דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זה לבן? זה פחות בריא לכם 

מאת    [ 25/02/2014 ]

מילים במאמר: 600   [ נצפה 2929 פעמים ]

מהפיכת הבריאות התזונתית בשנים האחרונות מסמנת את הקמחיים הלבנים כבעייתיים וככאלו האחראים לחלק גדול מן התזונה הלקויה של בני האדם. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה מדוע מה שלבן פחות בריא לכם.

ד"ר אסנת רזיאל

זה לא סוד כי בשנים האחרונות הולכת וגוברת תצרוכת של מוצרי מאפה שאחוז הקמח הלבן בתוכם פוחת והולך. המודעות הציבורית למונח "פחמימות מורכבות" הולכת ועולה ואיתה מופיעים עוד ועוד מוצרים "בריאותיים" המכילים פחות אחוזים של קמח לבן ויותר אחוזים של מאפים מדגנים מלאים מורכבים בעלי ערך תזונתי גבוה, קמחי כוסמין, לחמי שיאור, כולנו מכירים את המונחים הללו החודרים את תוך חיינו התזונתיים במהירות ופתוחים יותר לשינויים בהרכב המאפים שאנו אוכלים.

מה יש בקמח הלבן שהופך אותו לאויב הציבור מספר אחת?

קמח לבן נחשב לפחמימה "ריקה" כזו שיש לה ערך תזונתי נמוך. קמח לבן מכיל בתוכו כמות רבה של עמילן שהוא אומנם עתיר קלוריות, ומציע אנרגיה זמינה אך יש לו חסרון מרכזי, אותה תחושת השובע המידית המושגת בגוף בשל הפירוק המהיר שלו מציפה אותנו גם בסוכר והעליה הדרמטית אל מול ירידה דרמטית ברמת הסוכר בגופו מייצרים גם תחושת של עייפות ולאות לאחר אכילה של מוצרי מאפה מקמחים לבנים.

חיטה מלאה- זה מצוין לכם!

הקמח הלבן דווקא מגיע מבית טוב. לגרעין החיטה המלא, ערכים תזונתיים נהדרים. הבעיה היא שמרביתם פשוט הולכים לאיבוד בתהליך העיבוד התעשייתי של גרעין החיטה המקלף את הגרעין מן הקליפה שבה מצויים מרבית הערכים התזונתיים של נבט החיטה בכדי שיהיה ליצרני המזון "קל" יותר לעבד את החיטה ולהשתמש בה למוצרי מאפה.

קמח מלא מצוין לכם, מכיוון שהוא מכיל ערכים תזונתיים רבים כגון :מגנזיום, זרחן, ברזל, אבץ, אשלגן וחלבונים.

לסיבים התזונתיים המצויים בחיטה המלאה ערכים בריאותיים רבים. הסיבים הללו מתפרקים בגוף באופן איטי, מווסתים את פיזור רמות הסוכר בגוף האדם לאורך זמן ומייצרים תחושת שובע אמתית ונכונה. הם גם מסייעים להסדרת היציאות ומסייעים בסילוק רעלים שהם סופחים אליהם במהלך תהליך העיכול כגון כולסטרול וטריגליצרידים.

קמח לבן לאחר סיום תהליך הפקתו פשוט אינו מכיל ערכים תזונתיים רבים. אין בו מינראליים רבים והוא כמעט שאינו מכיל ערכים תזונתיים כלל!  צריכה של מוצרי מאפה המופקים מקמח לבן לאורך זמן מייצרת בגוף חיסרון של כל הוויטמינים והמינרלים אשר צוינו לעיל ומוסיפה לנו רק ערכים קלוריים גבוהים.

הגוף זקוק לאנרגיה על מנת לעכל את הקמח הלבן, הוא מייצר מחסור מאברים אחרים על מנת להסתייע בתהליך העיכול של הקמח הלבן והפיכתו לאנרגיה זמינה ולפיכך צריכה של מוצרים עם קמח לבן לא רק שאינה מועילה, היא מדלדלת את המשאבים של הוויטמינים והמינראליים בגוף באופן דרמטי.

הגוף "לוקח"  מעצמו, מהלב, מהמוח, מהדם, מהעצמות, מהשרירים, מהבלוטות ההורמונאליות, מהכבד, מהכליות וממערכת העצבים את כל מה שחסר לו: ויטמינים מקבוצתB  ובכללם -   B1, B2, B3, B5, B6 והמינרלים מגנזיום וזרחן. לצורך תהליך העיכול של הקמח הלבן,  והתוצאה- חוסר איזון בוויטמינים ובמינרלים המשפיעים על תפקוד האיברים בגופנו.

 

אותו התהליך מתרחש גם באורז. אורז לבן גם הוא נטול ערכים תזונתיים בהשוואה לנבט האורז המלא.

נכון, יש בעיה בעיבוד נבטי החיטה והאורז המלא למוצרים תעשייתיים אך בחירה במאפים או באורזים שהם שילוב של מינונים בין נבטים מלאים לנבטים מעובדים "ריקים", היא הבחירה התזונתית הנכונה.

השתדלו לבחור לחמים שיש בהם לפחות 30% של דגנים מלאים. לחמי מחמצת כבדים מכילים לרוב אחוז גבוה של דגנים מלאים והם טובים לכם בריאותית מכל בחינה שהיא, גופכם מקבל וויטמינים ומינראליים חיוניים בנוסף לערכים הקלוריים הגבוהים ומצליח לשמר רמות נכונות של סוכרים בתהליך הפירוק, הוא "עובד" קשה יותר אבל אתם מקבלים תמורה תזונתית גבוהה לאין ערוך.

היזהרו מתוספות צבעים שנועדו רק להכהות את הלחמים אך לא מוספים להם ערכים תזונתיים. באפשרותם לקבל את המידע הזה בקלות על פי חוק בכל מקום בו נמכרים מוצרים כאלו. ערכם התזונתי חייב להיות ברור לכם בעת הרכישה בכדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב