תהליכי תקשורת אפקטיביים. להלן מספר דרכים בקצרה:

  1. לימוד תהליך המשוב שהינו אחד הדרכים להרחבת התקשורת הפתוחה בין אנשים. בדרך זו אנו רואים את עצמנו כפי שהאחרים רואים אותנו, ומאפשרים לאחרים לדעת כיצד אנו תופסים אותם.
  2. גישת הקישורים- מדגישה שינוי התנהגות תוך הנחה שתהליך ההתייחסות הבין אישית ניתן לפיצול לחלקים הניתנים לרכישה או חידוד במהלך האימון.

כל תקשורת נלמדת. עם הכרה ורצון, מסוגל אדם לשנותה. אנו יכולים לחנך את עצמנו לתקשורת יעילה, ולפתח את היכולת לזהות אספקטים שונים של התנהגותנו ביתר דיוק, לשפר את הרגישות שבה אנו תופסים מסרים אחרים, וללמוד כלים שיסייעו לנו להבין את התנהגות האחר.

מבל אפרת פסיכותרפיסטית עובדת סוציאלית קלינית מדריכה מומחית בבריאות הנפש.  טיפול אינדיבידואלי,  זוגי ומשפחתי , הדרכת הורים, הדרכת אנשי מקצוע. בעלת קליניקה באזור המרכז ,  tratamiento  en castellano   opcional . טל. 09-9504992  ,  נייד  :  0522-529515 אתר: http://www.mabelf.co.il/ פייסבוק: https://www.facebook.com/pages/Mabel-Efrat/704153929602921   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב