דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לבחור פסיכולוג? 5 כללי הזהב לבחירת המטפל המתאים לך 

מאת    [ 01/03/2014 ]

מילים במאמר: 768   [ נצפה 2082 פעמים ]

איך לבחור פסיכולוג? 5 כללי הזהב לבחירת המטפל המתאים לך

טיפול פסיכולוגי כמסע בשניים: המטפל והמטופל יוצאים למסע פנימה, אל תוך עולמו של המטופל, במטרה לאפשר למטופל להגיח מהצד השני של הטיפול חזק ומודע יותר. הנסיון שלי כמטפל לימד אותי שהמטפל הוא הפרטנר של המטופל למסע זה, ואינו אמור להיות רק איש מקצוע שניצב קר ומרוחק מנגד. למטפל המתאים צריך להיות אכפת ממך באמת. הוא אמנם מתפרנס ממתן שירות זה, אך צריך לראות בו גם שליחות אישית.

בבואך לבחור לעצמך או לאדם היקר לך מטפל מתאים, ישנם שיקולים רבים ושונים. הנה לפניכם 5 כללי הזהב לבחירת המטפל המתאים, בהתבסס על נסיוני האישי:


    • פסיכולוג, פסיכיאטר או פסיכותרפיסט? השאלה העולה לעיתים קרובות היא האם אני צריך לפנות לפסיכולוג או לפסיכיאטר? פסיכיאטרים מטפלים בעיקר באמצעות מתן תרופות. פונים אליהם לרב בעיקר במקרים של דכאון חמור או חרדות קשות. פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים מטפלים באמצעות שיחות. כאשר מדובר במצבים של קשיים רגשיים, לבטים בזהות האישית, רגשי אשמה או זכרונות מייסרים, בעיות בין אישיות וכיוצא באלה - מומלץ לפנות לפסיכולוג קליני או לפסיכותרפיסט. מעט אנשים יודעים שלא רק פסיכולוגים עוסקים בטיפול פסיכולוגי. פסיכותרפיסט הוא מי שעוסק בטיפול פסיכולוגי. גם מטפלים מסוגים אחרים, כמו עובדים סוציאליים קליניים, ומטפלים באומנות/דרמה/תנועה וכיוצא באלה עוברים הכשרה לטיפול פסיכולוגי, שאינה נופלת מזו של פסיכולוגים. לעיתים קרובות הפסיכותרפיסטים שאינם פסיכולוגים קליניים הם מטפלים מוכשרים ביותר, שיעניקו לכם טיפול שאינו יורד מזה של פסיכולוג קליני, לפעמים במחיר נמוך יותר באופן משמעותי.
    • האם לפנות לטיפול באמצעות קופת חולים או באופן פרטי? האופציה של פנייה לטיפול דרך מערכת בריאות הנפש היא אופציה זולה משמעותית מטיפול פרטי, אך יש לה מספר חסרונות שיש לקחת בחשבון. קודם כל, אתם תידרשו להמתין לעיתים קרובות עד שיתפנה מטפל שיוכל לראותכם. שנית, לא תוכלו לבחור את המטפל שתקבלו. כמו כן, המועדים של הפגישות, ולעיתים קרובות מספר הפגישות, יהיו מוגבלים. ולבסוף, המטפל מחויב לתעד את הפגישות ולדווח על הממצאים שלו בתיק הרפואי שלכם. טיפול פרטי, לעומת זאת, יעלה לכם יותר, אך תוכלו להתחיל אותו בכל זמן שתבחרו, תהיה לכם גמישות בבחירת המטפל שלכם, מועדי הטיפול ומשכו. ומעל הכל, הדברים אותם תעלו בטיפול ישארו חסויים וסודיים לחלוטין. פרטיכם האישיים והנושאים עליהם תדברו לא יועברו לשום אדם או גורם חיצוני.
    • איזו שיטת טיפול מתאימה לי? ישנן גישות שונות לטיפול פסיכולוגי, אך ניתן לעשות חלוקה כללית שלהם לשתי קטגוריות: הטיפול הדינמי והטיפול הממוקד (או קצר המועד). בגישה הממוקדת מטפלים בדרך כלל בבעיות ספציפיות מאוד, כגון פוביות (פחד גבהים, פחד ממקומות סגורים, וכיוצא באלה). כאשר מדובר בדפוסים רגשיים מתמשכים (כמו דכאון או חרדה), או בבעיות הנוגעות ליחסים בין אישיים (כמו קושי למצא זוגיות), הטיפול הדינמי הוא הבחירה הנכונה. טיפול דינמי הוא ממושך יותר, ומטרתו מפגש עם תכנים עמוקים וחומרים מודחקים, באופן שיאפשר לאדם להתפתח ולהשתנות.
    • האם יש התאמה אישית בינך לבין המטפל שלך? המרכיב החשוב ביותר בבחירת המטפל המתאים הוא הקשר האישי שנוצר עם המטפל. כל מטפל יודע שהצלחתו של הטיפול מבוססת קודם כל ומעל הכל על על הקשר שנוצר בין המטפל והמטופל, המכונה בשפה המקצועית "ברית טיפולית". לאמון שנוצר כלפי המטפל שלכם תהיה השפעה מכרעת על התועלת שתפיקו מהטיפול, היות ורק כאשר תרגישו באמת נוח עם המטפל תיפתחו ותחשפו באופן שיאפשר לכם לגעת בעומק הרגשות שלכם ולחולל שינוי בעצמכם ובחייכם. "קליק" הוא משהו שקשה להגדיר: או שהוא נוצר או שלא. זה משהו שדורש בדרך כלל מפגש הכרות עם המטפל הפוטנציאלי כדי להרגיש אם הוא מתאים לכם או לא. במידה ולאחר המפגש הראשון (או השני) לא הרגשתם את הקליק הזה, כדאי לכם לשקול לעבור למטפל אחר.
    • כיצד למצא מטפל מתאים? רב האנשים מגיעים למטפל על סמך המלצה ממכר או מרופא המשפחה. הבעיה בהמלצות היא שהן אישיות. כלומר, לא בטוח שהמטפל שהתאים לאדם ממנו קיבלת את ההמלצה יתאים גם עבורך. כפי שהוסבר בסעיף הקודם, חשיבות ההתאמה האישית עומדת מעל הכל. לכן, אם הגעתם למטפל דרך המלצה, אל תניחו שהוא חייב להתאים גם לכם. דברו עם המטפל בטלפון ונסו להרגיש אם אתם מרגישים חיבור ראשוני. האם המטפל נשמע סובלני? אנושי? נעים? אם אינכם בטוחים, תוכלו להגיע למפגש ראשון כדי להתרשם. אם לא הרגשתם את החיבור הזה, תוכלו לחפש מטפל אחר.
    ומה לעשות כאשר אין לנו המלצה על מטפל מתאים (לפעמים כיוון שאנחנו נבוכים מידי לבקש המלצה על פסיכולוג ממכרים)? במקרה זה תוכלו לבחור מטפל דרך האינטרנט. אך במקרה זה, אני ממליץ לנקוט משנה זהירות ולברר כמה דברים כבר בשיחה הראשונית בטלפון: האם המטפל עבר הכשרה מסודרת בפסיכותרפיה? באיזו שיטה הוא מטפל, והאם היא מתאימה לסוג הבעיה שלכם? עם אילו סוגי קהל הוא עובד (מבוגרים, נוער או ילדים)? היכן הקליניקה שלו? באילו שעות הוא עובד? מה המחיר שהוא גובה? וכל נושא אחר שחשוב לכם לשאול או לברר. נסו להתגבר על הבושה ולשאול את כל השאלות שחשוב לכם לברר, גם אם הן מביכות. מטפל טוב לא יהיה חסר סבלנות לשום שאלה, ויתן לכם תחושה נוחה כבר בשיחה הראשונה. שיהיה לכם בהצלחה 

דר' ירון זפרן הוא פסיכותרפיסט, המקבל מטופלים בקליניקה פרטית ברמת גן. דר' זפרן עוסק בהכשרת מטפלים בגישה אינטגרטיבית (גוף-נפש-רוח) מזה שנים רבות, מרצה בכנסים בישראל ובעולם, כותב ספרים, ומופיע לעיתים קרובות בכלי התקשורת. ניתן ליצור עימו קשר בטלפון 03-5256926.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב