דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לגלות את הבור השחור שלך 

מאת    [ 19/03/2014 ]

מילים במאמר: 991   [ נצפה 3120 פעמים ]

מכירים את השיר הזה ? - אוטוביוגרפיה בחמישה פרקים מתוך "ספר החיים והמתים הטיבטי"

השיר הבא מספר על כולנו

1.   אני הולך ברחוב .

     במדרכה יש בור עמוק.

     אני נופל לתוכו.

     אני אבוד ...אני חסר ישע.

    אין זו אשמתי.

    לוקח לי נצח למצוא דרך החוצה.

2.  אני הולך באותו רחוב.

     במדרכה יש בור עמק.

     אני מעמיד פנים שאינני מבחין בו.

     אני נופל לתוכו שוב.

     אני לא יכול להאמין ששוב הגעתי לכאן.

     אבל אין זו אשמתי.

    ושוב לוקח לי נצח לצאת.

3.  אני הולך באותו רחוב...

     במדרכה יש בור עמוק.

     אני רואה אותו.

     אני נופל לתוכו בכל זאת ...כוח של הרגל.

    עיני פקוחות.

     אני יודע היכן אני.

    זוהי אשמתי.

    אני יוצא מיד.

4.  אני הולך באותו רחוב .

    במדרכה יש בור עמוק.

    אני עוקף אותו.

5.  אני הולך ברחוב אחר. 

לכל אחד ואחת  מאתנו יש בור עמוק שהוא /היא נופל/ת  לתוכו שוב ושוב ושוב... כמו בסרט נע .

באיזה בור את/ה נופל/ת  שוב ושוב ושוב ? מאיפה הבור השחור הזה אצלך נובע ? האם את/ה תמיד לא מרוצה ? האם את תמיד מפחדת ? האם יש לך לפעמים תחושה שאת/ה נע/ה  קדימה ואז נופל/ת  שוב לאותו הבור ? האם יש לך צורך מתמיד למלא את הבור הזה אבל הוא אף פעם לא מתמלא עד הסוף ?

מה מקורם של אותם בורות ? –זה לא חשוב. זה עניין לפסיכואנליזה של 10 שנים.  מה שיותר חשוב הוא לזהות את סוג הבור השחור מבעוד מועד וללמוד לעקוף אותו ו"ללכת ברחוב אחר " קרי לאמץ אסטרטגיה חדשה של התמודדות עם הבור השחור כי בנפשנו הוא .

אז תחילה –בואו נלמד לזהות את הבורות השחורים לסוגיהם :מהו הבור שלך ? באיזה מהבורות הללו את/ה מרבה ליפול ? מהו הדפוס האוטומטי שלך ?

כדי לזהות את הבור השחור שלך את/ה צריכ/ה הרבה אומץ לב,כנות ויושרה .

1.הבור השחור של ה" לא מספיק ..." –אנשים שנופלים בבור ה"לא מספיק " הם אנשים שמסתובבים עם תחושה מתמדת שהם לא מספיק טובים ,לא מספיק מצליחים ,לא מספיק יפים .

או שהם מרגישים שאין להם מספיק ....אין להם מספיק כסף, אין להם מספיק כבוד ,אין להם מספיק אהבה ,אין להם מספיק הערכה או הישגים וכיו"ב.

2.הבור השחור של "הפחד מ..."  –אנשים שמרבים ליפול לבור הזה סובלים מחרדות ומפחדים שמשתקים אותם .חלק גדול מהחרדות הללו הוא בדמיון שלהם .הם עושים שימוש בדמיון שלהם כדי להפחיד את עצמם :הם פוחדים מהצלחה אבל הם גם פוחדים מכישלון ,הם פוחדים להישאר לבד אבל גם פוחדים מאינטימיות ,הם פוחדים מעוני אבל גם פוחדים  להיות עשירים ...

3.הבור השחור של רדיפת השלמות –אנשים שנופלים בבור הזה סובלים מרדיפת שלמות פרפקציוניזם .זה מלווה בהרבה ביקורת עצמית .יש לבור הזה יתרונות אבל יש לו בעיקר חסרון אחד גדול –הוא משתק ,הוא גורם לאנשים הללו לעבוד מאוד קשה ולהרגיש שהם אף פעם לא מצליחים לעשות את הדברים בצורה מושלמת .הבור הזה נוצר על בסיס השוואה בלתי פוסקת לאיזה שהוא אידיאל בלתי מושג.

4.הבור השחור של הרצון למצוא חן –אלו הטיפוסים המרצים .הם נחמדים שכן הם תמיד יסכימו אתך וגם עם מי שמתנגד לדעתך .הצורך באהבה הוא כל כך גדול שהם לא מוכנים להסתכן בדחייה .המניע העיקרי שדוחף אותם לבור הוא הצורך בשייכות .אנשים אלו לא מוכנים ולא יכולים לשאת דחייה ולהסתכן בתחושה שלא אוהבים אותם .הם מנסים לרצות את כל העולם גם במחיר ויתור על הרצון שלהם .בהרבה מקרים הם שוכחים מה היה הרצון האמתי שלהם או שהם כבר לא יודעים לזהות אותו .

5.הבור השחור של חוסר הסבלנות –בבור הזה נופלים אנשים קצרי רוח ,כאלו שאין להם סבלנות. הם סובלים מאי שקט פנימי ,תחרותיות גבוהה וגם אינטליגנציה גבוהה שמונעת מהם להקשיב לאחר כיון שנדמה להם שממילא הם יודעים כבר מה האדם האחר עומד לומר (אז בשביל מה להקשיב לו  ?!). מי שמרבה ליפול לבור הזה מאופיין  בחוסר הקשבה ,קצב מהיר וחוסר יכולת להכיל .

6.הבור השחור של חוסר שביעות הרצון –מי שנופל לבור הזה נופל לבור עמוק מאוד .חוסר שביעות רצון קשורה לפער בין תפיסת המציאות כפי שהיא  לבין תפיסת המציאות הסובייקטיבית .האם קרה לכם שפגשתם אדם שנראה לכם מצליח בכל קנה מידה אפשרי אבל הוא לא שבע רצון מעצמו  ? אדם כזה ירדוף אחרי הרוח בניסיון למלא את הבור השחור בתוכו .

7.הבור השחור של הישגיות יתר –אנשים שנופלים לבור הזה , הם שאפתנים מידי הם שואפים לעלות על ההר הכי גבוה אבל כשהם כבר מצליחים לטפס עליו ולהגיע לפסגה במקום לנוח על זרי הדפנה הם מסתכלים במפה כדי לאתר את ההר הבא .

8.הבור השחור של השליטה –מי מאתנו לא נופל מפעם לפעם בבור הזה ? .לכולנו יש צורך שליטה טבעי .אנשים שמרבים ליפול לבור הזה סובלים מצורך שליטה גבוה באופן מופרז .יש להם צורך גבוה בתחושת וודאות .הם רוצים לשלוט על כל הנתונים בכל מצב והכי חשוב להרגיש שהדברים תלויים בהם .כל זאת על מנת להימנע כמה שאפשר מעמימות וחוסר וודאות .יש לזה יתרון יחסי של קבלת החלטות מהירה ,יכולת מנהיגות אבל יש לזה מחירים אישיים גבוהים כמו דאגנות יתר וחרדות .

9.הבור השחור של הפאסיביות –הבור הזה שייך לאנשים שלא גילו את הסוד הגדול של החיים –סוד הפעולה והתוצאה .אנשים שמצויים בתחתיות הבור הזה לא מצליחים לתרגם מטרות וחלומות למעשים .ולכן הם גם לא מגיעים לתוצאות טובות .אנשים שנופלים  בבור הזה פוחדים להיכשל ולכן הם מפתחים חוסר אונים נרכש .

10.הבור השחור של הקיטורים –הבור הזה שייך לפסימיים שבינינו .כאלו שמתרגמים את הפסימיות הטבועה בהם לתלותיות יתר .הבור הזה הוא הראשון בסדרה של בורות .

כל מי שאיי פעם נפל לבור הזה יודע שאם אתה מתחיל/ה לקטר זה מסלים את עצמו .ככל שאת/ה מרבה יותר לקטר כך היכולת שלך להתלונן הולכת וגדלה .זה גם מדבק .קיטורים הם כמו מחלה ויראלית .

מי שלא ילמד לזהות את הבור שלו ,ישאב לתוכו שוב ושוב כי הבור השחור הוא בתוכנו והוא עמוק ואפל כמו מנהרה בלתי נגמרת .

אני ממליצה לכן וגם לכם ללמוד לזהות את הבור ,לעקוף אותו וללכת ברחוב אחר .

 

שמחה לוין, מנכ"ל מכון כישורים-קישורים http://www.kishurim-center.com/>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב