דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מידת חומרתה של עבירת הנהיגה בפסילה בעיני החוק ובית המשפט 

מאת    [ 27/03/2014 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 3155 פעמים ]

הגדרת החוק

שני סעיפים שונים בתקנות התעבורה מתייחסים לנהיגה ללא רשיון נהיגה תקף. הפחות מחמיר מבין השניים – סע' 10א - עוסק במי שנוהג עם רישיון שפג תוקפו, או עם מי שנוהג ללא רשיון נהיגה כלל (כלומר – אדם שלא הוציא  רישיון, ולפיכך נוהג בלעדיו). מובן שכאן חמור פחות מצבו של מי שרישיון הנהיגה שלו פג תוקף. אם לא מדובר בתקופה העולה על שישה חודשים, נהג כזה אף לא יקבל זימון לדין.

במקרה האחר, של מי שלא הורשה מעולם לנהוג, ניכרת בשנים האחרונות פחות סובלנות של בתי המשפט, לאור עליה מדאיגה במספר המקרים שהובאו בפניו. הדבר בא לידי ביטוי בעונשי מאסר על תנאי, פסיקות המיישמות בפועל עונשים קודמים של מאסר על תנאי, ולעיתים אף פסיקות ישירות של עונשי מאסר בפועל, אם כי אלה נדירות.

הסעיף המחמיר יותר בעניין בתקנות התעבורה, הוא זה העוסק במי שנוהג בפסילה. סע' 67, קובע עונש מירבי של שלוש שנות מאסר בפועל בגין עבירה זו, הארכת שלילת הרישיון וקנס כספי בסך מאה אלף שקלים.


חומרת הנהיגה בפסילה

הטעם להפרדה בין סעיפי הנהיגה ללא רישיון תקף, ולהחמרה היתרה בה מתייחסים הן המחוקק והן בית המשפט לפסולי הנהיגה הממשיכים לאחוז בהגה, מקורו בתפיסה כי עובר עבירה כזו, מעבר לאי הציות, אף מחצין זלזול בוטה בחוק וברשויות המדינה. על אחת כמה וכמה תקפה תפיסה זו, במקרים בהם נתפס אדם נוהג במהלך תקופת השלילה, אף שנים לאחר שהחלה. מקרה שאינו נדיר כלל ועיקר.

משטרת ישראל מקיימת בדיקות אקראיות רבות, שאחת המטרות העיקריות שלהן היא איתור הנהגים האלה. יתרה מכך, היא אף משקיעה משאבים רבים בהשגת מידע מודיעיני ממוקד, ובאכיפה על סמך המידע, מול נוהגים בפסילה בעלי דפוס מועד, או בעלי פרופיל של עברייני תנועה מסוכנים.


גורמי הפסילה

קיימות שלוש אוטוריטות מרכזיות בידן הסמכות לשלול רישיון נהיגה בגין עבירות תעבורה. האחת היא משרד הרישוי, המרכז את נושא נקודות התעבורה, ובאחריותו האכיפה של הסנקציות המוטלות על פי חוק, עקב צבירה של נקודות אלה (קורסים של נהיגה מונעת ושלילת הרישיון).

סמכות נוספת נתונה בידיו של קצין משטרה. מתוקף סמכות זו הוא רשאי להשית על נהג פסילה מינהלית של הרישיון, במקרה שעולה הצורך לעצור באופן מיידי רצף של מסוכנות בנהיגה. המסוכנות עשויה לבוא לידי ביטוי במידת חומרתה של עבירת תעבורה, או באירוע של מקבץ של עבירות.

והסמכות השלישית היא, כמובן, בידי בית המשפט.

גל אביהוד - עו"ד תעבורה ונזיקין. שימשה בעבר תובעת תעבורה במשטרה, וכשפרשה הפכה שותפה בכירה במשרד מהמובילים בירושלים. כיום היא הבעלים של משרד שפתחה באשדוד, המטפל בתיקי תעבורה ותאונות דרכים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב