דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי יכול לבצע בדק בית? 

מאת    [ 09/03/2008 ]

מילים במאמר: 771   [ נצפה 2747 פעמים ]

מי יכול לבצע בדיקת "בדק בית"?

עיקרו של שוק הנדל"ן בארץ מאופיין בבנייה למכירה של דירות ובתי מגורים, כאשר עיקר הענף עוסק בבניה חדשה למגורים. כיום מתפתחות בו נישות חדשות בתחום של "פינוי בינוי", חיזוק מבנים ושדרוגם במסגרת תמ"א 38 ואף בניה להשכרה.

בשנים האחרונות כבר אין צורך להרחיב את החשיבות הרבה של בדיקה הנדסית - "בדק בית" - של כל נכס חדש, הנרכש מקבלן. כבר כולם מבינים כי כאשר רוכשים נכס חדש, או נכס מיד שנייה, ששוויו גבוה מאוד - נניח 1,000,000 ש"ח - נכון וצריך לבדוק אותו הנדסית בעלות של 1,000-2,000 ש"ח, המהווה כפרומיל (1/1000) מעלות הנכס. עלות בדיקה זו נמוכה יותר מדמי התיווך, ואף נמוכה יותר מהעמלה ההזויה, המשולמת לבנק המשכנתאות בתמורה ל... עלות "עריכת מסמכים", למשל. מאידך, חשיבותה של הבדיקה הזו לא תסולא בפז, והיא עשויה לתת לכם אינדיקציה חשובה ורבה על מה שאתם קונים.

הקבלן, המתווך ואיש השיווק מילאו אתכם במידע מקיף ועמוס, אבל ברור שהמידע שנמסר לכם הוא מגמתי ומכוון מטרה, בעוד שאתכם מעניין המידע שישרת אתכם בקבלת ההחלטה, וכן שיסייע לכם שלא ליפול בפח עם הנכס, שאתם קונים.

בשוק ההנדסי הישראלי צצו לאחרונה מספר רב של חברות וגורמים שונים, העוסקים בתחום של בדק בית. כתוצאה מכך, נוצרו בשוק ההנדסי הישראלי מספר רב של תגובות שרשרת:


    • מחירה של הבדיקה ההנדסית ירד מאוד. כדוגמא אציין כי לפני 13 שנה, מחיר הבדיקה ההנדסית לבית פרטי היה 1,200 ש"ח, המחיר כיום לבדיקה כזו נע עקרונית סביב סכום דומה - לאחר 13 שנים!,
    • איכותה ההנדסית של הבדיקה ההנדסית ירדה פלאים. האיכות הנמוכה של הבדיקה מוצאת את ביטויה במספר רב של פרמטרים:

    •  

      • הידע המקצועי של הבודק: הידיעה העיונית של האמור בתקנים לוקה בחסר, ובמקרים רבים כמומחה מטעם בית משפט אני נתקל בהערה, המבוססת על דרישה ישנה ולא מעודכנת, או על מידע מהגיגי ליבו של הבודק,
      • כושר הניתוח של הבודק: הניתוח ההנדסי של הליקויים בנכס פגום מיסודו, ואינו מבוסס על הגיון הנדסי מקצועי,
      • הבנת יסודית של תורת התמחור: תמחור לקוי של עבודות, הנדרשות לתיקון הליקויים. התמחור עשוי להיות נמוך מהנדרש, גבוה מהנדרש, ולעיתים קרובות תמחור זה אינו מבוסס.

    • לעיתים, איכותם המקצועית של הבודקים נמוכה, ולא מתאימה לעמוד מול הדרישות המקצועיות, כפי שאלה ניכרות בחוות הדעת הנגדית.
    • ההערכה המקצועית בהתייחסות בית המשפט לדו"חות ההנדסיים, המוגשים בפניו, ירדה פלאים. בית המשפט מכיר ויודע על קיומם של דו"חות "מטעם" בתיקים רבים. כתוצאה מכך, הוא הפסיק לסמוך ולהאמין לאמור בדו"חות ההנדסיים, המוגשים בפניו, והוא ממהר לפנות אל מהנדס מומחה מטעמו, המוכר לו והאמין עליו, ובכך לקבל תמונה הנדסית מקצועית ואמיתית בכל הקשור לסוגיות, המוצגות בפניו. על בסיסה כב' בית המשפט יוכל לקבל הכרעת דין אמיתית וישרה.

אני, כמי שמשמש כמומחה מטעם בית משפט בתיקים הנדסיים מורכבים, נתקל לצערי לעיתים רבות בדו"חות הנדסיים לא מקצועיים ו"מנופחים", אשר פוגעים מאוד בכבוד המקצוע, פוגעים בכיסם של הלקוחות - מזמיני הבדיקות - הן בתשלום למהנדס בודק לא מקצועי, והן בבזבוז זמן יקר ובניהול סרק של הליכים משפטיים, שעדיף היה לסיים אותם בהסדרי פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. במקרים רבים, אני - כמומחה מטעם בית המשפט - לאחר מספר רב של הסתייגויות ממסקנות המומחה הלא מקצועי - בוחן בהסתייגות רבה מאוד את דבריו של מומחה כזה בשל חוסר מקצועיות ובחוסר אמינות.

מומחה, המשמש גם כמומחה מטעם בית המשפט, מקבל פרספקטיבה רחבה ונכונה יותר של הסוגיה ההנדסית, וכן הוא בוחן כל בעיה גם בעיניים המשפטיות של בית המשפט. הוא יודע טוב יותר כיצד עו"ד של הצד שכנגד יתקוף את המסקנה שלו, ולכן הוא מנתח טוב יותר את הסוגיה ההנדסית, ומקפיד לכתוב את ניתוחיו ומסקנותיו המקצועיים בצורה מלאה, מקצועית ואמינה בדו"ח ההנדסי.

הציבור הרחב והקבלנים - מזמיני הבדיקות - מקיימים הליך קבלת החלטות פשוט אך פגום. הם פונים ל- 2-3 בודקים הנדסיים. אם בודק א' מבקש 1,500 ש"ח לבדיקה, והבודק השני מבקש 1,700 ש"ח לבדיקה, והם מחליטים כמעט אוטומטית לבחור בבודק הזול. לצערי, אין הם שואלים את השאלות המתאימות והחשובות, אשר עשויות לחסוך להם בפועל את כלל עלות הבדיקה ואף לחסוך להם כספים נוספים רבים.

קודם ביצוע הזמנה לבדיקה הנדסית המזמין צריך לשאול הן השאלות הבאות:


    • מי מבצע בפועל את הבדיקה ההנדסית?
    • מהי הכשרתו של הבודק ההנדסי. האם הוא מהנדס אזרחי, או הנדסאי?
    • מהו הוותק המקצועי של הבודק ההנדסי?
    • מהו ניסיונו הנדסי של הבודק?
    • האם הבודק משמש גם כמומחה מטעם בית משפט?
    • מהו מחיר הבדיקה?.

המכלול של שאלות אלה צריך לעמוד מול עיניו של כל מזמין של בדיקה הנדסית כולל בדק בית, ורק לאחר שקיבל מענה מלא ובכתב לכל התשובות לשאלות אלה - הוא יוכל לקבל החלטה מיהו הבודק, שיבצע עבורו את הבדיקה.

מהנדס יוחנן ג'רבי - המנהל של "מימד - ניהול פרויקטים וביקורת הנדסית". יוחנן הינו מהנדס אזרחי בעל וותק של מעל 25 שנים. הוא מהנדס מומחה בעל תואר שני בהנדסה אזרחית - משמש כמומחה מטעם כב' בית המשפט בתיקים רבים ובסוגיות הנדסיות רבות ומורכבות.

www.meymad-eng.dpages.co.il

מהנדס יוחנן ג'רבי - המנהל של "מימד - ביקורת הנדסית". יוחנן הינו מהנדס אזרחי בעל וותק של מעל 24 שנים. הוא מהנדס מומחה בעל תואר שני בהנדסה אזרחית - שימש כמומחה מטעם כב' בית המשפט בתיקים רבים ובסוגיות הנדסיות רבות ומורכבות.
http://www.meymad-eng.dpages.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב