דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך טיולים בליטא - איפא לטייל בליטא 

מאת    [ 05/02/2014 ]

מילים במאמר: 1176   [ נצפה 5502 פעמים ]

היכן לבקר בליטא – וילנה, טרקאי, קובנה, נידה, דרוסקינינקאי, פלאנגה

ליטא עדיין מחכה לתייר הישראלי שימצא כאן ארץ יפה וזולה עם היסטוריה שקשורה קשר הדוק ליהדות. ליטא של היום היתה תמיד יעד מבוקש לתיירים מפולין וגרמניה ולאחרונה גם היפנים ואף הסינים גילו אותה... ההסטוריה של ליטא  מתחילה בערך בשנת 1009 אחר כך נוסדה הדוכסות הליטאית הגדולה עם הכתרתו של מינדאוגאס לדוכס הגדול של ליטא. יותר מאוחר התאחדה ליטא עם שטחים מפולין. ליטא במאה ה 15 היתה אחת המדינות הגדולות בכל אירופה ושלטה על שטחים נרחבים שבין הים הבלטי לים השחור. בין שתי מלחמות העולם היתה ליטא עצמאית, ועכשיו זו תקופת העצמאות השניה שלה. לכן חוגגים בליטא 2 ימי עצמאות הראשון משנות העשרים והחדש משנת 1991.

אנסה לכתוב בקצרה על הערים המרכזיות וכן על מקומות לביקור. חלק כאתרים תיירותים כלליים וחלק כקשורים ישירות למורשת היהודית ולשואה.

עיר הבירה של ליטא היא וילנה או וילניוס כפי שהיא נקראת על ידי הליטאים ובעולם כולו. וילנה נוסדה בשנת 1323 על ידי הדוכס הגדול גדימינאס לאורך השנים לחלופין ולא ברציפות שמשה כעיר הבירה וזאת לאחר שהחליפה את עיר הבירה העתיקה בשם קרנאווה. זאת למעט תקופה שבין מלחמות העולם בה היתה ליטא עצמאית אולם איזור וילנה היה כבוש בידי הפולנים – בתקופה זו שמשה קובנה (קאונס) כעיר הבירה הזמנית של ליטא. עד היום אחוז האוכלוסיה הפולנית גבוה בוילנה וכמה משכונות וילנה הם על טהרת התושבים דוברי פולנית כשחלק אפילו לא מדבר כלל ליטאית. במהלך השלטון הקומוניסטי הובאו לכאן הרבה תושבים מרחבי בריה"מ כדי לדלל את האוכלוסיה הליטאית  להפוך את ליטא ליותר רוסית.

יהדות: וילנה היתה מרכז רוחני ודתי חשוב  ולא לחינם נקראה ירושלים דה ליטא. המפורסם שבין אלה שפעלו וחיו בוילנה היה כמובן הגאון מוילנה ויש על שמו רחוב בעיר העתיקה. בוילנה ניתן למצוא עשרות מקומות שקשורים ליהדות אם דתיים ואם כלליים כבתי ספר וכו'. .

העיר העתיקה של ליטא יפה וקל לסייר בה ביום אחד, בסיור בעיר העתיקה יש לשים דגש על הגטו הקטן והגדול, על רחוב היהודים וכן על רחוב הקצבים שחוצה את "הרחוב הגרמני" ושהיה הרחוב כמעט הכי חשוב מבחינה מסחרית בשל העובדה שהיה המרכז למכירת בשר כשר..בית הכנסת היחידי בוילנה נמצא ברחוב פילימו 39 על גבול העיר העתיקה. בוילנה קיימת גם נציגות לחב"ד שבראשה עומד רבי שלמה קרינסקי שמפעיל כיתות לימוד במקביל לבית ספר היהודי האיכותי שקיים בוילנה וכן גן ילדים ואף קייטנות לילדים בתקופת הקיץ, בית חב"ד נמצא ברח' בוקשטו 19 שבעיר העתיקה.

וילנה מלאה בכנסיות מכל הסוגים: קתוליות וכן פרובוסלביות (רוסיות), בביקור בוילנה ניתן לבקר בקתדרלה המפוארת שנמצאת בתחילת רחוב גדימינו שהוא הדיזנגוף הוילנאי וכן בכנסיית סנט אנה שנפוליאון רצה לפרק ולהעביר לצרפת בזמן בו כבש את ליטא בדרכו לרוסיה. הרחוב המרכזי לטיול בעיר העתיקה נקרא "פיליס" ובוא ניתן למצוא מסעדות, בתי קפה וחנויות מזכרות שונות כולל תכשיטים מעינבר, מוזיאון אמנות וכן מוזיאון עינברים.

בכיכר "רוטושה" קיימת תחנת מיוחדת לתיירים שמסיעה באוטובוס פתוח תיירים לסיור בעיר

פונאר או פניראי בליטאית הוא שמו של אתר הזכרון ונמצא כ 15 ק"מ העיר, ניתן לראות את מקום ההוצאה להורג השיטתי  של 100,000 איש מתוכם 70,000 יהודי וילנה והסביבה בתוך בורות ענק שהסובייטים חפרו לשם אכסון דלק, עם כיבוש ליטא ע"י הגרמנים השתמשו הגרמנים בבורות המוכנים כגיא הריגה ענק. במקום קיים מוזיאון אולם יש להתקשר קודם לשם תיאום למספר  868081278

TRAKAI

 אם נמצאים בוילנה  חייבים לבקר בטירת טרקאי  שנמצאת כ 28 ק"מ ממרכז וילנה. הטירה היתה  ממוקמת על חצי אי שבין שני אגמים והיום בשל שינוי במפלס היא על אי שצריכים להגיע דרך שני גשרי עץ. יש בה מוזיאון מעניין עם אוסף מתקופות שונות. בקיץ מתקיימים ברחבה של הטירה הצגות ומלחמות אבירים וניתן לשוט ביכטות בין האגמים. בתקופת החורף האגמים קפואים ואז נוסעים על הקרח במגלשות ממונעות. חשוב לטעום במקום את האוכל הלאומי של המקום שנקרא קיבינאי ואשר המקור שלו בעדת הקאראים שחייתה במקום מאות בשנים והיום מונה מספר קטן של משפחות בלבד.

 

   קובנה  (קאונס) KAUNAS

קצת היסטוריה...קובנה היא העיר השניה בגודלה בליטא ובין שתי מלחמות העולם גם שמשה כעיר הבירה הזמנית של הרפובליקה הליטאית כיוון שוילנה נכבשה ע"י הפולנים. היותה עיר בירה תרמה רבות להתפתחותה כמרכז תרבותי ואף קידם את הפיכתה לעיר מודרנית.  העיר שוכנת על נקודת החיבור של שתי הנהרות הגדולים ה"נריס" שמגיע בבילרוסיה דרך וילנה וה"נמונאס" שגם הוא מגיע מבילרוסיה. שני הנהרות מתאחדים לאחד וזורמים עד הים הבלטי. המיקום שלה על שני הנהרות וכן היותה על ציר דרכים חשוב בין הצפון לדרום וכמו כן בין המערב למזרח הביא להתפתחות מואצת של העיר והיא הפכה יותר מאוחר לאחת הערים המבוססות בשטח האיחוד הפולני-ליטאי. נפוליאון עבר בעיר בשנת 1812 אז התקבל בשמחה כמשחרר מהשלטון הרוסי אולם לא לזמן רב...הצבא הרוסי הצארי החזיק במקום חיל מצב גדול ואף בנו רשת של מבצרים בסוף המאה ה 19 שבניתם הסתיימה בתחילת המאה ה 20 ושחלק מהם שימש את הנאצים לשם השמדת יהודים – הפורט  הרביעי, השביעי והכי ידוע לשמצה התשיעי. ליד קובנה ניתן לראות את הימה המלאכותית שבנו הסובייטים לשם תפעול תחנת כוח ההידרואלקטרית לשם הפקת חשמל, הימה נקראת ימת קאונס KAUNO MARIOS.

נקודות מעניינות לראות בעיר: מדרחוב החופש (LAISVES ALEJA ), מבצר העיר והחומה שנבנתה לשם הגנה מפני התקפות האבירים הטבטונים במאה ה  13 ;העיר העתיקה כולל רחובות מאפו וזמנהוף  ; בית הספר בו למדה ואחר כך לימדה המשוררת לאה גולדברג; מוזיאון על שם הדיפלומט היפני סוגיהארה שהציל אלפי יהודים בכך שהנפיק להם אשרות מעבר;  נקודת פנורמה על העיר;מפעל הבירה ;בית החולים היהודי שעומד שומם כבר יותר מעשור שני.

   בפאתי העיר נמצאת המצודה הידועה לשמצה בשם המצודה התשיעית (IX FORTAS) ששמש את הנאצים להשמדת יהודי קובנה וכן יהודים מצ'כיה, גרמניה וצרפת.  במקום מוזיאון גדול עם מוצגים והסברים. המוזיאון סגור בימי שלישי.

המרחק בין קובנה לוילנה הוא 100 ק"מ. ניתן לבגיע ברכבת או באוטובוס, כמו כן קיים שירות מוניות שירות על בסיס יציאה כאשר המונית מתמלאת.

המקומות הפופולריים ביותר בליטא לחופי הים הבלטי הם: פלאנגה שליד עיר הנמל קלייפדה (ממל באידיש) עיר זו מושכת אליה בעיקר נוער ובכניסה לעיר בסופי שבוע יש עשרות תושבים מקומיים בצידי הדרך עם שלטים שמציעים לינה בדרך כלל על בסיס "ראש" כלומר התשלום לפי אדם. מחיר סביר הוא בסביבות ה 20 יורו ללילה לאדם – אולם ניתן לעמוד על המקח בשעות אחר הצהריים המאוחרות לאחר שרוב המטיילים כבר מצאו מקום לינה.                                                                                                                                           מקום יוקרתי יותר היא עיר התיירות נידה שנמצאת 55 ק"מ מקלייפדה על רצועת היבשה שמובילה על המובלעת הרוסית בקלינינגרד.אל נידה מגיעים לאחר שייט קצרצר במעבורת.  נידה עיר יפה מאד ובקיץ יש גם ירידים שונים בעיקר של מוצרים של אומנים מרחבי ליטא: מוצרי עור, הלבשה בעיקר פשתן, תכשיטים מכסף, תרופות טבעיות, מוצרים מעץ וכו'.

עיר תיירות אחרת היא שבנטויי כ 10 ק"מ צפונית לפאלנגה, העיר קטנה יותר עם חוף שמשלב את הים עם נהר שמגיע אל העיר

דרוסקינינקאי (DRUSKININKAI)עיר המרפא הידועה בטיב המים המינרלים שלה ובזכות מספר רב של בתי מרפא עם מבחר ומגוון טיפולים עם בוץ ואמבטים של מים מינרלים. רמת הטיפולים  גבוהה והמחיר לא יקר יחסית, בשל כך מגיעים בקיץ הרבה עולים לשעבר מבריה"מ שמכירים את המקום עוד מהתקופה הסובייטית. היום זו עיר מודרנית עם שירותי מרפא ורפואה גבוהים במחירים שווים לכל נפש.


אז מה כדאי עוד לראות בליטא? 

על זה במאמר הבא בנושא תיירות כפרית בליטא


מידע על מקומות ומידע שימושי אחר תמצאו בעמוד שנקרא מידע על ליטא.
מני מוטולה  menytour@gmail.com

 

מני מוטולה הינו מדריך תיירים שגר בוילנה (בירת ליטא). מני נותן שירותי
תיירות והדרכה בכל רחבי ליטא ובכלל זה גם באתרים ההיסטורים הקשורים
לשואת יהודי ליטא. מני דובר אנגלית, רוסית וליטאית. השירותים הניתנים על
ידי מני הינם: הדרכה. הסעה, בתי מלון וייעוץ. כמו כן ניתן לקבל שירותי חיפוש
הממשלתי (ארכיון). מני מוטולה 37065936144+ menytour@gmail.com
https://www.lita-tour.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב