דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מינוי מפקחי ומנהלי בתי ספר: איך להגדיל את סיכויך לזכות במכרזי פיקוח או ניהול מערכות חינוך? 

מאת    [ 16/03/2014 ]

מילים במאמר: 935   [ נצפה 4176 פעמים ]

 

לפני שהולכים למבחני קבלה לקורס מנהלים, לפני שניגשים למכרזי ניהול או למכרזי פיקוח, חשוב לקיים מפגשים עם האנשים המשפיעים, ובמהלכם לדעת לנטוע רעיונות ומשפטים שישמשו "ראיות" לכך שהנך המועמד המתאים  לתפקיד. עם מי להיפגש? עם מי להיפגש קודם ועם מי אחר כך? איפה לקיים את הפגישה? למי לספר או לא לספר על הפגישה? מה להגיד ומה לא להגיד? איך לרתום את האחרים לעזרתנו? לבקש דיסקרטיות או לא? התשובות לשאלות אלו ועוד, תלויות במבנה הפוליטי הארגוני ובמבנה אישיותן של הדמויות הפועלות בשטח, ומומלץ מאוד לפעול במקצועיות כדי להימנע משגיאות.

התחרות בין המועמדים נהיית קשה יותר ויותר: החל מהשנה הנוכחית, רק מועמדים שסיימו קורס הכנה לניהול מערכות חינוך מטעם משרד החינוך- ימונו לניהול בתי ספר. כול קורסי הניהול של משרד החינוך מרוכזים במכון אבני ראשה.

ועוד: מספר המתקבלים לקורסי ההכנה לניהול מערכות חינוך צומצם בתשע"ד מ-300 מועמדים ל-200"! פחות מועמדים עוברים את שלב הסינון הראשוני, מה שאומר שעל ספסל הממתינים למכרז ישבו לידך מועמדים עם נתונים גבוהים יותר ויותר.

מהשנה, כבר אי אפשר לזכות במכרז לניהול בהתבסס על תואר שני במנהל החינוך מאוניברסיטה או ממכללה! עובד הוראה המעוניין להתקדם לניהול, חייב שיהיו לו מלבד כישורים אקדמיים, מומחיות בחינוך, כושר מנהיגות, ויכולת השפעה, גם כישורים פוליטיים, ויכולת לנתב את מעמדו בקרב מקבלי ההחלטות במחוזו.

בתנאי הקבלה לקורס מנהלי מערכות חינוך נדרשים המועמדים להביא את המלצת המנהל והמפקח. ללא המלצות טובות - קשה מאוד להתקבל לקורס. צריך לדעת איך לשכנע את הממונים הישירים לתמוך בקידומך, ולהקפיד שתוכן ההמלצות יקדמו את סיכוייך. מומלץ לבקש לראות את ההמלצה של המנהל ושל המפקח קודם שמגישים אותה למשרד החינוך, ואף לבקשם להדגיש אי אילו תכונות חשובות שלדעתך חיוניות לתפקיד אליו הנך מגיש את מועמדותך. יש המרגישים לא נוח לעסוק בשיווק עצמי אצל הממונים. מניסיוני, דברים שהעובד אומר על עצמו בפני הממונים (באופן מתוכנן), חוזרים ונשמעים כהד מפי הממונים בנסיבות שעולה בהן שמו של המועמד, ומשמשים כהמלצות מצוינות!

לא תמיד נאמרת כול האמת למועמד/ת מצד הממונים,  ולעיתים ניתנות עצות לא טובות גם מצד אנשים שבטוח אוהבים אותנו, מתוך חוסר מקצועיות. לדוגמה: באה אלי לייעוץ סגנית מנהלת בית ספר שניגשה למכרזי ניהול במשך 6 שנים ללא הצלחה, והייתה בטוחה שהמנהלת והמפקחת עוזרות לה בתהליך. אממה...? כול פעם היא לא זכתה במכרז בשל נסיבות כגון: "ברגע האחרון המנהלת של בית הספר שהועדנו לך החליטה לדחות את יציאתה לפנסיה מוקדמת", "ברגע האחרון נאלצנו לתת ניהול למנהלת קבועה שחזרה למשרד החינוך וחייבים לה בית ספר". המועמדת התעקשה לגשת למכרזים לניהול רק במחוז שלה, כי רצתה לעבוד כמנהלת לצד האנשים שמכירים אותה ותומכים בה. התירוץ האחרון מצד המפקחת היה: "את מתאימה לניהול אבל לא עוברת מכרז". בעצתן, היא הגיעה ל"מכון למימוש זכויות מורים" ושיפרה את הופעתה בראיונות המקדימים עם הממונים. היא חיכתה למועד פרסום המכרזים במחוזה, הרביעי במספר באותה שנה, ניגשה עם הבטחות מרומזות שהנה הפעם זה הולך לקרות, כי היא באמת למדה להציג את עצמה מצוין. אך....שוב היא לא זכתה במכרז. בתוך חוויית השבר הנוראית שחוותה, הצלחתי לשכנעה להיפגש עם מפקחות ומנהלות חינוך בעירייה שאינה במחוז שלה, לרתום את המנהלת הקודמת שלה כממליצה, ולא לשתף בתהליך את מי שלא צריך. מתוך מצוקתה הגדולה היא הסכימה לפעול בניגוד לפרדיגמות שהנחו אותה עד כה. ואכן ... במכרז הראשון שהיא ניגשה במחוז האחר- היא זכתה.  אין להסיק מכך שפתרון זה נכון לכול מי שניתקע! אבל בהחלט אפשר להסיק, שדי באדם אחד, שיושב בכול המכרזים שהנך ניגש, ומשכנע את האחרים שאינך ראוי, כדי למנוע ממך את קידומך!

דוגמה נוספת לשגיאה שנעשתה באופן רציף על ידי אחד מהמועמדים לפיקוח, הייתה שגיאה בהבחנה, מה מתאים להיאמר על עצמו במכרז ומה לא. כשבא למשרדי ושאלתי אותו מדוע הוא מספר את מה שהוא מספר הוא ענה לי: "אמא שלי היא אישה חזקה, והיא אמרה לי להיות אני עצמי במכרז, ולהגיד כול מה שאני חושב!" אז באמת זה החלום של כולנו, שיקבלו אותנו כמו שהננו. ואין ספק שאמו רוצה בטובתו. אבל .... הממונים רוצים לשמוע דברים מאוד ספציפיים, להיות בטוחים שיהיה להם קל ונעים לעבוד איתך, וכול מה שעשוי להעיד על איזה שהוא קושי בתקשורת הבינאישית יכול בקלות לסכל את סיכוייך להיבחר, גם אם הנך הדמות הכי מקצועית, חכמה, חרוצה, יוזמת, משפיעה ואפקטיבית.

הכנת המועמד להצלחה במכרזי ניהול ופיקוח צריכה להיעשות במקצועיות, בהתייחס למפה הפוליטית של סביבתו הספציפית, ותוך הדגשת כישוריו וניסיונו בתחום של התפקיד המוצע. חשוב לבוא למכרז עם חזון ניהולי חינוכי מגובש, ההולם את מדיניות משרד החינוך והאינטרסים של אנשי המקום מחד, ואת הכישורים היכולות והניסיון של המועמד מאידך! להקפיד, שהחזון לא יישמע כמדוקלם מתוך איזה שהוא מאמר שהורד מהאינטרנט, ושיהיה מפתיע ומעניין כך שייצרב בלבם ובתודעתם של חברי וועדת הבחינה וישכנעם לבחור בך!

ככול שמדובר במכרזים של משרד החינוך, הרי שכול ניסיון כושל במכרז מתועד בתיקך האישי, ומהווה חלק מניהול הרושם שהנך משאיר אצל חברי וועדת הבחינה. אחד המועמדים סיפר לי, שהמשפט הראשון שנאמר לו במכרז לניהול בית ספר מצד מפקח המחוז היה: "מה יש לך להגיד על תיקך העבה?"....כלומר, לפני שהתחיל להציג את עצמו במכרז, כבר התבקש לבוא ולתרץ מדוע כול כך הרבה פעמים ניגש ונכשל במכרזים בעבר..... מובן שעוד לפני שהמועמד פתח את פיו במכרז נחרץ גורלו לשלילה!

דוגמה נוספת:  מועמדת סיפרה שהמשפט הראשון שמפקחת המחוז אמרה בתחילת המכרז היה: "זו הגב'.... אני כבר ראיתי אותה..." ובאמרה זאת עשתה מן פרצוף עייף או משועמם. די! אמירה כזו  סיימה את המכרז לפני שהוא התחיל!

ההחלטה אם המועמד מתאים או לא, מתקבלת לרוב במפגשים שנעשים לפני פרסום המכרז (כי אחר כך אסור) בין המועמדים לממונים. ואם אינך מרגיש תמיכה- מיותר להמשיך בתהליך ולגשת למכרז באזור. כי זה יכול לקלקל את סיכוייך כשתעמוד מול האנשים האחרים ששומעים הערות לא מפרגנות מסוג אילו. לפעמים לא מעוניינים בך על רקע אישי, ולפעמים אין מעוניינים במועמדותך מסיבות שאינן קשורות באישיותך! כדי להבחין במה מדובר כדאי להתייעץ עם מומחה.

ככול שתגיעו מוכנים יותר למכרזים, ככול שתדעו לבחור את המכרז הנכון, שתדעו לרתום לעזרתכם את האנשים הנכונים ולנטרל את הכוחות המחלישים- כך תגבירו את סיכוייכם לזכות במכרז, וזה יקרה מוקדם יותר. הכנה מקצועית לקראת מכרז ניתן לקבל ב"מכון למימוש זכויות מורים".

 

ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים". מאמנת מועמדים למכרזי ניהול. מסייעת לעובדי ההוראה להבין את  הפוליטיקה הארגונית הרלוונטית לקידומם. מייעצת בהצגה העצמית ובבניית החזון הניהולי במכרז. בעלת ניסיון של 8 שנים כחברה בוועדות הבחינה במכרזי ניהול בתי ספר ומערכות חינוך. בוגרת תואר שני (בהצטיינות) ותואר שלישי בייעוץ חינוכי מאוניברסיטת בר אילן, קורס להכשרת מנהלים של משרד החינוך מאוניברסיטת תל אביב, ומאמנת מוסמכת מטעם מכללת קואוצ'מי . מנחה בהשתלמויות מורים לאימון ולהעצמה אישית.


 טל: 03-5512530                       נייד: 050-9005452          


              משרד: רבינוביץ 52 חולון      




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב