דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כמו גלי הים כך גלי התשוקה והפיתויים ואיך לגלוש עליהם ולעבור אותם בשלום 

מאת    [ 06/03/2008 ]

מילים במאמר: 1517   [ נצפה 1823 פעמים ]

דיאטה- כמו גלי הים כך גם גלי התשוקה והפיתויים ואיך לגלוש עליהם
בדומה לגלי הים, לנו יש את גלי התשוקה לאוכל שמתבטאים ברצון או בדחף לאכול. מי מאתנו לא מכיר את הצורך העז לשוקולד אחרי יום עבודה קשה ,בגט טוב וטרי לאכול אותו ישר מהסופר, ועוד מאכלים שונים בהם יש לנו צורך מיידי.
אפשר לתאר את הדחף לאכול כרעב שמתחיל בקטן והולך ומתגבר, הולך ומתגבר כמו גל שבשיאו התחושה היא שממש אפשר להשתגע או למות .. מהר , מהר לאכול כי עוד רגע... נמות או נשתגע, נצא מעורנו או נטבע.
וזה בידנו אם נאכל או לא, אם נטבע או שנעבור את הגל באלגנטיות, בקבלה, בידיעה שהוא יעבור והצלחנו גם הפעם לשמור על עצמנו ולחסוך קלוריות.
כמו בגלישת גלים חשוב שנצטייד בציוד המתאים. ולכן לפניכם מספר עובדות הכרחיות:

1. לכל גל יש התחלה, אמצע שהוא השיא וסוף שהוא השפל. והדגש כאן הוא על הסוף. כל גל וגם הגדול ביותר נעלם בסוף וזו עובדה.
2. בשום גל וגם בגבוה ביותר אף אחד לא מת, השתגע, או טבע אם לא אכל כלום.
3. ככל שנרשה לעצמנו לאכול בשיא הגל או תוך כדי הגל ,כך יגדל ויתעצם הגל הבא.
4. מניסיון - ככל שתתרגלו יותר גלישת גלים, וזה אומר, לעבור את גל הרעב (באם אכלתם בשעתיים האחרונות) החשק, הפיתוי ללא אוכל או בצורה מבוקרת ומתוכננת כך תצליחו יותר בגלים הבאים שיהפכו ליותר קטנים. (זכרו, הם לעולם לא ייעלמו אך דחיפותם ועוצמתם תפחת לרמות נסבלות)

אז בואו נתחיל למלא את ארגז הכלים שלנו שהפעם הוא ציוד גלישה:

בגלישה או בצלילה - זהו השלב שבו נעזר קצת בדמיון ובעזרתו עליכם להחליט האם אתם עוברים את הגל בגלישה או בצלילה ,מתחת לגל. משמע, לוקחים אוויר ושוקעים מתחת לגל לאזור השקט עד שהגל עובר ונעלם. כל בחירה שלכם היא טובה ומכאן והלאה הכלים דומים לשתי הצורות.

זיהוי אתרי סיכון -
לפני שנקפוץ למים ניקח לנו קצת זמן לתצפית על הגלים ולהכיר את הים בדיוק כמו שעושה גולש ותיק. לשם כך ניקח מחברת שהיא תהיה מחברת הגלים שלנו ובזמן אמת נשחזר את הזמנים שבהם מופיעים הגלים שלנו (בינתיים בלי לנסות לעבור אותם} . אלו יהיו אתרי הסיכון שלנו שאליהם נצטרך להיות ערוכים. כמו כן נדרג אותם מ1 ?10 על - פי עוצמתם.
דוגמה: הגלים מופיעים כשאני קצת רעב, מאוד רעב, כשאני חוזר עצבני הביתה, כשאני משועמם מול הטלוויזיה, כשאני מרגיש בודד,עייף, מתוסכל, עצוב, שמח,
כשאני רואה שוקולד בלגי מול העיניים או סתם עוגיות עבדי, כשחמותי שוב אמרה לי... או כשבעלי שוב לא עשה....אצל אמא...
ניתן לסווג את המצבים לשלושה: -
גל של רעב אמיתי כי לא אכלתי הרבה שעות
גל של מצב רוח.
גל של בא לי
לעבור את הגל בשלום...
מי שעובר את הגל בשלום הוא מי שאכל או לא אכל במידה כזו שיקדם את מטרתו "המשקלית" ,שלא יצטער על מה שאכל בסיום הגל והכי חשוב - שירגיש טוב עם עצמו. הרי גם בגלישת גלים יש גלים טובים יותר, טובים פחות, גדולים יותר גדולים פחות ויש גלישה מוצלחת יותר ומוצלחת פחות. העיקר שאתם גולשים. וכדי להיות גולשים מקצועיים צריך - לתכנן.
יש גלים שנחליט לעבור אותם בלי אוכל בכלל, יש גלים שנחליט שעליהם אנחנו לא מעוניינים לגלוש הפעם ויש גלים שנחליט שאנחנו גולשים אותם ככל יכולתנו. ככל יכולתנו זה אומר שאנחנו כן מחליטים לקחת משהוא לאכול, וזה יכול להיות מתחליף דל קלוריות ועד פרוסת עוגת שוקולד. (כזו שבד"כ אסורה בדיאטות, חוץ משלנו)..
תחושת השליטה. כך היא נוצרת, וכך הגלים מתכווצים להם עם הזמן.

קצת על תחושת השליטה - מטופלים אומרים לי פעמים רבות: " אבל אין לי שליטה במצבים האלו", "אני לא יכול לעבור את זה, זה גדול עלי".
חשוב לי שתדעו, מניסיוני, גם עם עצמי וגם עם מטופלי - הכל עניין של עבודה קשה ותרגול. חשיבה במונחים של אסור ומותר מקשה מאוד בתהליך הלימוד שלנו. על - פי הטכניקה שאנחנו לומדים עכשיו מותר לכם הכל, אבל תמיד תדעו מה אתם עושים- מה אתם מרוויחים ומה מפסידים .אתם קשובים לעצמכם ויודעים מה אתם באמת צריכים עכשיו ומספקים זאת, אז אתם בשליטה וגלישת הגלים תהפוך עם הזמן לתחביב של יום שבת.

טיפים מעשיים ועובדים לכל אחד מהמצבים הבאים:
גלי הרעב מושפעים מ:
- תדירות הארוחות - להימנע ממצבים של רעב מאוד גדול כך יהיה לכם יותר קל לעבור את הגל הבא בשלום. לשם כך עליכם לאכול ארוחות בתדירות כזו שלו תשאיר אתכם כל הזמן מפוצצים, או רעבים מידי.
- ארוחות מסודרות ?
יש כאלו ששלוש ארוחות יותר גדולות יספיקו להם ויש כאלו שיצטרכו חמש או שש ארוחות קטנות יותר. גלי רעב מאוד קשים נמנעים, לעיתים, ע"י ארוחות מסודרות. לשם - כך חשוב שתמיד יהיה לכם אוכל מוכן וזה לא חייב להיות משהוא מורכב, נהפוך הוא, גם חזה עוף על האש ותפו"א מבושל + סלט יכולה להיות ארוחה מצוינת. דוגמה נוספת: טונה + סלט + תירס מקופסה. החשוב הוא שתתכננו איפה לאכול, מה, ובערך מתי.
במידה ואין לכם אוכל מוכן בבית תכננו לאכול בחוץ. גם מסעדת "פועלים" שהאוכל בה לא מאוד רזה היא מספיק טובה.
הצטיידות במאכלים
- הבית חייב להיות מצויד בתחליפים דלי קלוריות: ירקות חתוכים בתוך קערית מים במקרר, מעדן דל קלוריות מרק ירקות בחורף , מסטיקים סוכריות ללא סוכר ועוד.
- גם אם אתם רעבים תזכירו לעצמכם: הארוחה הבאה שלי קרובה, עוד שעה וחצי, עוד שעה, אני יכול לעשות זאת, עוד חצי שעה אם הגעתי עד לכאן אני יכול הפעם להגיע לקו הסיום.

גל של מצב רוח ?
זה יכול להיות מאוד מבלבל מפני שיכול להרגיש כמו גל של רעב, או גל של בא לי. אבל, אנא, נסו להיות כנים עם עצמכם. בגל של מצב רוח הרצון לאוכל, הבא לי הזה , הוא תרגום לצורך אחר ואיננו עובר כשאנו אוכלים. האכילה באותו רגע כן מרגיעה, על זה אין ויכוח , אבל מה נשאר אחר - כך זאת שוב אותה הרגשה רעה שגם הפעם נפלתי בפח. נסו לנסח זאת ככה:
תגידו לעצמכם - לא באמת בא לי שוקולד, אלא, חיבוק מחבר טוב. אני באמת מוכנה לשלם את מחיר הקלוריות או אולי אני יכולה לעשות משהוא קצת יותר מתאים כמו... להתקשר לחבר אחר, לצאת לגינה לקרוא ספר, סיבוב הליכה אולי.
דוגמה נוספת : לא באמת בא לי שוקולד ) הגידו זאת גם אם בהתחלה אתם לא ממש מאמינים לזה ) , אלא בא לי לעשות הפסקה מהלימודים (הלומדים בלימודים כלשהם יבינו זאת יפה מאוד), אז קדימה פנקו את עצמכם בהפסקה אמיתית שלא תעלה לכם בשום מחיר.
מילת המפתח היא מודעות: אני יודע שאני רוצה לאכול כי יש לי מצב רוח כזה או אחר שווה לי או לא ומה במקום.
פתרון - עשו משהוא שונה ממה שאתם רגילים לעשות עד כה.
- שאלו את עצמכם את השאלה הבאה: נניח שחבר טוב היה מבקש ממני עצה במצב דומה, האם הייתי מציע לו לאכול. מה כן הייתם מציעים לאותו חבר טוב שכל - כך אכפת לכם ממנו.
- הזכירו לעצמכם איך תרגישו בסוף הגל אם תאכלו בו קלוריות רבות: יותר טוב, פחות טוב, איזה מחיר תשלמו.

גל של בא לי ?
אלו גלים שיש לכבד, מפני שאנחנו חיים בעולם של שפע ומוקפים במעדנים רבים.
גלים כאלו תוכלו לעבור רק כאשר תדעו את האיזון בין להרשות לעצמכם ובין לא להרשות לעצמכם. ואיך ....
מצד אחד , אם לא נרשה לעצמנו בכלל אנחנו ממקמים את עצמנו במקום של חסר מתמיד וברור שנפצה את עצמנו באיזה שהוא שלב ואז בד"כ זה בגדול , אבל, מצד שני, אם נרשה לעצמנו הרבה אנחנו מפסידים את התחושה הטובה והגזרה שאנחנו כל - כך רוצים להשיג ורצוי שבקיץ הזה.
ולכן, כשהפיתוי מגיע בפעם הראשונה והוא מאוד גדול , או שאתם יודעים שאתם מוזמנים לדודה שושנה זו שהמומחיות שלה היא עוגות תכננו - שאתם מרשים לעצמכם משהוא כאופציה, אם תירצו. אולי מההתחלה תקבעו שאתם לא מרשים לעצמכם כלום היום כי "אני מסוגל להתאפק והיום ורק היום אני מעדיף לשמור על הגזרה", או שאתם מרשים לעצמכם שני פריטים וזה הוא. בפעם השנייה והשלישית זה כבר סיפור אחר מפני שאז אי אפשר להתעלם מהמחיר. הכי חשוב הוא שלפני שאתם מחליטים מה לקחת וכמה תחשבו על הרווח ועל ההפסד ואיך תרגישו בסוף.
- הימנעו מלהציף את הבית בפיתויים. אך עם זאת חשוב שתמיד יהיה בבית משהוא שטעים לכם, אבל לא ברמה כזו שאתם צריכים לאוכל את כל הקופסה כדי להירגע.

בכל מצב היו קשובים לעצמכם, מה באמת בא לי, שווה לי/ לא שווה לי , ולא משנה מה קראתם, מה אתם כבר יודעים ומה אחרים יגידו.

עכשיו ורק עכשיו -
כל החלטה שאני מחליט היא החלטה שאני מתחייב לעמוד בה רק הפעם. אף אחד לא מצפה מכם להחליט או להצליח באותה המידה בגל הבא. רק בגל הזה.

הגל נשבר עלינו בפרצוף מה עושים : אכלנו קלוריות מיותרות ואנחנו מאוד מצטערים ?
לא נורא, אין שום דבר מושלם בעולמנו ובטוח שלא אנחנו. מעדנו ואנחנו יכולים להציל את היום הזה וגם את השבוע. איך....
ע"י - כך שנחליט "אני אנושי, ומעכשיו ממשיכים הלאה"
- ע"י כך שנדע שאויב מספר אחד זו המחשבה הבאה: " קלקלנו אז זה כבר לא משנה , נגמור כבר את השבוע, נתחיל מיום ראשון, ממחר, מהפגישה אצל הדיאטנית ."
אתם חייבים לדעת שרוב הנזק הקלורי יהיה לא בגלל הקלוריות העודפות של הגל הזה, אלא בגלל המערבולת שנכניס את עצמנו מכאן והלאה . בגל הבא ננסה שוב.

היום הוא יום חורפי והים סוער, אבל אני יודעת שמחר יבוא יום יפה של שמש עם גלים רכים וענוגים כאלו שכיף לצוף עליהם עם מזרון ים. אבל גם אם אז יבוא גל מפתיע ויהפוך אותי זה לא נורא. הגלים שלנו כמו גלי הים הם חלק בלתי נפרד מאתנו. יש להם שפה ויש להם סיבה, הם רוצים להגיד לנו משהוא. בואו ננסה להיות קשובים , לקבל אותם כחלק מאתנו ולהאמין שאנחנו יכולים ללמוד עם הזמן לגלוש עליהם.
מרכז-טל המנוהל ע"י איריס כספי וטלי סורוז'ין
mercaz-tal@co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב