דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליטא - טירת האי טרקאי ליד וילנה TRAKAI 

מאת    [ 05/02/2014 ]

מילים במאמר: 708   [ נצפה 4122 פעמים ]

טרקאי היא אולי המקום הכי מפורסם בליטא וזאת בזכות המיקום והיופי של טירת טרקאי. טרקאי העיר  נמצאת כ 30 ק"מ ממרכז העיר וילנה. לאחר ביקור בעיר העתיקה של וילנה חובה לבוא ולראות את טרקאי.

הטירה ממוקמת בעיירה בעלת אותו שם טרקאי TRAKAI. העיר נזכרת לראשונה בכתבים משנת 1337 ולכן מתייחסים לתאריך זה כתאריך יסוד העיירה. העיירה טרקאי החדשה נבנתה בין שני אגמים גדולים, Galv? ו Totorišk?s שאר האגמים הם Luka , Akmena, Gilušis טירת האי טרקאי המשוחזרת נבנתה במאה ה 14 באגם Galv?. האגם משמש בתקופת הקיץ גם לתחרויות מפרשיות וחתירה בינלאומיות. העיירה מוקפת כאמור ב 5 אגמים גדולים ותחום השיפוט של העיר יש כ 200 אגמים בגדלים שונים. למעשה קיימת בעיר עוד טירה שנקראת טירת חצי האי. טירה זו נהרסה גם היא במלחמה עם רוסיה ורק לאחרונה החלו בעבודות שיקום.

לאורך ההיסטוריה חיו בטרקאי עמים שונים: קאראים, טטארים, ליטאים, רוסים, פולנים וכמובן יהודים. באידיש היא נקראה טרוקי. בטרקאי גרו יהודים לצד קראים ועד היום ניתן לראות את בית הכנסת הקראי (קנסה) שעבר שיפוץ לאחרונה וכן בית ספר קראי. היחסים בין היהודים לקראים בטרקאי היו בדרך כלל מתוחים ולא טובים. בית הכנסת היהודי לא שרד. היום יש רק שרידים מועטים של העדה הקראית לא יותר מארבע או חמש משפחות ובסך הכל מעריכים כ 60 עד 80 איש. קיימים שני בתי קברות קראים. בעתיק רוב המצבות הן עם כיתוב בעברית. בחדש בכיתוב הוא בעיקר ברוסית וליטאית. בתים קראים ניתנים לזיהוי כי יש להם 3 חלונות שפונים לכביש.

בתקופת מלחמת העולם השנייה רצחו הגרמנים את כל תושבי טרקאי כ 300 במספר עם תושבי העיירות מסביב. יש קבר אחים ביער ליד כפר ורניקאי שליד טרקאי העתיקה.

האגדה מספרת שהשליט גדימינאס שהיה הדוכס הגדול של ליטא, גילה את המקום בעת מסע צייד לא רחוק מעיר הבירה הראשונה של ליטא שהיתה בקארנווה. בניית הטירה החלה במאה ה 14 והסתיימה בתחילת המאה ה 15. עם סיום הבניה בשנת 1409 קיבלה העיר את זכויות מגדבורג. בתחילה תוכננה הטירה כמקום מושב השליט והרעיון היה שתהפך ותשמש כעיר בירה. הטירה סבלה במשך השנים מהתקפות של מסדר האבירים הטבטונים ששרפו במסעות הצלב שלהם יותר מפעם אחת את האיזור. בתחילה היו הטירות באיזור מעץ. האיזור הפך יותר מאוחר לסלע מחלוקת שהפך את האיזור לזירת קרב בין שני בני דודים ממשפחת הדוכסות של ליטא. השניים היו יוגיילה הדוכס הגדול ובן דודו קסטוטיס הדוכס. בקרב שהיה ליד טרקאי הצליח יוגיילה לשבות בעורמה ושקר את קסטוטיס, שיותר מאוחר מת בהיותו בשבי בעיר הבירה העתיקה קרנאווה.

מעריכים שטרקאי שמשה בתקופות שונות כעיר הבירה בפועל (דה-פקטו) והיתה אחד ממרכזי השלטון של הדוכסות הגדולה. בתחילה נבנתה הטירה מעץ בנייה בעייתית בשל המלחמות עם המסדר ואפשרות שרפתו בקלות. לכן בתקופת שלטון קסטוטיס החלה הבנייה מחדש באבן ולבנים והסתיימה על ידי בנו ויטאוטאס הגדול שאף מת בטירה. בניית הטירה הושלמה בשנת 1409 אולם גם בשנים לאחר מכן נמשכו עבודות שיפוצים ותוספות שונות. מעדויות ארכאולוגיות ותמונות ידוע שבזמן בניית הטירה היה מפלס המים גבוה בין מטר ועד 2 מטרים לעומת מפלס המים כיום.

במלחמה עם רוסיה במאה ה 17 (1655) נהרסה הטירה בחלקה הגדול ועמדה חרבה ושוממת למעלה מ 280 שנים. תוכניות שיפוץ הוכנו כמה פעמים ולראשונה במאה ה 19 על ידי הצאר הרוסי בזמן שליטא היתה תחת שליטה רוסית. מאוחר יותר בזמן מלחמת העולם הראשונה על ידי הגרמנים שכבשו את ליטא. אולם השיפוץ הממשי החל רק בשנת 1925/6 על ידי הפולנים ששלטו בחלק מליטא כולל איזור וילנה, בתקופת היות ליטא מדינה עצמאית. העבודות שנעצרו בשל מלחמת העולם השנייה. חודשו בתקופת הכיבוש הסובייטי אולם נעצרו שוב ע"י מנהיג בריה"מ חרוצו'ב שלא רצה לתת לליטאים סמל מדיני חשוב כמו טירת טרקאי. העבודות חודשו מאוחר יותר בשנות השמונים והסתיימו ערב חידוש עצמאות ליטא בתחילת שנות התשעים.

בחורף כשכל האגמים בליטא קופאים, קופאים גם האגמים שמקיפים את הטירה ואז פעם נוספת אטרקציה של טיול רגלי מצד אל צד והשיא הוא לנסוע על מין רכב כלאיים שנראה כמו מפרשית שהוסף לה מנוע עם מדחף גדול מאחור וגלגלים לצורך נסיעה על משטח הקרח השטוח. באחת הפעמים שהייתי כאן ראיתי כיצד קבוצת צעירים עם מכוניות עלו על משטח הקרח עם הרכבים שלהם ועשו תחרויות מהירות על המשטח הקפוא ,עד שהגיעה השמועה שהמשטרה בדרך והם נעלמו...היום כבר מדובר רק על מזחלות מודרניות.

קיבינאי KIBINAI - אם להיות בטרקאי חייבים לטעום את המאכל הכמעט לאומי הליטאי שהשורש שלו הוא בעדה הקראית שחייתה בטרקאי. מאכל זה והוא מגיע במספר טעמים. עם מילוי בשר חזיר , עם בשר טלה, עם בשר עוף ופטריות ולצמחונים יש עם מילוי ירקות מאודים

מני

 


מני מוטולה מדריך תיירים גר בוילנה.דובר עברית, אנגלית, רוסית וליטאית.
שירותי התיירות כוללים הדרכה בכל רחבי ליטא ולטביה והתמחות באתרי השואה.
בנוסף כולל השירות: הסעה, בתי מלון וייעוץ ושירותי חיפוש בארכיבים הממשלתיים.
מני מוטולה 37065936144+ litatour@gmail.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב