דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בפציעות וכאבי שרירים עם חום או קור ? 

מאת    [ 15/02/2014 ]

מילים במאמר: 584   [ נצפה 6383 פעמים ]

לעיתים קרובות אני נתקל בשאלה האם כדי להקל על דלקות,  כאבי שרירים ואו פציעות מומלץ לחמם את האזור או לקרר דווקא ?  המאמר הזה נועד לשפוך מעט אור על הנושא ואנסה להסביר מה  ההשפעות של חבישה/ קומפרס חם או קר, וכיצד באמת ניתן להיעזר בחבישות קרות או חמות לצורך הקלה על דלקות, כאבי שרירים, פציעות וסיוע בהחלמה.

יש לא מעט בלבול סביב הנושא, וחבל משום שטיפולים ב "תרמו-תראפיה" (שימוש בחימום או קירור) הינם שיטות טיפול קלות יישום, זולות, אינן מצריכות שימוש בתרופות ובעלות סיכון מינימאלי אם נעשות בצורה נכונה וזהירה. לפני שנפרט יותר על התועלות של כל שיטה, אומר שמומלץ להתייעץ עם מטפל מוסמך לצורך קבלת הנחיות ספציפיות בכל מקרה של פציעה, לפני ביצוע פעולות טיפוליות.

טיפול בדלקות, כאבי שרירים ופציעות באמצעות קור

בחבישות/קומפרסים קרים משתמשים לרוב בטווח של 48-72 השעות הראשונות לאחר פציעה, במקרים של נפיחות האזור הפצוע או המקרים של פציעות או כאבים כרוניים רק לאחר הפעילות. הקירור יסייע בהפחתת כאב, האטת זרימת הדם והיווצרות שטפי דם ע"י כיווץ כלי הדם, צמצום הנפיחות והדלקת אולם הוא מגביר נוקשות מפרקית.

מומלץ להשתמש בחבישות קרות מיד לאחר פציעה או לאחר פעילות המגבירה כאבים כרוניים, שימוש בקור יכול לסייע גם בהקלה על מיגרנות, נקעים, נפילות ופציעות ספורט, דלקות גידים ושרירים. קירור לפרק זמן של 10-15 דקות יגרום לכיווץ כלי דם אך בשימוש לפרקי זמן ארוכים יותר מ- 20 דקות  יגרום הקירור לתהליך הפוך, כלומר הרחבת כלי דם ובעצם חימום האיבר.

חשוב לזכור כי תהליך דלקתי הינו תהליך טבעי המתרחש בגוף, אך לרוב גם אינו נעים וכואב, לכן הקירור של האזור המודלק היא דרך לצמצם את הכאב ללא שימוש בתרופות.

טיפים שימושיים לטיפול באמצעות קור

ניתן להשתמש בכריות תרמיות ייעודיות הנמכרות בבתי המרקחת, שקיות עם קוביות קרח, מגבות טבולות במים קרים, קערות מים קרים, אך גם בכל דבר קר שיש במקפיא החל משקית עם ירקות קפואים וכו'...  

יש להקפיד לעטוף את שקית הקירור במגבת לפני ההצמדה לגוף.

אין לקרר את האזור המטופל לפרק זמן העולה על 20 דקות.

במהלך הקירור יש לבדוק את העור כל 5 דקות כדי למנוע כוויות קור.

יש להמתין כשעה לפחות לפני שחוזרים על התהליך שוב, אלא אם קיבלת הנחיות אחרות מהמטפל.

טיפול בפציעות וכאבים באמצעות חום

חבישות/קומפרסים חמים יעילים במקרים בהם ישנו כאב כתוצאה מהתכווצות שרירים, ספאזם, במקרים של כאב כרוני ולפני ביצוע פעילות גופנית, חימום מפרקים כואבים.

אין להשתמש בחימום לאחר פעילות גופנית ובמקרים של פציעות אקוטיות. החימום משפר זרימת דם ע"י הרחבת כלי דם ומרגיע שרירים מכווצים וספאזם שרירי, מגביר חילוף חומרים, מפחית נוקשות מפרקית ומגביר אלסטיות של רקמות החיבור.  לצורך החבישות החמות ניתן להשתמש בכריות חימום ייעודיות או רטיות בד הספוגות המים חמים. יש להקפיד לא לחמם יתר על המידה כדי לא לגרום לכוויות.

לאחר פציעה לא מומלץ להשתמש בחימום לפני שחלפו 48-72 שעות לפחות, כאשר יש ספק עדיף לקרר. השימוש בחבישות/קומפרסים חמים גורמים לחימום של רקמות שטחיות יחסית. לצורך טיפול באמצעות חימום לרקמות עמוקות יותר ניתן להשתמש באמצעים שונים אחרים.

טיפים שימושיים לטיפול בחום

לא מומלץ לחמם ברציפות לפרק זמן של יותר מ- 20 דקות.

אין להשתמש בחימום אם האזור נפוח או מגורה.

תמיד להשתמש בחימום דרך מגבת בכדי לא לגרום לכוויות בעור ויש להקפיד כי החום הוא חום בינוני ולא גבוהה מידי.

מומלץ להמתין לפחות שעה בין טיפול לטיפול לפני שחוזרים על תהליך החימום.

חשוב לזכור כי קירור עלול לגרום להחרפת כיווץ שרירים וספאזם ואילו חימום עלול לגרום לנפיחות ולדלקת להחריף לכן תמיד במקרה של התלבטות או ספק מומלץ להתייעץ עם מטפל מוסמך.

טיפול בכאבים והגבלות תנועה, דרך שיטות טיפול טבעיות המבוססות על הרפואה המערבית, מומחיות בגישות טיפול רפואי אינטגרטיבי כמו: שיקום תנועתי אורטופדי, טריגר פויינט,רכבות אנטומיות, דיקור יבש מערבי,  קינזיו טייפ ועיסוי רפואי ומשולב. שיקום תנועתי אורטופדי בכיר, התמחות בטיפול בספורטאים, קינזיו טייפינג עם התמחות בפציעות אורטופדיות ופציעות ספורט, מוסמך לטיפול בנשים בהריון. חבר בחברה הישראלית לרפואת שריר שלד, חבר באיגוד מקצועות העיסוי בישראל והלשכה למקצועות בריאות משלימים  RCP-M12959. www.yafimetapel.co.il    info@yafimetapel.co.il">target="_blank"> info@yafimetapel.co.il מטפל באזור כפר סבא  והמרכז




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב