דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב פנים הבית לנגישות ולבעלי מוגבלויות 

מאת    [ 26/01/2014 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 1789 פעמים ]

עיצוב פנים, לפני הכל, הוא עיצוב לאנשים. החיים יכולים להיות נעימים וקלים יותר לכולם, בייחוד לבעלי מוגבלויות פיסיות. תכנון נכון יהפוך את הבית לנגיש ויפה יותר גם יחד, כשחלוקה נכונה של התקציב תיתן מענה לצרכים ולרצונות.

בתכנון ועיצוב פנים לבעלי מוגבלויות, קיימת חשיבות גבוהה למיקום האלמנטים השונים ויש לדייק בכך. יש הבדל מהותי בין תכנון לנגישות במקומות ציבוריים, בהם התכנון צריך להתאים באופן כללי למרבית בעלי המוגבלויות, ובין תכנון מקום המגורים הפרטי של האדם, שאמור להקנות רמת תפקוד מקסימלית ונוחות מרבית לדייריו המוגבלים ולבני המשפחה האחרים.

בבית המגורים חשוב להתאים את התכנון לצרכי הדיירים וכן, לא להתפשר על המראה העיצובי. לכל אדם שנאלץ לתפקד עם מוגבלות פיסית ישנם צרכים ייחודיים ומערכת שונה של קשיים. נכות היא מושג כללי ולכן ויש להבין בדיוק את צרכים שיש לתת להם מענה בתכנון. התניידות על כסא גלגלים שונה מהליכה עם קביים או הליכון, אך כשהאדם נעזר בקביים חשוב לתכנן עם המבט לעתיד, למקרה של החמרה במצב התפקודי. בעלי מוגבלות מתמודדים עם קשיים תפקודיים שונים, רמת עיוורון מסוימת, שיתוק צד כלשהו בגופם והם שונים זה מזה, כמו כל האנשים, גם בממדיהם הפיזיים.

חדר הרחצה והשרותים

בתכנון חדר הרחצה והשרותים חשוב להתאים את גודלו וסידור האלמנטים לנוחות מרבית של התפקוד בו. כיור הרחצה צריך להיות בגובה מתאים, הברז צריך להיות נוח לשימוש וכל החפצים השימושיים יהיו מאוחסנים בצורה נוחה. האסלה תמוקם בגובה ספציפי ויותקנו בה ציוד עזר  ומאחז יד הניתן להרמה. חשוב שהשרותים ימוקמו ליד המקלחון לצורך מעבר נוח מאחד לשני. המקלחון חייב להתאים לרחצה בישיבה, כולל מושב קבוע או מתקפל ויהיה בו מקום לאדם נוסף לצורך מתן עזרה. ישנה חשיבות למיקום המאחזים, למיקום הדוש ולאופן שליפתו. המקלחון יהיה בגובה אחיד עם רצפת החדר ללא מכשולים מיותרים.

מטבח

במטבח יהיה משטח עבודה נוח ומותאם בצורתו ובגובהו, האחסון יהיה נוח, ידיות ומאחזים במקומות הדרושים, המכשירים יהיו נוחים לשימוש, מושבים, שקעים ומתגים- כל אלה צריכים להתאים לאדם המתפקד במקום.

שטיחים

לשטיחים מכל סוג אין מקום בבית המותאם לקשיי ניידות. השטיח הוא מכשול לאביזרי העזר ויכול לגרום לנפילות מיותרות ומסוכנות. באופן כללי, חשוב שהרצפה תמנע החלקה בדיוק כמו בתנועה על הכביש.

החדרים

הפתחים צריכים להיות רחבים מספיק למעבר כסא גלגלים. דלת הכניסה תהיה ברוחב של 90 ס"מ לפחות ותמוקם כך שהתמרון פנימה יהיה קל. מיקום המיטה, התאורה והשליטה על האביזרים בחדר צריכים להיות נוחים ונגישים. מתגים מחליפים יאפשרו הדלקה וכיבוי החשמל גם בכניסה לחדר וגם ממקום השהייה המרכזי בו.

ריהוט, מכשירים ואביזרים

כורסא, ספה או מושב נוח במיקום טוב בחדר, תאורה מתאימה, שולחן או מגש למחשב הנישא ולאוכל, מיקום נכון של הריהוט ללא צפיפות מיותרת, מיקום נוח של מסך המחשב והטלוויזיה- כל אלה ועוד צריכים להתאים ספציפית לצרכים, לרצונות ולטעמים של האנשים החיים בבית, בדיוק כמו בעיצוב פנים של כל בית מגורים. כמובן שמערכת בית חכם ותקשורת, למי שידו משגת, יכולה להפוך את החיים בבית לנוחים הרבה יותר.

איילת שטיין, מעצבת פנים. 


בעלת סטודיו לתכנון ועיצוב פנים לבתי מגורים ובתי עסק.


טלפון: 052-2257664


דוא"ל: ayelet.shtain@gmail.com


אתר: www.ayeletshtian.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב