דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כמה זמן לוקח לכם לעכל את המזון שלכם? 

מאת    [ 01/04/2014 ]

מילים במאמר: 586   [ נצפה 7696 פעמים ]

עבור רבים מאתנו, חווית הארוחה כרוכה לעיתים גם בחישוב זמני העיכול. אנחנו יודעים כי לאחר ארוחה "כבדה", אנחנו מרגישים את עצמנו עייפים ולעיתים אפילו פשוט "מושבתים". האם יש חשיבות לתפריט שלנו בתהליך העיכול ולתחושות שלנו ואיך בעצם נוכל לתכנן ולבטל את הרגשת המועקה הנילווית לארוחה גדולה. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לכם איך לעכל את המזון שלכם.

ד"ר אסנת רזיאל

חמין או ג'חנון בשבת בבוקר משביתים אתכם לשארית היום וגורמים לכם לרצות להישאר בבית ולא לעשות דבר עם השבת השמשית הזו בחוץ? ובכן, אתם לא לבד. למה שאנחנו אוכלים, יש קשר ישיר למשך הזמן שלוקח לגוף שלנו לעכל אותו. כדאי באמת לעשות את החיבור בין המזון שאנו אוכלים לבן סדר היום המתוכנן שלנו. אחרי הכול, מה שאנחנו אוכלים הוא לא רק איך שאנחנו נראים, אלא גם איך שאנחנו מרגישים לאחר שאכלנו אותו.

מים- סם החיים המיידי שלנו. גופנו מכיל אחוזים גבוהים של נוזלים המתאדים בכל רגע נתון ועלינו מוטלת האחריות לחדש אותם בכל רגע נתון. מים אינם דורשים תהליך עיכול מן הגוף ולכן הם מרעננים אותנו בכל רגע נתון. הם עוברים ישר למעיים אחר חניה קצרה בקיבה, אינם דורשים מאתנו מאמץ של עיכול ולפיכך הם טובים לנו תמיד ובכל רגע נתון.

מיצים ממותקים, זו כבר אופרה אחרת לגמרי. אלו דורשים מאתנו לעיתים פעילות עיכול של עד עשרים דקות אפילו, הגוף נדרש לפרק את הסוכרים שבהם ולכן, כמעט תמיד תפקוד אותנו תחושת עייפות לאחר שנשתה כמות גדולה מידי של מיצים כאלו. אין להם ערך תזונתי, והם לא באמת מרעננים אותנו, הם מעייפים אותנו.

פירות- קל לגוף שלנו לעכל אותם, פעולת העיכול שלהם לא אורכת לרוב יותר מחצי שעה. הסוכרים שלהם בריאים עבורנו במינון נכון והם מתפזרים בגוף באופן טוב בניגוד לסוכרים מלאכותיים. ארוחת פרי מרעננת אותנו כמעט בכל רגע נתון, היא קלה לעיכול וממלאה אותנו באנרגיות לקראת הליכה קצרה או פעילות גופנית ואף מגבירה את הריכוז שלנו בעבודה אחרי ש"הטענו את המצברים"- זו בדיוק התחושה המדויקת שאנחנו מקבלים מבחינת הערך התזונתי שגופנו מקבל אל מול משוואת המאמץ הכרוך בעיכול, לכן ארוחות פרי, תמיד מומלצת כארוחת ביניים.

ירקות- גם הם קלים לעיכול ומשך הזמן שהגוף שלנו דורש על מנת לעכל אותם גם הוא אינו עולה על חצי שעה, הערכים הקלוריים שלהם נמוכים ולא תמיד הם משביעים אותנו. חלק מן הירקות כמו חסה למשל, דורשים מאתנו יותר קלוריות בפירוק, מאשר תכולת הקלוריות שבה הם מזינים אותנו, לפיכך ירקות הם תוספת לרוב, ופחות ארוחה בפני עצמה, הם בעיקר מקילים ומשפרים את תהליכי העיכול בגוף וכדאי להוסיף אותם לבשר ולמוצרים מן החי.

עוף- שעה עד שעתיים של עיכול.

בשר כבש או בשר בקר- שלוש עד 4 שעות עיכול.

דגים- עד שעה עיכול.

בשר הודו- עד שעתיים עיכול.

גבינה רזה- עד שעה עיכול. גבינה שמנה עד 4 שעות עיכול.

פחמימות מורכבות- עד שעה וחצי לעיכול.

פיצוחים-עד שעתיים עיכול.

כשאתם מחשבים את סדר היום שלכם, את מה שעליכם לעשות, יש חשיבות רבה למה תאכלו. ארוחת צהריים "כבדה" במשרד הכוללת מנה בשרית ופחמימות יכולה להיות סוף יום העבודה הנמרץ שלכם. הגוף זקוק לזמן רב מידי בכדי לעכל אותה, והוא עושה זאת בשעת מנוחה. מחקרים מראים כי במקומות עבודה רבים, רמת התפוקה של העובדים צונחת עד 70% לאחר ארוחת הצהריים.

יש לכם סדר יום עמוס שאתם חייבים להישאר ערניים בו, עזרו לעצמכם להישאר כך על ידי המזון הנכון והקל לעיכול והשאירו את המזון המורכב יותר לעיכול לשעות המנוחה וחוסר הפעילות שלכם. תכנון מזון נכון, הוא גם תכנון העיכול שלו ורמת ההתפנות שהגוף שלנו זקוק לה על מנת למקסם את יום העבודה שלנו ולהישאר יצרנים, חדים ובעיקר ללא תחושת מלאות או כובד שיכולה לעיתים להפריע לנו לתפקד באופן מיטבי.

.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב