דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינוני התנהגות - הבסיס ליחסי ציבור טובים 

מאת    [ 28/01/2014 ]

מילים במאמר: 758   [ נצפה 1784 פעמים ]

גינוני התנהגות הם הבסיס האנושי-תרבותי שפיתח האדם בכדי ליצור יחסי אנוש טובים.

צורות שונות של גינונים ניתן לתא בעזרת מונחים כמו אדיבות, פורמאליות, נימוס, דרך ארץ, עידון, אלגנטיות, מתן כבוד ועוד. ניתן לציין כי תרבויות פרימיטיביות נהגו לערוך ולהחזיק בטקסים ומנהגים המבטאים יחסי אנוש טובים.

לאורך ההיסטוריה האנושית ניתן לזהות את הגישה השלילית כלפי "גינוני התנהגות גרועים", וכי בעלי "גינוני ההתנהגות הגרועים" נחשבו תמיד כדחויים חברתית. דעתי היא כי הטכנולוגיה הראשונה במעלה של יחסי ציבור היא "גינוני התנהגות".

צוות יחסי ציבור שלא תרגל ולא התמחה באימוץ וביטוי הגינונים המקובלים כגינונים נאותים - ייכשל. יחצ"ן עשוי להכיר את כל טכניקות יחסי הציבור המתקדמות ועדיין להיכשל בעבודתו בעקבות הצגת גינוני התנהגות גרועים.

אם כן, מהם גינוני התנהגות מוצלחים? הענקת חשיבות לאדם אחר ושימוש במחזור תקשורת דו כיוונית - יהיו תכנית יחסי הציבור, האסטרטגיה והפעולות אשר יהיו, תמיד שני הגורמים הללו יעמדו במרכז ויהיו מעורבים. יחצ"ן אשר יפר אותם ימצא שהוא עצמו, כמו גם תכניתו - נדחים.

יחסי ציבור מוצלחים

כל יח"צ מוצלח בנוי, אם כן, על בסיס היסוד האיתן של גינוני התנהגות מוצלחים, מאחר וזאת היא הטכנולוגיה הראשונה שפותחה כדי להקל על יצירת יחסי אנוש מעולים. גינונים אלה הינם ידועים ומכובדים בהיקף רב בהרבה מאשר טכנולוגיות יחסי ציבור. לפיכך, שום טכנולוגיית יח"צ לא תהיה מוצלחת אם גורם זה יושמט. גינוני התנהגות גרועים יכללו בתוכם מספר דרכי התנהגות:

 1. להתעלם מזוטר, מאחר שהדבר ל"מטה מכבודו" של אדם לשים לב לאלו שתחתיו.

2. לקבוע פגישה ולא לקיימה.

3. לאחר לפגישה ולא להודיע.

4. לשלוח הזמנה מאוחר מכדי שהיא תענה.

5. לא להציע מזון או שתיה לאורחים.

6. לא לקום כאשר גברת או אדם חשוב נכנסים (זה אינו נוהג ישראלי כמובן).

7. להתייחס בפומבי אל אלה הכפופים לאדם כאל משרתים.

8. להרים קול בפומבי באופן צורם.

9. להפריע למה שאדם אחר אומר כדי "לעשות משהו חשוב", לקטוע את דבריו.

 מאחר שמשמעותו של יח"צ הינה, ביסודו של דבר, הסכמה לקבל - נימוסים גרועים מסכלים זאת לחלוטין. יחצן טוב חייב שיהיו לו גינוני התנהגות טובים. כמובן, הדבר אינו קשה, אדם צריך להעריך את גישתו אל האחר וליישר את ההדורים ביניהם דרך קבע, לאחר מכן, בהנחה שהאדם משתמש נכונה בטכנולוגיית היח"צ, הוא יוצר ומקיים יחסי ציבור טובים.

חשיבות

אנשים הינם חשובים לאין שיעור. קיים כאן יחס הפוך – אלה שבשלבים הנמוכים של מדרג העבודה הינם בעלי חשיבות עצמית גדולה בהרבה מאשר אלה שבפסגה, החשובים גם הם. המושג שיש לעוזרת בית בנוגע לחשיבותה שלה הינו גדול בהרבה מזה של מנכ"ל מצליח.

 אם נתעלם מאחרים, הרי שהדבר על אחריותנו. חנופה לדוגמא, אינה שימושית ביותר, ודווקא חשודה, מאחר שאינה באה מתוך כנות וקל להבחין בכך. הדרך הנכונה להראות לאדם את חשיבותו היא בכך שאנו רוחשים לו כבוד ומוכיחים לו כי הוא נראה לעין ומתקבל. הבחנה בקיומו של אדם, ידיעת שמו וקשריו ומתן וידוא לכך מעניקים לו את חשיבותו. הבלטת חשיבותינו העצמית במתן יחסי ציבור הינה מזיקה ואינה מקובלת. מרגע שאנו יודעים זאת אנחנו בדרך הנכונה, בדרך לקיום ייחסי ציבור טובים.

תקשורת

מחזור התקשורת הדו-כיוונית חשוב יותר מהתוכן. תוכן התקשורת והמשמעות המועברת לאחר הינה משנית לעובדה של מחזור תקשורת דו כיוונית. תקשורת קיימת על מנת שיעשו בה שימוש. לפני שתקשורת תישא מסר כלשהו, חייב להתקיים בראש ובראשונה מחזור תקשורת תקני - מסרים אינם נעים על קו שאינו קיים. הפרסום מפר זאת בצעקתו: "קנה קסטרו"! אל החלל הפתוח. לדעתי, קו התקשורת חייב להתבסס על דברים אחרים, הקו צריך להניב תשובה. דוגמא מצחיקה של איש יחסי ציבור שכתב בתפוצה רחבה, ללא כל הקדמה, או סיבה – המלצה לקנות מוצר מסוים באלפי שקלים, בלי לתת אפילו הסבר על התועלת או על ערך המוצר. התגובה – 0, אין כל קו תקשורת, הוא שלח את המסר אל רשימת שמות אך לא קיבל מענה בתגובה לפעולתו.

בעת מגע חברתי חייב להתבסס מחזור תקשורת לפני שתוכל להתרחש הסכמה כלשהי לקבל את המדבר. ולאחר מכן ניתן יהיה להעביר את המסר באופן מוצלח. גינוני התנהגות נאותים, דורשים מחזור תקשורת דו-כיוונית. הדבר נכון גם לגבי מיילים, מכתבים ושיחות טלפון. יחצ"ן צריך להבין את מחזור התקשורת הדו-כיוונית כדי להצליח בתפקידו.

בתקופה המודרנית היטשטשו גינוני ההתנהגות התרבותיים לעומת העבר. הדבר קורה בעיקר משום התמזגות של תרבויות, כאשר נעשה בילול תרבויות נאבדים קווי אופי מובהקים של התרבויות השונות ונוצר דבר משולב, חלש ומובהק פחות במובנים עליהם אנו מדברים. כמובן, אין זה תרוץ לכך שיהיו לאדם גינוני התנהגות גרועים.

אם ברצונו של יחצן ליצור תקשורת מוצלחת ובעלת גינונים מוצלחים, עליו לשמור על חשיבותם של אנשים, לקיים מחזור תקשורת דו-כיוונית ולשמור על טקסים מקומיים, כהתנהגות הולמת.

אלה הן החובות הראשונות של כל יחצן - על היסוד הזה יכולה להיבנות נוכחות יחסי ציבור טובה ומקובלת שמביאה ליחסי ציבור איכותיים ומוצלחים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב