דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השיחה החשובה: על מה ואיך לדבר עם מתבגרים על סקס, אהבה ומערכות יחסים 

מאת    [ 27/01/2014 ]

מילים במאמר: 1281   [ נצפה 2772 פעמים ]

...השיחה החשובה...

על מה ואיך לדבר עם מתבגרים על סקס, אהבה ומערכות יחסים

 

נו,כבר קיימתם את ה"שיח"?? אם עניתם כן ואם עניתם לא התשובה אינה נכונה היות וישנה טעות שורשית במהות השאלה. הורים שמקיימים בית דמוקרטי עם ערוץ תקשורת פתוח ובריא אינם מקיימים שיחה חד פעמית אלא מקיימים שיחות על בסיס קבוע ושוטף עם ילדיהם על נושאים שונים ומגוונים- בינהם גם הנושא הרגיש ההוא,סקס. קיומן של שיחות כאלו במיוחד על סקס, מערכות יחסים, וזוגיות מעטות מאוד בין הורים לילדים. הסיבות לכך רבות וקשורות בכך שהנושא נחשב לטאבו חברתי ובכך שגם אנחנו ההורים וגם ילדינו נבוכים ואף מתביישים לדבר עליו. רבים מאיתנו פשוט נמנעים מלדבר על הנושא, נקודה. נראה לנו שאם נפתח את הנושא ניתן להם לגיטימציה להיות פעילים מינית. אבל אולי יותר מכל אנו חוששים שהפתיחות שלנו תתן להם לגיטימציה לשאול שאלות עליהם איננו רוצים לענות. אתם וודאי יודעים למה אני מתכוונת. באיזה גיל הייתה ההתנסות הראשונה שלך? עם כמה בנות שכבת לפני אמא? כמה חברים היו לאמא לפני שהיא הכירה אותך? 

 

אז מה לעשות במצבים הללו ומה הנושאים שחשוב לדבר עליהם גם אם ממש ממש לא נוח לכם? 

בראש ובראשונה הגדירו לעצמכם מהם המסרים והערכים אותם אתם מעוניינים להעביר לילדיכם. האםאתם מאמינים בהימנעות ממין עד לנישואין, במין ואהבה חופשית בסגנון וודסטוק של שנות השישים או בגישה חלקית ליברלית, חלקית קונסרבטיבית (מאוזנת)המתבססת על ידע, בגרות ובשלות נפשית ופיזית לעסוק במין עם אדם אחר עימו ישלך חיבור רגשי עמוק.

 

שימו לב להבדלים בגישה שלכם לנושא בתלות במינו של ילדיכם. שימו לב להבדל בגישה בינכם לבין בן או בת הזוג שלכם. באופן כללי אנו מושפעים מהחברה בה אנו חיים אשר מתייחסת לעתים קרובות באי שוויוניות לבנים ובנות במה שקשור בהתנהגות מינית. בעוד שבחור שמבלה עם הרבה בחורות ומקיים קשרים מיניים מרובים נחשב ל"שאקל", בחורה עם רפרטואר כזה נתפסת כ"זנזונת".באופן זה החברה שלנו מעודדת מיניות אצל בנים ומדכאה מיניות אצל בנות. אפילו אנחנו ההורים משתתפים בהפצת אי השוויון בכך שאנו מתייחסים באופן שונה לבנים ולבנות שלנו. אני פונה כאן במיוחד להורים, אלה שמגיל צעיר מעודדים את הבן שלהם להבקיע ולכבוש בעוד שאת ביתם הם מעודדים להצניע, לכסות ולבלום.  אוקיי, אז מה אני רוצה מכם, הרי אנחנו לא ממש יכולים לשנות סדרי עולם ובטח שלא בין לילה. ברור לי לחלוטין שהיחס הלא שוויוני הזה בין בנים ובנות לא הולך להשתנות בקרוב ולכן חשוב שנחנך את ילדינו בהתאם כדי שלא יפגעו. בעיקר דאגתי היא לבנות שבתמימותן וחוסר המודעות שלהן לעיתים משדרות מסרים או מתנהלות באופן שפוגע במוניטין שלהן. בכדי לעזור למנוע מצבים שכאלו עלינו כהורים לפעול יחדיו. לכל אחד מאיתנו תפקיד הכרחי וחשוב בהעברת המסר לבנים ולבנות שלנו. כשהאב מייצג דמות זכרית והאם דמות נקבית זוכה הילד לפרספקטיבה רחבה ומאוזנת.   

 

הערה חשובה לאבות לבנות מתבגרות: מעורבותכם הכרחית!!!

 אל תחיו בהכחשה ואל תתעלמו מהפיכתה של בתכם לאישה קטנה ובעלת יצרים מיניים.אבות מתכחשים אשר לא מסתגלים לעובדה שבנותיהם מתבגרות נוטים להתרחק מהן או להמשיך לנהוג בהן כמו ילדות מה שפוגע במערכת היחסים שלהם עם בנותיהם. נערות שלהן מערכת יחסים רעועה עם אביהם נוטות להיקלע למערכות יחסים בעייתיות כיהן מחפשות תשומת לב אבהית ואהבה. לעתים הצורך באהבה מגבר גורם לנערות הללו לפתח התנהגות מינית קלת דעת כי הן מתרגמות את ההתעניינות המינית בהן כקבלה ואהבה. 

 

ידע הוא כח!

 

ללא קשר לסגנון ההורות והערכים לפיהם אתם חיים, תפקידכם כהורים הוא להקנות לילד ידע נכון ואמיתי בנוגע למין ומערכות יחסים בכדי שיוכל לערוך בחירות נכונות בשעת הצורך. בני נוער מוצפים באופן יומיומי במסרים, אינפורמציה,ומיתוסים חסרי בסיס בנוגע למין. לדוגמה, אי אפשר להיכנס להריון בפעם הראשונה שמקיימים יחסים, צריך מרשם או להיות לפחות בן 18 בכדי לקנות קונדומים, סקס אוראלי לא ממש נחשב לסקס ואי אפשר להידבק ממנו במחלות מין ואי אפשר להיכנס להריון בזמן המחזור. הדרך הטובה ביותר לוודא שהילד שלכם חשוף לאינפורמציה נכונה היא להקפיד לשוחח איתו ולספק לו אותה. באופן ספציפי מתבגרים משני המינים צריכים להבין:

 

1. את השינויים הפיזיולוגיים אותם הם חווים או צפויים לחוות בתהליך ההתבגרות.

2. מהו מחזור חודשי, מה משמעותו של התהליך, מהו ביוץ ומהם הימים בהם הסיכוי להיכנס להריון גבוה במיוחד.

3. כיצד נכנסים להריון ומהן הדרכים הבטוחות והבריאות ביותר למנוע אותו. 

4. מהו מין בטוח, מהן מחלות מין ואיך ניתן למנוע הידבקות בהן.

5. מהם ההבדלים בין אמצעי המניעה השונים וכיצד להשתמש בהם בצורה נכונה, מהי הגלולה של היום שאחרי ואיך ומתי משתמשים בה. 

6. מהי אהבה וכיצד בונים מערכת יחסים רומנטית בריאה. 

7. כיצד להתמודד עם לחץ מחברים או מבן זוג לקיים אקט מיני כלשהוא בניגוד לרצוננו.

8. מהו החוק בנוגע למין בין בני נוער, מה ההבדל בין מין בהסכמה למין כפוי אואונס. מהו הגיל בו מותר לקיים יחסי מין ואלו אקטים מיניים אסורים על פיהחוק בין בני נוער.

9. כיצד בונים או הורסים מוניטין חברתי על רקע מיני. 

10. מהו הקשר בין סקס לאהבה.

 

תופתעו לגלות שגם לכם ההורים יש עוד מה ללמוד בנוגע לנושאים החשובים לעיל. רבים מאיתנו לא מעודכנים בנוגע לאמצעי המניעה החדשים, מחלות המין השונות וכיצד נדבקים בהם. בעיקר רבים מאיתנו אינם ערים לטרנדים הנוכחיים הקשורים בחוויה המינית בגיל ההתבגרות. לדוגמה, האם ידעתם כי אחד המנהגים המקובלים בימינו הוא לקיים קשרים מיניים עם מספר רב של פרטנרים במקביל ללא מחויבות או רגש.לא תאמינו, אבל יש להם אפילו קודים בטקסטים שפרושם הזמנה ישירה לסקס.

 אז כעת כשאתם קצת יותר מודעים לטרנדים המיניים של גיל ההתבגרות ולאינפורמציה לה צריכים בני הנוער להיות חשופים, מהו המסר שהייתם רוצים להעביר לילדיכם? לא משנה באיזה מסר תבחרו - אתם תזכו להרבה יותר הקשבה והפנמה אם תעבירו אותו בזמן הנכון, בסובלנות, סבלנות וכבוד. מעל לכל זיכרו לא לנדנד אך היו עקביים בהעברתו של המסר כך שהוא לא יאמר באופן חד פעמי אלא בהתמדה לאורך חייו של המתבגר. 

 

 

ד"ר מיכל מיו דביר היא פסיכותרפיסטית ויועצת זוגית מוסמכת במדינת קליפורניה. מיכל היא בעלת דוקטורט מאוניברסיטת פפרדיין בפסיכולוגיה קלינית ולה קליניקה פרטית ב- Woodland Hills שם היא מטפלת באינדיבידואלים, זוגות ומשפחות. בנוסף מיכל מרצה ומנחה קבוצות וסדנאות בנושאים שונים לפרטיים וחברות. ניתן ליצור קשר עם מיכל בטלפון 818-300-3164 ובאמייל href="mailto:liveinbalance@att.net" liveinbalance@att.net">target="_blank">liveinbalance@att.net.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב