דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סמים סטימולנטים (ד) 

מאת    [ 10/03/2008 ]

מילים במאמר: 704   [ נצפה 7438 פעמים ]

כאמור, הסמים מתחלקים לשלוש קבוצות לפי אופן השפעתם על מערכת העצבים המרכזית. סמים מעוררים הם אלה שמגבירים קצב פעילות עצבית. רוב החומרים המעוררים מתערבים בפעילות הנוירו-טראנסמיטורים (מפתחות) דופמין ונוראפינפרין. כאשר יש הגברה של פעילות עצבית של דופמין ונוראפינפרין מרגישים הגברה אדירה של העירנות, דריכות אינטלקטואלית, מצב רוח אופורי, יכולת ביצועית גבוהה מהרגיל, דיכוי של התאבון, דיכוי הרצון לישון והשריית אשלייה של כוחות אינסופיים.

אלה הסמים המעוררים הנפוצים ותכונותיהם:

1. אפדרה ואמפטמינים.
בצמח האפדרה ישנם שני חומרים פעילים שדומים לסדרת תרופות מעוררות שנקראות בקיצור אמפטמינים, או ספידים. ההבדל העיקרי בין אמפטמין אחד לאחר הוא עוצמת ההשפעה. באופן כללי מבחינים בין מת-אמפטמינים, דקס-אמפטמינים ואמפטמינים. הראשונים מאד חזקים והאחרונים חלשים יחסית. מבין האמפטמינים נפוצים האדרול והריטלין לטיפול בהיפר-אקטיביות.
אמפטמינים משפיעים באופן הבא: (1) פעילות גופנית מוגברת שמתבטאת בעלית לחץ דם, הגברת פעימות לב, הצרות כלי דם ועליה בריכוז גלוקוז בדם. (2)פעילות שכלית מוגברת שמתבטאת בחידוד הערנות, דיכוי תחושת עיפות, דריכות, חוסר תאבון, מצב רוח משופר, שטף דיבור ותחושת עניין.
אם מזריקים אמפטמינים מרגישים גם אופוריה קיצונית, חברותיות, סימפטיות ואיבוד חלק מכושר הראיה והשמיעה.
השלכות השימוש גדלות ככל שמרבים להשתמש. זה מתבטא באיבוד האיזון הטבעי של מספר תהליכים עצביים לזמן מה, פגיעה מוחית לא הפיכה לעוברים, שינוי בתבנית השינה, שינוי בתפקוד מיני, אדמומיות, כשל לב, פגיעה בכלי דם, התפתחות בעיות מנטליות וסימני זיקנה, תת תזונה, זיהומים, תחושת תלות וחוסר מטרה.

2. עלי קוקה וקוקאין.
שיח הקוקה גדל באופן טבעי בהרי האנדים, שם התושבים משתמשים בו להתמודדות עם הסתגלות למחסור חמצן, רעב, מתח, כאב, טקסים דתיים ואירועים חברתיים. המרכיב הפעיל בשיח הוא הקוקאין אבל אין לייחס לעלי הקוקה את אותן התכונות של הקוקאין - ההבדל הוא עצום. מסורת הלעיסה של הקוקה באנדים מסייעת ואילו שימוש בקוקאין טהור הוא הרסני ביותר.
הקוקאין משפיע גופנית ומנטלית. מבחינה גופנית הוא יוצר חיקוי של מצב פעיל דומה לזה של האמפטמינים, מבחינה מנטלית הוא גם דומה לאמפטמינים אבל גורם גם לפסיכו-סטימולציה, כלומר למצבים מנטליים שהולכים ומגבירים את עצמם.
לעיסת עלי קוקה לא ממכרת. שימוש בקוקאין ממכר, גורם לחשדנות, פחדים, חוסר בטחון, התנהגות כפייתית, תפיסת מציאות מעוותת, תוקפנות, בעיות ביחסים עם חברים, אלימות, התרחקות מהחברה, בעיות בתפקוד מיני, מעורבות בתאונות ופשע, ניסיונות התאבדות, מחלות בדרכי נשימה, הזיות והתקפים פסיכוטיים. הגמילה נחשבת קשה ודורשת סיוע.

3. אקסטזי.
אקסטזי הוא למעשה אמפטמין שעבר שינוי כימי קל, לכן הוא נקרא לפעמים אמפטמין פסיכו-דאלי. יש המון חומרים דומים לאקסטזי וכולם משפיעים באופן דומה. ההשפעה העיקרית היא השריית חושניות, תקשורתיות, רצון לדבר, פתיחות, רוחניות ויכולת לאינטימיות. מבחינה פיסיולוגית הוא משפיע גם על הנוירו-טראנסמיטור שמופעל על ידי LSD, שנקרא סרטונין, וכן האקסטזי וכל נגזרותיו הוא גם הזייתי.
אחת הבעיות של האקסטזי ונגזרותיו היא ההיפו-תרמיה. זהו מעין קצר בסיגנל בקרת הטמפרטורה של הגוף אשר גורם לו להתחמם ביתר. התופעה הזו יכולה לגרור התייבשות ומכת חום שמבשלת את תאי המוח ועשויה לגרום למוות. לכן שתיית כמויות עצומות של מים אופיינית למשתמשי אקסטזי ונגזרותיו. במסיבות אסיד, שבהן נפוץ האקסטזי, נהוג להקצות אזורים לשתיית מים והמים מחולק חינם. העניין הזה דרמטי במיוחד כי ריקוד סוחף הוא אחת ההנאות וההשפעות של האקסטזי.
אחרי שהאקסטזי נפלט הסרטונין חוזר לפעילות הטבעית שלו אבל עד שזה קורה מורגש דיכאון כל כך חריף שידועה תופעת התאבדויות לאחר שימוש באקסטזי. ככל שמשתמשים ביותר אקסטזי מתפרקות יותר רקמות שרירים, נגרמים יותר שטפי דם, נוצרים יותר קרישי דם, קורסת יותר מערכת העיכול והלב, נוצר יותר ויותר נזק לא הפיך לתהליך העצבי של הסרטונין וגדל הסיכוי למוות.

4. פרוזק ותרופות להקלה על דכאון.
קיימות חמש קבוצות להקלה על דכאון וכולן מטרתן לשפר את מצב הרוח, הפעילות, התאבון והשינה. ישנן המון תרופות להקלה על דכאון והן נבדלות באפקטיביות לשיפור הדכאון, ברעילות, בתופעות לוואי ובטווחי זמן ההשפעה.

5.גת קפאין וניקוטין.
גת הוא שיח שגדל באופן טבעי באפריקה ובמזרח התיכון. יש בו חומרים מעוררים קלים שנקראים קטין, קטינון וקטידין.
קפאין ידוע לכל וידוע מזיק לנשים בהריון, עוברים, תינוקות, אנשים שסובלים מפחדים ואנשים שסובלים מלחץ דם גבוה. הסיבה היא שקפאין מגביר קצב לב ולחץ דם.
ניקוטין הוא אחד מ-4000 חומרים שמשתחררים בזמן בעירת טבק והוא דומה לנוירו-טראנסמיטור אצטילכולין. הוא ידוע כהרסני למערכת הנשימה וממכר. מימדי התמותה מעישון הם אדירים ומשתנים לפי הפרסום של ארגון הבריאות העולמי. למרות הפופולאריות והחוקיות של העישון ישנה הערכה שמאות מיליוני בני אדם ימותו בעתיד מעישון.

6. פיטורי - טבק אוסטרלי, טבאין - שנמצא בזן מסויים של פרג האופיום וסטריכנין שמופק מצמח הודי ולפעמים משמש לתערובת עם סמים אחרים.

קצרה היריעה לתאר את כל תכונות הסטימולנטים - אפשר לשאלות שאלות במייל

סיגלית בינימין
אנשים מצליחים הם לא בהכרח טובים יותר, לפעמים הם רק תחרותיים יותר.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב