דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה תיירות של גייז כל כך מוצלחת עבור הכלכלה ההוללת שלנו 

מאת    [ 08/03/2008 ]

מילים במאמר: 1871   [ נצפה 6349 פעמים ]

למה תיירות של גייז כל כך מוצלחת עבור הכלכלה ההוללת שלנו

מאת: רמי הסמן

 

התייר הגאה עשיר יותר, מוציא יותר, מחפש שירותי תיירות איכותיים. אוהב מרכזים אורבאניים תוססים, נהנה לבלות בחופי רחצה, לשבת בבתי קפה ובמסעדות, לצפות במופעי תרבות איכותיים, לעשות שופינג. להשתתף באירועי גייז ייחודיים. מחפש את האקזוטי ואת השונה. פותח את הלילה בבר חביב וסוגר אותו בבילוי סוער במועדון טרנדי. אם היה לו כיף הוא יחזור לאותו אתר תיירות שוב ושוב, וגם ימליץ עליו לכל החברים שלו.  

בשנתיים האחרונות התעורר שוב ושוב הויכוח הלוקאלי, האם מדינת ישראל רוצה להשקיע במשיכת תיירים גאים (הומואים, לסביות, בי וטרנס) לתוך גבולותיה. משרד התיירות בהתחלה תמך [1], סייע וקידם [2], ואחר כך הכחיש כל מעורבות. כמובן שעמדה זו הייתה תלויה בעובדה מי הוא השר המכהן. חילוני, שמאל - תומך; ימני, דתי - מתנגד. עיריית תל אביב שוקלת להצטרף למאמץ [3].   

לפני שבוחרים במיקוד מאמצי שיווק בפלח השוק הגאה עלינו לשאול את עצמנו מספר שאלות. למה הקהל הזה מעניין בכלל? מה הפוטנציאל הכלכלי שלו? האם הוא בעל מאפיינים שונים מפלחי שוק אלטרנטיביים? האם עומד לרשותנו מסד נתונים מחקרי ראוי על הרגלי הצריכה של הפלח? האם יש לנו יתרון יחסי כלשהו בפניה לשוק הגאה? לבסוף, האם אנחנו יודעים כיצד נכון למקד את מאמצי התקשורת השיווקית? אז מה הם תמצית הממצאים שלנו.

לגבי פוטנציאל כלכלי. שוק התיירות הגאה העולמי מוערך בכ-70 מיליון מטיילים, ובמחזור של כ-64 ביליון דולר. התייר הגאה מוציא על חופשתו בממוצע יותר מהתייר הסטרייט.

מאפיינים סוציו-דמוגראפיים. קהל המטיילים מורכב ברובו מגברים (74%), מיעוטו מנשים (21%), ומקבוצה מצומצמת של משפחות (6%). ברובם משכילים, רווקים וזוגות, בממוצע בשנות ה-40 לחייהם, בעיקר מארה"ב ומאירופה, המטיילים בעולם בתדירות גבוהה. 

מאפייני הטיול הגאה. התייר הגאה בעיקר מבקר בערים גדולות (לא ישראל, אלא תל אביב; לא גרמניה, אלא ברלין; לא ארצות הברית אלא סן פרנסיסקו). סיבת הביקור היא לרוב חופשה (טיולי נופש ולא טיולי דת). נוטה להעדיף אמצעי אירוח ותחבורה איכותיים. במהלך החופשה אוהב לצאת לשופינג, למסעדות, לצפות במופעים, לבלות בחוף הים, וליהנות מחיי לילה גאים.  

ציפיות התייר הגאה במסר השיווקי. נוטה להעדיף לרכוש שירותים מגורמי תיירות הפונים אליו ישירות במדיה הגאה [4]. 

בתהליך בחירת אתר היעד נלקחים בחשבון מספר מאפיינים. עד כמה האתר גיי-פרנדלי,  בטוח מהטרדות ואיומים. קיים היצע נרחב של תשתיות וחיי לילה גאים, אירועי גייז ייחודיים, ומגוון הזדמנויות לעריכת הכרות עם גייז נוספים. נבחר על בסיס המלצות חברים, מידע המועבר מפה-לאוזן, ומידע נגיש באינטרנט.  

למה בכלל לישראל [5], או יותר נכון לתל אביב יש את הפוטנציאל למשוך תיירות גאה? תל אביב היא בין הערים הבודדות בעולם (כדוגמת ריו דה ז'נרו), שקיים חיבור טבעי בין חוף הים למרכז אורבאני תוסס. היצע חיי הלילה לגייז (בתחום המועדונים, ולא בהיצע הבארים) מתחרה בבירות הגייז המובילות בעולם. עיר של מסעדות ובתי קפה עם שלל מגוון של סוגי מטבחים. מופעי תרבות המותאמים גם לתייר - מחול, מוזיקה, אופרה. רשתות אופנה ומעצבי אופנה מקומיים. מצעדי גאווה - המוביל בתל אביב, קטן יותר באילת, וכמובן גם בירושלים. הכל בניחוח אקזוטי ומזרחי, אבל בסטנדרטים אירופאים מקובלים. אחרונים, אחרונים חביבים - הגבר הישראלי (אולי זה החייל המאצ'ו או הצבר המחוספס) והאישה הישראלית המסוקסים [6]. ששמם כנראה יצא למרחקים. הכל בסיכומו של עניין במחיר סביר לתייר המבקר. 

בשורה התחתונה, האם זה בכלל כדאי ומעניין? התשובה על כך כעת וודאי שברורה. תייר אחד גיי ישאיר כאן הרבה יותר כסף מצליין מזדמן. הגיי גם יחזור לכאן שוב ושוב, אם הוא יתלהב מאיתנו. הצליין סביר להניח שלא יגיע לכאן שוב, כי הוא גמר את קופתו הדלה. 

נקודה חשובה ואחרונה שחייבים לזכור. גייז ולסביות [7] בדרך כלל נמצאים במוקדי העשייה של גורמים ליברליים במדינותיהם. יש להם נוכחות מוגברת בקרב האינטליגנציה, במדיה, ביוצרי התרבות, בתחומי ההשכלה. מהווים קבוצה בעלת השפעה על דעת הקהל במדינותיהם. משיכתם ארצה, בניית רצון טוב בקרבם ודעה חיובית על ישראל והישראלים, יסייעו לנו גם בשיפור תדמיתה המדורדרת של מדינתנו בעולם [8]. שיקול נוסף שכדאי לקחת אותו בחשבון.

_________________________________________________________________________________

רוצים להרחיב ולהתעמק, אז בבקשה 

מטיילים גאים דיווחו על הוצאה גבוהה בשיעור של 25% מהוצאה הממוצעת של מטיילים סטרייטים [9]. גייז (גברים) נהגו להוציא על הטיול בממוצע יותר מהמטייל הסטרייט: $800 לעומת $540 בממוצע [18]. גייז (גברים ולסביות) הוציאו בממוצע כ-$233 ביום (בביקור בפילדלפיה), בהשוואה ל-$101 למטייל הסטרייט [20]. 53% הוציאו יותר מ-$5,000 בשנה אחת על חופשות [17].

 

שוק התיירות הגאה בארה"ב בלבד מוערך בכ-17 ביליון דולר [10]. שוק התיירות הגאה העולמי מוערך בהיקף של 54 ביליון דולר [11]. על פי מקורות חליפיים 64 ביליון דולר [12].

 

שוק התיירות הגאה מוערך בכ-70 מיליון מטיילים (כ-10% מהמטיילים בעולם) [12]. בשנת 2002 כ-0.6% מהמטיילים שהגיעו לאוסטרליה הזדהו כגאים: ס"ך הוצאות - 79 מיליון דולר, כ-$2,966 בממוצע לכל מבקר [16].   

 

שוק תיירות הלהט"ב מורכב מ: 74% גברים רווקים, 21% נשים רווקות, 6% ממשפחות גאות [9]. על פי מחקר חליפי: 65% גייז, 28% לסביות, 7% בי/טרנס/אחר [13]. ההגדרה של משק הבית הגאה: DINKS (שמשמעותו Dual Income, No Kids); בעלי הכנסה פנויה גבוהה יותר. רק ל-5% ממשקי הבית הגאים ילדים [10]. 74% מהגייז ו-67% מהלסביות הינם בוגרי מכללות (תואר ראשון); 34% בוגרי אוניברסיטאות (תואר שני). 35% רווקים/ות; מהמצויים בזוגיות, כ-7 שנים בממוצע. הגיל הממוצע - 46 [13]. השוק האמריקאי מיוחס להיות המקור המרכזי לתיירים גאים, ומייד אחריו השוק האירופאי [12].

 

מטיילים גאים יצאו לפחות לחופשה אחת בשיעור של 96% בהשוואה ל-56% באוכלוסייה הכללית [9]. כ-84% (מחקר חליפי - [13] 76% ) מהגייז בארה"ב מחזיקים בדרכון לעומת 29% (מחקר חליפי [13] 24% עד 30%) מאוכלוסייה הכללית [14]. 58% מהמדגם הגאה, יצאו ל-3.5 טיולים בממוצע מחוץ לגבולות ארה"ב, במהלך 3 השנים האחרונות. לאירופה, פי 17 מהממוצע הארצי האמריקאי [10]. המטייל הגאה מסווג כתייר A או A+; מעדיף תיור, אירוח, אמצעי תחבורה ופנאי יוקרתיים; כ-80% נוטים לרכוש שירותים של חברות הפונות אליהם ישירות, במדיה הגאה [15].

 

אירופה מהווה יעד מספר 1 בעולם למטיילים גאים [14].  יעדים מרכזים הינם בעיקר ערים גדולות, שיש בהם גם שכונות גאות [12].

 

78% שהו במהלך הטיול במלון לא-גיי, בממוצע כ-16.2 לילות.

57% השכירו מכונית בממוצע כ-4.6 פעמים, במהלך שנה בודדת.

51% רשומים במועדון נוסע מתמיד של חברת תעופה כלשהי [10].  

כ-76% הגיעו לאוסטרליה לצורך חופשה [16].

 

הפעילויות המרכזיות של תיירים גאים באוסטרליה: 81% שופינג, 76% פאבים/מועדונים, 69% חוף הים [16]. מה שמושך תיירים גאים ללאס-ואגס איננה תעשיית ההימורים, אלא מופעים, שופינג ומסעדות [17].

 

עבור 98% שמו הטוב של האתר כגיי-פרנדלי השפיעה על ההחלטה [9]. כ-48% מהגייז ו-47% מהלסביות דיווחו, כי מידת הידידותיות לגייז הינו מרכיב חשוב בבחירת היעד לטיול. אתר שסווג כבטוח מהטרדה ואיומים, אופיין על-ידי 53% מהגייז ו-69% מהלסביות, כאתר שבו יוכלו לטייל יד ביד בפומבי עם בן/בת-זוגם. 40% סיווגו אתר כידידותי, כמקום המקדם בברכה שונות וזכויות אדם של גייז. 33% מהגייז ו-18% מהלסביות סיווגו את היצע חיי הלילה, המועדונים והברים, כמרכיב מרכזי בבחירת יעד הנסיעה [18]. עמדות ליברליות כלפי גייז, אוכלוסייה שהיא גיי-פרנדלי, תשתית גאה ענפה (ברים, עסקים, מסעדות, בתי-מלון, חיי לילה, בידור, מדיה, ארגונים), ההזדמנות להתראות עם גייז נוספים, התחושה שניתן לנוע בחופשיות, ואירועים מיוחדים (מצעדי גאווה, פסטיבלים, קונצרטים, אירועי ספורט) [12]. התייר הגאה איננו מגיב לקמפיינים המכוונים לאוכלוסייה הכללית, רק לאלו הפונים ישירות [14].

 

מידע חיובי המועבר מפה-לאוזן, סווג כמקור מרכזי [18]. אתרי היעד נבחרים על פי המלצות חברים. מקור מידע מרכזי לאיסוף נתונים לקראת הטיול הינה רשת האינטרנט [13]. כ-85% מהמטיילים נעזרים באינטרנט לתכנון הטיול, ומעדיפים לבצע הזמנות באמצעות אתר גיי [15].

 

קמפיינים שהוזנקו לשוק הגאה ב-2007: מרכז הכנסים של סן פרנסיסקו, חברת התעופה Southwest Airlines (כולל מיני אתר ב- www.southwest.com/gaytravel ), תיירות טורונטו הכריזו על כינוס של [11] IGLTA. כ-50 ערים בעולם פונות ישירות לתייר הגאה [19].

 

העיר פילדלפיה השקיעה בשנת 2004 כ-1 מיליון דולר על קמפיין לקידום תיירות גאה. כל דולר שהושקע בפרסום, הניב $153 בהכנסות [20]. יעדי הקמפיין: לבסס לפילדלפיה תדמית של יעד תיירות גיי-פרנדלי; למצב את הקמפיין כמוביל בשוק, תוך אימוץ כלים בעלי יוזמה; לחנך ולערב את החברים הגאים והסטרייטים בתעשיית התיירות המקומית, באמצעות הקמת מועצת תיירות גאה; ביצוע מחקר חלוצי; בניית שותפויות עם גורמים עסקיים. אסטרטגיה: ליצר סינרגיזם בין הקמפיין הכללי לעיר לקמפיין הגאה. כלים טקטיים: פיתוח חבילות נופש בבתי-מלון, מדריך למטייל הגאה, ברושורים לזיהוי עסקים בבעלות גאה או שהם גיי פרנדלי (ביחד עם מדבקת חלון מזהה), הקמת שלטי רחוב גאים קבועים בשכונת הגייז (עם דגלי גאווה מזהים), הוספת תכנים גאים לאתר האינטרנט העירוני [21]. 

 

__________________________________________________________________________________ 

מקורות:

[1] מרחב ד. (2006), 'משרד התיירות ישתתף בכנס על תיירות גאה', nrg גאווה, 20.4.2006, ttp://nrg.co.il/online/40/ART1/075/492.html

[2] פרסום ממשלת ישראל (2006), 'חדש בישראל: קמפיין אינטרנט לעידוד תיירות ורודה לתל אביב', 4.07.2006, http://www.info.gov.il/nr/exeres/75CE6040-1BE8-4725-A366-4E67DEFDE5C3.htm

[3] גאווה נענע (2007), 'הגאים באים', נענע 10 לייף סטייל, 6.09.2007, http://lifestyle.nana10.co.il/Article/?ArticleID=512321&TypeID=1&sid=129

[4] הסמן ר. (2007), 'כיצד פונים מותגי מדינות לגייז בעולם - מדינות, ערים, חברות-תעופה ובתי-מלון', קפה דה-מרקר, 19.11.2007, http://cafe.themarker.com/view.php?t=222239

[5] הסמן ר. (2007), 'ישראל רוצה תיירים או לא, ואיך עושים את זה?', קפה דה-מרקר, 5.09.2007,  http://cafe.themarker.com/view.php?t=134810

[6] הסמן ר. (2007), 'מה עם ישראל כסמל סקס - מצוי ורצוי או לא מצוי ולא רצוי', קפה דה-מרקר, 24.08.2007, http://cafe.themarker.com/view.php?t=122955

[7] הסמן ר. (2007), 'כל מה שרצית לדעת על שיווק לגייז ולא העזת לשאול', קפה דה-מרקר, 29.07.2007, http://cafe.themarker.com/view.php?t=95859

[8] הסמן ר. (2007), 'מה עושים עם תדמיתה הדפוקה של ישראל', קפה דה-מרקר, 5.08.2007, http://cafe.themarker.com/view.php?t=102664

[9] Gay and Lesbian Travel - US/ Mintel International Group/ April 1, 2006/ http://www.marketresearch.com/product/display.asp?productid=1284525&SID=78998814-368306399-289834433&kw=gaylesbian

[10] Gay travel market worth $17 billion a year/ TOTO Tours/ January 12, 2008/ http://www.tototours.com/main/media_information/html/press3.htm

[11] Insider: New research in gay travel/ Jeff Guaracino/ Hotel Executive Insider/ January 12, 2008/ http://www.hotelexecutive.com/bus_rev/pub/003/049.asp

[LGBT Tourism/ Wikipedia/ January 12, 2008/http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_tourism [12

Gay & Lesbian tourism demographic profile/ Community marketing inc./ January 12, 2008/ [13]  http://www.communitymarketinginc.com/mkt_mts_tdp.htm  

[14]  Gay tourism gets a boost in Europe/ openPR: IGLTA/ July 28, 2007/ http://openpr.com/news/19822/Gay-Tourism-gets-a-boost-in-Europe.html   

[15] Capetown.tv/ Ad URL listing/ January 12, 2008/ http://www.capetown.tv/ad_url.htm

[16] Gay and Lesbian segment research - December 2002/ Tourism Australia/ 12 January, 2008/ http://www.tourism.australia.com/Research.asp?lang=EN&sub=0379&al=45 

[17] Las Vegas targets gay target/ Jones C./ Gaming News, Casino City Times/ 6 March, 2006/ http://www.casinocitytimes.com/news/article.cfm?contentID=156974

Comprehensive travel and tourism study of Gays and Lesbians highlights leisure travel insights/ TIA/ December 6, 2006 / [18] http://www.tia.org/pressmedia/pressrec.asp?Item=739    

[19] Cities hustle for gay travelers/ Southern Voice Online/ June 10, 2005/ http://www.sovo.com/2005/6-10/news/localnews/tourism.cfm

[20] Philadelphia finds that for every $1 invested in gay tourism marketing, gay travelers spend $153 on hotels, shops and more/ Philadelphia and the Countryside Press Release/ August 15, 2005/ http://www.gophila.com/Go/PressRoom/pressreleases/gay/Gay_Tourism_Marketing_081505.aspx

[21] Greater Philadelphia tourism marketing corporation: "Philadelphia. Get your history straight and your nightlife gay"/ January 12, 2008/ http://www.gayandlesbianmarketing.com/GPTMC.html

 

רמי הסמן MBA, מומחה לאסטרטגיה שיווקית. מרצה לשיווק מדיני וחברתי בבית הספר הבינלאומי למינהל עסקים, המרכז הבינתחומי בהרצליה. חוקר במיתוג מדינות, בבית הספר לממשל ולמדיניות, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת תל אביב.

http://schoolofstrategy.blogspot.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב