דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם שוטר יחרים לכם את האופניים החשמליים ברחוב בגלל מצערת הפעלה ידנית המכונה גם ידית גז? 

מאת    [ 08/04/2014 ]

מילים במאמר: 1055   [ נצפה 6605 פעמים ]

אלו מקצת הכותרות של הימים האחרונים באינטרנט, בטלויזיה ובעיתונות:

"מאות קורקינטים ואופניים חשמליים הוחרמו"

"מבצע להחרמת אופניים חשמליים"

"פשיטה והחרמה השבוע של מאות קורקינטים ואפניים חשמליים בגוש דן"

ועוד...

ועוד...

ניתן לצפות בכתבה בחדשות ערוץ 2 בעניין ההחרמה של הקורקינטים והאופניים החשמליים בלחיצה כאן

 

הכתבה, שדיי היכתה גלים בקרב המתעניינים באופניים חשמליים, ובקרב הבעלים של אופניים חשמליים, הדאיגה את הציבור.

 

השאלה שרבים שואלים היא האם השלב הבא הוא החרמה של אופניים חשמליים ברחוב מרוכבים שהם רוכשים פרטיים? וזאת באמת שאלה מדאיגה....

אוקי, אז בואו נתחיל לעשות סדר בדברים רק כדי להבין את החומר שקשור באופניים חשמליים חוקיים ולא חוקיים, וכמובן רק נזכיר למען הסדר הטוב שכל מה שאנחנו כותבים כאן הוא דעתנו הפרטית כעוסקים בענף, ולא מהווה ייעוץ משפטי או אחר להסתמך עליו...

 

אילו כלים חשמליים הוחרמו בפשיטה? ומדוע?

כמובן לא היינו בפשיטה אבל מהכתבות שראינו וממה שקראנו, וכן מהמידע ש"זורם" בענף, הכלים החשמליים (קורקינטיים ואופניים חשמליים) שהחורמו היו ברובם המוחלט כלים לא חוקיים, והציבור צריך לברך – כן לברך!!! על כך.

קיים בארץ תקן לקורקינטים חשמליים שמאפשר קיומם של כלים כאלו שבעיקרון הם מוגבלים ביותר במשקל ובמהירות.

מהתמונות רואים שרוב הכלים החשמליים שהוחרמו הם אכן קורקינטים חשמליים וגם בעין בלתי מזויינת בעליל, רואים שאותם קורקינטים חשמליים חורגים מהתקנים באופן בוטה במיוחד.

 

באופניים חשמליים התמונה קצת יותר מורכבת  

קודם כל למען האמת כמעט ולא ראינו אופניים חשמליים שהוחרמו במסגרת הכתבות המצולמות בוידאו, ויחד עם זאת ידוע לנו שאופניים חשמליים רבים, מאות של זוגות של אופניים חשמליים הוחרמו מעסקים שחלקם אפילו מובילים וגדולים בענף, בגלל קיומן של "ידיות גז" (מצערת הפעלה ידנית), שהיא חריגה מהתקן.

אופניים חשמליים רבים אחרים הוחרמו בגלל חריגות אחרות בוטות, קשות ובעייתיות יותר כגון מהירות, כוח מנוע, חוסר תקינה (הרכבה של מנוע על אופניים פשוטים).

עד היום, זהו המבצע הגדול ביותר שנוגע לעניין הזה ומדובר במבצע שהוא שילוב של רשויות האכיפה מטעם המשטרה, משרד התחבורה ומכון התקנים, ואולי פה בדיוק קבור ה"כלב".

ברור לכולם שמדובר ב"טיפה בים" של האופניים החשמליים מצד אחד, אולם באולי אפילו מכת מוות עסקית לחלק מהעסקים ש"זכו" לקבל את הביקור של רשויות האכיפה.

ההערכה שלנו היא שמהיום והלאה חנויות של אופניים חשמליות וקורקינטים חשמליים, ישנו פאזה.

קורקינטים חשמליים לא חוקיים יהפכו לסחורה נדירה אחרי שהמלאים הקיימים יעלמו מהשוק, וכך ראוי, ואופניים חשמליים תקניים ימכרו ללא מצערת הפעלה ידנית, ולמען האמת גם כך אולי ראוי.

 

אנחנו לא באמת מתיימרים לדעת האם מצערת הפעלה ידנית לאופניים חשמליים ("ידית גז") היא דבר טוב או לא.

אנחנו לא מומחים לתחבורה, לא מומחים להנדסת אנוש בכלי רכב, ולא מומחים למוטוריקת יד/עין/גוף/סביבה, כדי להגיע למסקנות כאלו.

האינטואיציה האישית שלנו אומרת שמצערת הפעלה ידנית לאופניים חשמליים היא לא דבר שעשוי לגרום לנזק לרוכב ואולי להפך בגלל שהשימוש בה יכול אולי לסייע במקרים מסויימים של מתן תשומת לב לכלל הכביש במקום להיות עסוק "גם" בדיווש, מצד אחד.

מצד שני שימוש בלתי מבוקר יכול להוביל לנהיגה "פרועה" ולא זהירה, בעיקר של נהגים צעירים וחסרי ניסיון שרוכבים על האופניים החשמליים.

מצד שלישי בכל מה שקשור לאופניים חשמליים, שקייימים בארץ כבר 5 שנים כשהרוב המוחלט של הכלים אכן נמכר עם "ידיות גז" כאלו, אנחנו לא מכירים ססטיסטיקה שאומרת שהם מעורבים בתאונות עם הולכי רגל או עם רכבים יותר מאשר נניח אופניים רגילים ללא מנוע חשמלי.

למרות שיכול להיות שקיימת כזו סטטיסטיקה שאנחנו לא מכירים.

ומצד רביעי, התקן האירופי שולל את "ידית הגז" (המצערת) כאמצעי הנעה לאופנים החשמליות פרט לשתי מדינות של האיחוד האירופי שמאפשרות שימוש במצערת להתחלת נסיעה עד 8 קמ"ש בלבד...

כמו שאנחנו רואים יש שיקולים לכאן ולכאן, כך שכמו שאמרנו... אנחנו לא מתיימרים לדעת האם מצערת הפעלה ידנית לאופניים חשמליות היא דבר טוב או דבר לא טוב ומסוכן.

 

עדיין – מה קורה ומה עושים עם כל הכלים שנעים היום על הכביש ומה הסיכוי שיחרימו לכם את האופניים החשמליים שלכם?

אין כמובן תשובה חד משמעית לדברים האלו.

עד היום הייתה בענף איזו שהיא "מוסכמה" או "הבנה שבשתיקה", שהרשויות לא יעשו כלום, ושאין להם את היכולת לעשות שום דבר, כי אין לשוטר למשל את היכולת לבדוק ולדעת האם אופניים חשמליים הם חוקיים ותקניים כן או לא.

עד שהגיעה הפשיטה הזו,

שכאמור הייתה מבצע משולב של המשטרה, משרד התחבורה ומכון התקנים, כשלשני האחרונים כבר יש את הכלים להכריע האם האופניים החשמליים (או הקורקינטים החשמליים) הם חוקיים ותקניים או לא!

 

האם ל"סתם" שוטר ברחוב יש את הכלים לדעת האם אתם רוכבים באופניים חשמליות לא חוקיות? 

ברמת העיקרון בסך הכל כן...

 

שוטר פשוט יכול לראות האם יש לאופניים החשמליות המתקפלות "ידית גז" (מצערת הפעלה ידנית) או לא. 

 

שוטר פשוט יכול לזהות בעיין בלתי מזויינת האם האופניים הגיעו לארץ כאופניים חשמליים "מקוריים", שנבנו ככאלו, או שמדובר באופניים רגילים שהורכב עליהם קיט חשמלי ואז, גם אם הקיט תקני, למעשה המעמד שלהם לא בהכרח מוסדר. 

 

וכן, גם שוטר פשוט יכול לזהות ב 70% מהמקרים לפחות אם מדובר במנוע לא חוקי ולא תקני, לכל הפחות כשמדובר במנוע שהורכב על אופניים פשוטות שהוכב עליהם קיט מנוע חשמלי לאופניים, כשאותם אופנים לא נועדו להיות אופנים חשמליות מראש. 

 

מכל הדברים ששוטר או פקח פשוט יכול לזהות הכי קל לו לזהות זה את הנושא של "ידית הגז", כך שבהחלט קיים הסיכון שהרשויות יחליטו לאמץ מדיניות אכיפה קצת יותר מאסיבית, שתופנה גם כלפי משתמש הקצה הפרטיים ולא נגד החנויות. 

 

אז עד כמה עד כמה הסיכון שיחרימו לכם את האופנים החשמליות המתקפלות שלכם בגלל מצערת ההפעלה הידנית/ידית הגז עשוי באמת להתממש?

 

אם לשפוט לפי התנהלות העבר של משרד התחבורה בנוגע לאופניים חשמליות, מה שרצוי לעשות זה להקשיב טוב טוב למה שיתפרסם באמצעי התקשורת בנוגע למדינות משרד התחבורה לגבי אכיפת הנושא .

 

גם בעבר הזהיר משרד התחבורה מפני הגברת האכיפה, וכמו שאמרנו זה התפרש בשוק האופניים החשמליים כאזהרת סרק, שבסופה... פשיטה גדולה. 

 

ולכן מה שהיינו עושים זה פשוט להקשיב לאמצעי התקשורת בתור שלב ראשון.

 

אם יודיעו על התחלת אכיפה גם כנגד רוכבים פרטיים, אז פשוט... להוריד את הידיות אם אין לכם אלו. 

 

אם אתם מתכוונים לרכוש זוג אופנים חשמליות, רגילות או מתקפלות, אז היינו חושבים פעמיים אם להוסיף מצערת הפעלה ידנית/ידית גז, שאנחנו מזכירים לכם שהיא לא חוקית ולא תקנית.

 

בכל מקרה סעו בזהירות! 

 

אם ל

 

 

בית האופניים והממונעים (bikeshome) היא חנות אופניים המתפועלת על ידי צוות בעל 10 שנות ניסיון בתחום האופניים החשמליות המתקפלות במקום מעבדת תיקונים משוכללת לכל סוגי האופניים והממונעים, כולל ממונעים לילדים (כגון טרקטורונים לילדים, אופנועים לילדים, גי'פים ממונעים לילדים ועוד), אופני נשים, אופניים חשמליות, אופניים מתקפלות, תלת אופן ועוד.  כתובת האתר: http://www.bikeshome.co.il/ ניתן ליצור קשר מיידי להתייעצות, פרטים, שאלות והזמנה בטלפון 052-3489218




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב