דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העולם קטן יותר, אבל שמן יותר 

מאת    [ 04/02/2014 ]

מילים במאמר: 536   [ נצפה 1947 פעמים ]

התחושה כי אנו חיים בכפר גלובלי נדמית כנכונה ותקפה, במיוחד מאז מהפיכת האינטרנט. העולם, אכן הופך לקטן יותר באמצעות אוטוסטרדת המידע. אך מסתבר כי אלו לא השינויים היחידים בעולם המצביעים על עידן חדש: העולם, כך מסתבר, הופך גם לשמן יותר ויותר, ובאופן מדאיג. ד"ר אסנת רזיאל, מסבירה.

ד"ר אסנת רזיאל

ובכן, כעת זה רשמי, אנו הופכים אט אט לעולם שמן יותר, הסובל לא רק מהשמנת יתר, אלא גם מסיבוכים בריאותיים רבים הקשורים בהשמנת יתר. מכון המחקר הבריטי Overseas Development Institute , פרסם השבוע נתונים מדאיגים בנושא השמנת היתר בעולם, וממנו עולה הנתון כי למעלה ממיליארד אנשים ברחבי עולם סובלים כיום ממישקל עודף או מהשמנת יתר. זהו נתון דרמטי, המאושש את מה שכבר ברור לאחרונה מנתונים מצטברים נוספים, השמנת יתר קיצונית היא מגיפה כלל עולמית והיא פוגעת, על פי הדו"ח בקצב מואץ במיוחד בעיקר במדינות המתפתחות ובאחוזים גבוהים.

על הפי הדו"ח שפרסם המכון, עולה כי אחוז הבוגרים שמדד מסת הגוף (BMI) שלהם עולה על 25, גדל מ-23% ב-1980 ל-34% ב-2008. זוהי עליה דרמטית בכל קנה מידה שהוא והיא מצביעה על שינוי תזונתי עמוק אותו עוברות מדינות מתפתחות רבות.

מהפכות טכנולוגיות בארצות מתפתחות מציעות מזון זול יותר, נגיש יותר, מעובד יותר ובעיקר בריא הרבה פחות ממזון מסורתי. הסיבה המרכזית לנתונים הדרמטיים האלו היא בעיקר שינוי בתפריט הדיאטה של מיליונים רבים ברחבי העולם. ישנו מעבר מצריכה מסורתית של דגנים ומוצרי מזון טריים  לתפריט הכולל מזונות מעובדים, המכילים אחוזי שומן גבוהים, מלח וסוכר וכן צריכה מוגברת של מזונות מן החי שהינם נגישים יותר בשל טכניקות גידול המוניות. גם עליה בהכנסה במדינות מפותחות רבות, מאפשרת היום לרבים יותר לצרוך מוצרי מזון רבים וזולים יותר.

המספר המשוערך של הסובלים מ-BMI גבוה מ-25 בעולם המתפתח זינק בשלושת העשורים האחרונים מ-250 מיליון ל-904 מיליון. בארצות מפותחות, מספר הסובלים ממישקל עודף והשמנת יתר נאמד ב-557 מיליון. למרבה הפרדוקס, תופעת הרעב העולמי במקביל, רק מתעצמת.

על פי מחברי הדו"ח, חינוך לתזונה והכוונה ממשלתית הם הפתרון הרצוי על מנת לבלום את השפעות המגיפה העולמית הזו ואת השלכותיה הקשות, המלוות לרוב בהתפרצות מקרים רבים של סוכרת כבר בגילאים צעירים ועליה בשיעור מחלות לב.

הדו"ח מציין כי במדינות בהן ננקטה גישה אקטיבית בנושא חינוך תזונתי, התוצאות הפתיעו לטובה:  הדו"ח מזכיר את דרום קוריאה כמדינה שבה קמפיין לעידוד צריכת פירות וירקות, סייע להגברת מודעות תזונתית חיובית וכך גם לגבי מדינות אשר אסרו לחלוטין על שימוש בשומן טרנס. אך עדין, המגמה הכללית, שלילית במיוחד.

אנו נוטים לחשוב כי התפתחות כלכלית מואצת היא חיובית, אך ברבות מן המדינות המתפתחות, עליה בהכנסה, נטישה של אורח חיים מסורתי ודרכי תזונה ותיקות, ונהייה אל עבר מקורות מזון זולים, קלים להכנה, יוצרים בעיה של ממש המשפיעה באופן דרמטי על מישקל האוכלוסייה.

השינויים בהרגלי הצריכה הגלובליים, גורמים ליותר אנשים לצרוך מוצרים שלא היו בהכרח בתפריט שלהם קודם לכן. הודו היא דוגמא טובה לכך בהקשר של צריכת בשר, שהייתה שולית והיא גדלה יותר ויותר ככל שיש עליה ברמת ההכנסה, ובמקביל שינויים חברתיים, ההופכים צריכה זו לאסורה פחות מבחינת הטאבו החברתי שהיה משוייך אליה. צריכת הבשר בהודו, מואצת בשנים האחרונות ומייצרת שינוי דרמטי בתפריט האוכלוסייה, ועמו משבר תזונתי הקשור גם בהשמנת יתר ובמחלות הנילוות אליה.

לשינויים כלכליים במדינות מתפתחות, כך עולה מהדו"ח ומאחוז האוכלוסייה הסובל כעת מעודף מישקל או מהשמנת יתר קיצונית, יש כך מסתבר מישקל רב בשינוי דפוסים ובהתגברות מגיפת השמנת היתר הקיצונית ברחבי העולם כולו.

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב