דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו מינוף? 

מאת    [ 09/03/2008 ]

מילים במאמר: 811   [ נצפה 21561 פעמים ]

חשבון ממונף

מינוף, או Margin , הוא כלי באמצעותו יכול משקיע להשתמש ביותר כסף מאשר יש לו בפועל. כאשר לקוח פותח חשבון אצל ברוקר אמריקאי (לישראל המינוף עדיין לא הגיע) הוא נשאל בתהליך פתיחת החשבון אם הוא רוצה לפתוח חשבון ממונף (Margin) או חשבון מזומן (Cash). החוק האמריקאי מאפשר לברוקרים להעניק מינוף לחשבונות בהם מופקדים לפחות 2,000$ ולכן כמעט כל אחד יכול ליהנות ממינוף כספו.

מהו מינוף?

חשבון ממונף מאפשר לכם לקנות מניות עד למכפלה של פי 4 של כספכם. לדוגמא: אם הפקדתם 10,000$ בחשבונכם, תוכלו לקנות בתוך יום המסחר מניות בשווי של 40,000$, כלומר מינוף ביחס של 1:4. לעומת זאת, אם תרצו "ללכת לישון" עם מניות, לאור החשש שמחיר המניה ישתנה באופן חד מחוץ ליום המסחר, תצטרכו להסתפק במינוף של 1:2 כלומר 20,000$. מינוף בתוך יום המסחר אינו עולה דבר, אולם על מינוף מעבר ליום המסחר תשלמו ריבית שנתית מוגדרת מראש. על פניו נראה כי יתרונות המינוף גדולים. סוחר יומי שמפקיד 30,000$ מקבל כוח קניה (Buying power) של 120,000$ ולמעשה אינו צריך להביא הרבה כסף מהבית. לעומת זאת, משקיעים המשתמשים במינוף לטווח ארוך צריכים לקחת בחשבון את עלות הריבית לעומת הרווח הצפוי מהמניה.
למינוף יש יתרונות וחסרונות. רגע לפני שאתם בוחרים לסמן את ה - X על משבצת המינוף בתהליך פתיחת החשבון, נעצור ונבחן את היתרונות והחסרונות של המינוף. לדוגמא: נניח שהפקדתם 10,000$ בחשבונכם ורכשתם בכל כספכם 1,000 מניות במחיר של 10$ למניה. ירידה של 50% במחיר המניה, ל - 5$ תוריד את יתרת חשבונכם למחצית. לעומת זאת, אם תשתמשו במינוף ביחס של 1:2, כלומר תקנו 2,000 מניות, ירידה של 50% במחיר המניה, תגרום לכם לנזק של 10,000$ ולמעשה תחסל את חשבונכם.
אנשים ממנפים מניות כאשר הם רוצים יותר "כוח קניה" מכפי שכספם מקנה להם בפועל. מינוף במניות מנוצל בעיקר על ידי סוחרי יום בתוך יום המסחר ועל ידי משקיעים המעוניינים להקטין את הסיכון על השקעת היסוד שלהם ע"י כך שהם משתמשים בכספי המינוף בכדי לפזר כסף נוסף בין מניות שונות בכדי להקטין את הסיכון על השקעתם. מניות ניתן למנף אולם הן אינן נחשבות בשפת המקצוע ל"מכשיר ממונף" (Leveraged instrument).

מכשירים ממונפים

מכשירים ממונפים הם מכשירים המוגדרים כך מעצם קיומם. דוגמא למכשירים ממונפים הם חוזים עתידיים (Futures) ומטבע חוץ (Forex). בעת רכישת מכשיר ממונף אתם יכולים באמצעות כסף קטן לשחק יחד עם הילדים הגדולים. לדוגמא: באמצעות הון בסיסי של 1,000$ בלבד תוכלו לרכוש חוזה מט"ח שלם (One full contract) בשווי של 100,000$ כלומר להשתמש במינוף ביחס של 1:100. במינוף כזה תזוזה של 1% בכוון הנכון תכפיל את כספכם ולעומת זאת תזוזה של 1% נגדכם תחסל את חשבונכם. לשם דוגמא: הפרש יומי ממוצע בין השער הגבוה לנמוך של היורו מול הדולר הוא בדרך כלל בן יותר מאחוז אחד.
חוזה עתידי פועל בדרך דומה. לדוגמא, באמצעות סכום של 1,600$ תוכלו לקנות חוזה ES אחד (חוזה עתידי של ה - S&P 500). תזוזה של נקודה אחת (One point) ב - ES תפיק לכם רווח או הפסד של 50$. כלומר, תזוזה של 32 נקודות תכפיל או תחסל את כל כספכם. הואיל וה - ES נסחר באיזור של 1,500 נקודות, הרי שתזוזה של 32 נקודות היא רק קצת יותר מתזוזה של 2% במדד. בשבועות האחרונים ראינו כמה וכמה ימים בהם חלה עליה או ירידה של יותר מ - 2% ביום מסחר אחד.

יתרונות וחסרונות

יתרונות:
במכשירים ממונפים כגון חוזים עתידיים או מט"ח תוכלו באמצעות כסף קטן לעשות כסף גדול, כמובן כאשר בחרתם את הכוון הנכון.
במניות, אין צורך להביא כסף גדול מהבית. בתוך יום המסחר ניתן להשתמש במינוף של 1:4 ובין שני ימי מסחר תוכלו להשתמש במינוף של 1:2.
חסרונות:
אם לא בחרתם את הכוון הנכון, תפסידו המון כסף.
אם תשתמשו במינוף בין שני ימי מסחר (אתם למעשה לווים כסף מהברוקר) תשלמו ריבית שנתית בה תצטרכו להתחשב אם בכוונתכם להחזיק את המניות לטווח ארוך. בטווח של מספר ימי מסחר הריבית היא כמעט חסרת חשיבות.

סיכום

אל תזלזו בתוצאות של בחירת הכוון הלא נכון. למינוף יש יתרונות גדולים אבל בעיקר לסוחרים מנוסים וממושמעים. אני טוען שבכדי להשתמש במכשירים ממונפים, עליכם ראשית לצבור ניסיון ולקנות משמעת. אם אתם רוכשים מניה ב - 10$ ומחירה יורד ל - 9$, אתם אמורים לצאת מהמניה ולא להכפיל כמות בתקווה שהיא תשנה כוון. לפעולה כזו קוראים "למצע כלפי מטה" והיא בדרך כלל רק מוסיפה שמן למדורה. מקצוענים מתנגדים בכל תוקף למיצוע, אולם רוב הציבור נוהג למצע בתקווה להצלה. אם תמנפו הפסדים בעולם המניות אתם עשויים עם קצת מזל להתחמק ללא פגע, כי מניה שקניתם ב - 10$, סביר להניח שלא תרד לאפס. לעומת זאת אם תנסו למצע כלפי מטה בעולם המכשירים הממונפים, זה עשוי להגמר רע מאוד. אם מלכתחילה בחרתם את הכוון המוטעה, אתם לא אמורים לחזק את הטעות. אם תמנפו טעות ותצליחו, אתם עשויים ללמוד להצליח בדרך הלא נכונה. תמיד תזכרו שלבורסה יש מנהג מאוד מגונה - היא נותנת הלוואות בריבית נשך. אם הצלחתם בדרך הלא נכונה הרי שכל מה שקיבלתם הוא הלוואה אותה תחזירו יום אחד להחזיר ביחד אם כל יתרת הזכות בחשבונכם. הפן החיובי יהיה שהפסדים ממונפים ילמדו אתכם שני דברים חשובים: להשתמש בפקודות הגנה (Stop) והרבה משמעת עצמית.

נכתב ע"י: מאיר ברק
טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ
www.daytrade.co.il



מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר אלפי סוחרי בורסה מקצועיים בישראל. מאיר הוא מנהל קרן גידור, מנתח טכני וכתב כלכלי של עיתונים כלכליים, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. מאיר הוא הסוחר הראשי של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ המספקת שירותי לימוד מסחר יומי במניות, שירותי חדר מסחר ונציגות של חברות ברוקרים אמריקאיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב