דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזריע תשעד אדם מדבר, קלקול הדיבור 

מאת    [ 27/03/2014 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 1803 פעמים ]

ערש"ק פרשת, נגע צרעת כי תהיה באדם, תזריע תשע"ד

אומר הזהר, צרעת ענינה, סגירה של אור עליון.

אומר ישעיהו הנביא, והיה אמונת עיתך חוסן ישועות חכמה ודעת יראת ה' היא אוצרו.אומרת הגמ' במסכת ברכות,.... ודעת זה סדר טהרות. אומר הרב קוק' "..דעת היא החכמה המעשית המצטרפת עם הנהגת החיים, ההולכת עם החיים ושוכנת איתם בכל טומאתם ומשמרת את הגבול הראוי ומייעצת איך להטהר ממה שהחיים החומריים מטמאים בהכרח.טהרות/דעת הינה חכמה מעשית, ידיעה, חכמה המנחה את האדם בחייו החומריים בדרך הטהרה.קניין הדעת ענינו חכמה הבאה לידי ביטוי בדעת.חיים חומריים המונחים ע"פ חכמה רוחנית.

אומר הזהר, על הפסוק במשלי, גם בלא דעת, נפש לא טוב, מי הוא דעת – הקב"ה.חכמה אשר  אין בה דעת, אין בה חיים חומריים המונחים ע"י חכמה רוחנית, חיים שכאלה מביאים לידי נפש לא טוב.

חיים שכאלה, הינם סגירה של האור העליון-צרעת.

ידועים דברי רבי נחמן, "מי שאין בו דעת אסור לרחם עליו" – מי שאין בו מציאותו של הקב"ה, אסור לרחם עליו.מציאות האדם הבריא הינה מציאות בה מהות חיותו והנהגותיו הינן – הקב"ה.

חוליו של האדם נוצר מניתוק, מאי חיבור נכון ושלם למהות חיותו – הקב"ה.

על הפסוק בתהילים, "אל תהיו כסוס כפרד, אין הבין", אומר הזהר, האדם נבדל מהסוס והפרד בהיותו בקדושתו, בהיות חיותו בקדושה, בהיותו שלם ומצוין מכל.

חכמה הינה הבנה רוחנית.דעת הינה החיות החומרית מוארת באור החכמה הרוחנית.בינה הינה המתווכת ביניהם.בינה היא המביאה לאפשרות חיים שכאלה.הסוס והפרד, חיותם הינה בחינת "אין הבין" אין בהן בינה.

"גם בלא דעת נפש לא טוב" מסביר הזהר, אדם אשר אין בו דעת הקב"ה הרי נפש לא טוב.נפשו, חיותה איננה מהקב"ה שכן אין דעת, חיותה הינה מסיטרא אחרא.נפשו אינה טובה שכן אינו מכוון ליבו לקב"ה. מהות חייו החומריים איננה מוארת באור החכמה.

אדם זה בהיות נפשו לא טוב, הרי אור עליון אינו מגיע אליו, נפש זו אשר לא טוב, מונעת וסוגרת הגעת האור העליון מהגיע עדיה.סגירה זו היא הצרעת.מופע בגופו של האדם המורה להיות אור עליון אשר אינו מגיע עדיו.

חיותו של האדם הינה אור עליון המאיר מאת הקב"ה.לקבלת אורה זו, חיות זו, האדם צריך לגלות עצמו ולאפשר הגעת האור העליון.גילוי עצמו, ענינו, הדעת.דעת אשר מורה להכרת האדם שכל מהותו ומהות העולם בכללותו הינה מאיתו יתברך.גילוי זה הינו בהנהגותיו בחיים החמריים.

לימוד התורה, הינו אמצעי ודרך המאפשרת דעת, דעת כי ה' הוא האלקים.בהיות האדם, חייו והנהגותיו ולימוד תורתו כסוס ופרד, אזי נפש לא טוב.אל תהיו כסוס ופרד אין הבין.חיים של סוס ופרד ענינם, חיים אשר אינם מחוברים למקורם.הסוס והפרד כל מהות חיותם איננה בשכלם ו/או בחשיבתם, עניין חיות הסוס והפרד, הכרת היות הסוס והפרד חיים וקימים, הינה בהנהגתם בדרך הליכתם וקיומם בעולם, הסוס והפרד מונהגים ע"י הסטרא אחרא - היצר.

האדם הלומד תורה.בהיות חיותו הנראית, הנהגתו הבהמית הפיסית, כהנהגת הדעת הרי נפשו,

טוב.היות הנהגתו הבהמית כהנהגת הסוס והפרד, הנהגת היצר, הרי אור העליון אינו מגיע עדיו, הרי נפשו לא טוב, מקורה איננו ממקור חיותה, הקב"ה, אלא מהסטרא אחרא.

אדם זה בחינתו, ידע סוס קונהו וחמור אבוס בעליו, ישראל לא ידע עמי לא התבונן.אדם זה, נגע צרעת בו.

אומר הרב צבי יהודה קוק, "אבל המחלה היסודית ביותר היא קלקול הדיבור, האדם הוא בטבעו "אדם מדבר".הדעת והרגש, התוכן הפנימי שבאדם מתבטאים ע"י כח הדיבור.על כן האדם הבריא הוא אדם שמדבר בבריאות.לעומת זאת קלקול הדיבור היא ראשית ויסוד לכל המחלות.הדיבור הוא יסוד היסודות בערך האדם".הדיבור מורה למהות הפנימית של האדם, הדיבור מורה לבריאותו הנפשית של האדם.

עשיית תורה, חיי תורה. שבת שלום

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב