אחריות תאגידית
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

אחריות תאגידית 

מאת    [ 16/03/2014 ]
מילים במאמר: 479   [ נצפה 2419 פעמים ]

 
 

בין אם שמעתם על המושג או לא, אחריות תאגידית מבטאת למעשה ביטוי והיפוכו או סוג של אוקסימרון- מדוע? תאגיד מעצם היותו ארגון מסחרי, מטרתו לדאוג לאינטרסים מוגדרים שמטרתם העיקרית, אם לא היחידה, למקסם רווחים. אחריות מצד התאגיד בין אם היא אחריות כלפי הסביבה, כלפי העובדים בה וכלפי הקהילה בה התאגיד פועל מבקשת מהארגון להגביל את עצמו, ולמעשה לעשות זאת על חשבון רווחים עתידיים. לדוגמה: העובדים, ככל ששכרם והתנאים שלהם יהיו טובים יותר, כך ישחק הרווח של הארגון,למנוע תנאים ליצירת מונפול תפגע בצרכנים אך תועיל רבות לארגון, לדאוג לפתרונות לשפכים או או צמצום נזקי זיהום אוןיר תגזול כספים ומשבים רבים שיכולו להיות מתועלים להתרחבות.

בעבר, או יותר נכון לומר, עד לפני שני עשורים, תאגדים עסקיים נתנו מענה אחד לדירקטקיון בנוגע לרווחיות החברה, מענה נוסף לממשלה , באשר לשמירה על חוק. מערכת השיקולים של התאגיד, ותוכניותיו העיסקיות נבעו בכפוף לשניי שיקולים אלו, ואלו בלבד. באשר לצרכנים, איכות הסביבה, הקהילה- לא קיימת הייתה מערכת שיקולים נוספת שההחלטות העיסקיות נלקחו לאורה. בשני העשורים האחרונים חל שינוי דרמטי, וכיום  יש ציפייה מובהקת כלפי תאגידים לשאת באחריות סביבתית וקהילתית, ולא רק שקיימת צפייה , היכולת של התאגיד או החברה לעמוד בציפייה הזו מגדיר במידה מסוימת את הערך של החברה, בעיניי צרכנים ובעייני משקיעים כאחד. כגודל מידת המעורבות כך במידה מסוימת נתפסת החברה כמשפיעה יותר וחזקה יותר. על פי רעיון האחריות התאגידית, ארגון עסקי מעצם היותו, ובעיקר מעצם גודלו,מחויב להיות מודע לכוח ולהשפעה שנתונה תחת חסותו ולנהוג בה במוסריות והגינות. אם  כלפי העובדים- במתן תנאי העסקה מייטיבים, אם כלפי הלקוחות- למשל להמנע ממונפול , כלפי הספקים, כלפי הסביבה על ידי שמירה של משאבי טבע לדורות הבאים.

מה הם הגורמים העיקריים שגרמו  להופעתה של האחריות התאגידית?

מספר תהליכים השפיעו על התופעה, שגם קרויה "ממשל תאגידי"

*הפרטה של שירותים שניתנו בעבר על ידי הממשלה, ובכך נוצר מצב של עלייה בכוחו של המגזר העיסקי והמגזר השלישי.

*התעצמות של גלובליזציה אשר הביאה לכך שתאגידים רבים פועלים מול מדינות שונות עם חוקים משתנים.

*הדומיננטיות של האינטרנט והרשתות החברתיות אשר על ידי זמינות ושיתוף של מידע הגדילו את השקיפות בה כולנו חיים, ושקיפות בה פועלים ארגונים וגם היותם חשופים לביקורת.

על רקע מציאות משתנה זו התגבשה גישה של אחריות תאגידית אשר יצרה מערך שלם של ציפיות ודרישה מצד תאגידים להכפיף את עצמם בהתנדבות למערכת שיקולים רחבה, ובכך לשפר את התדמית שלהם כארגון וגם למנוע מצב שדרישות מסוג זה יכפו עליהם בכוח.

שווי מניות ואחריות תאגידית- מה הקשר?

בשנת 2012 מעל 11% מההשקעות בשוק ההון בארצות הברית, הופנו  לחברות הנכללות במדדי אחריות תאגידית- בניגוד לירידה הכללית בהיקף ההשקעות. מדד דומה לזה קיים גם בבורסה בתל אביב ונקרא "מדד מעלה".

מחקרים הראו שארגונים השמשקיעים ממשאביהם לטובת פעולות של אחריות תאגידית, העובדים שלהם הם בעלי מוטיבציה גבוהה יותר, וכמו כן האטרקטיביות של המוצרים אותם הם משווקים בעיניי הלקוחות שלהם. בעקבות ההבנה של התגמל הטמון בקידום ערכים אלו הן מצד התאגיד והן מצד הקהילה והסביבה-  בשנים האחרונות המושג של אחריות תאגידית מתרחב  ומשתכלל.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב