דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנת יתר - בראיה הוליסטית 

מאת    [ 25/01/2014 ]

מילים במאמר: 978   [ נצפה 2558 פעמים ]

השמנת יתר – בראיה הוליסטית

אתה משמין, אתה מודע לזה, אנשים מזכירים לך את זה כל יום, הפרסומות שמתארות את המודל הרצוי מזכירות לך את זה, אתה מנסה להרזות, מנסה לשמור על המשקל, מחפש מזון בריא, סופר קלוריות, נמצא על המשמר כל היום. יש ימים שאתה כבר נכנע ומתייאש ויש ימים שאתה מנסה להתעקש ולשמור. מאבק סיזיפי בלתי פוסק וכמעט ללא הצלחה. לאט לאט אתה מתרחק מה-"אידיאל" הרזה, השונות שלך בולטת, "הכישלון" שלך בולט, הקריסה, איבוד השליטה על הגוף, כל אלה בולטים לעין כל. כלפי חוץ אתה כבר מתחיל להצטרף לאחרים ולצחוק על עצמך, אבל, בפנים, עמוק בפנים, אתה מרגיש, שמשהו חזק ממך מנהל את תאוותך לאוכל.

הקשר בין הגוף והנפש ידוע זה מכבר והוא טבוע ושגור בתוך שפת היומיום שלנו. אנחנו אומרים – קיבלתי "רגליים קרות" או "פיק ברכיים" כשאנחנו רוצים לתאר פחד, על אדם עקשן אנחנו אומרים שהוא "קשה עורף", על אדם קר אומרים ש- "יש לו לב של אבן" ולתיאור משבר רגשי אומרים – "נשבר לי הלב". כל הביטויים האלו מראים שברור לנו שיש קשר בין מצב רגשי לתפקודי הגוף.

מתוך אותו הקשר, שבין הגוף לנפש, מגיעה הפסיכותרפיה הגופנית ואומרת לך שאתה לא שמן. אין דבר כזה שמן או רזה. יש לך נפש/נשמה שבאה לידי ביטוי בתוך הגוף הפיזי שלך. הנפש מורכבת ממספר רבדים: פיזי, רגשי, מנטלי ורוחני. המראה החיצוני של הגוף  והתחושות הפיזיות שמורגשות בו הן כולן ההשתקפות של המצב הרגשי, המנטלי או הרוחני של הנפש שלך.

כל חוסר איזון באחד מהרבדים הללו גורר אחריו אי נוחות גופנית, מחלות ואי תפקוד מערכות ברמה כזו או אחרת. חוסר האיזון יתכן ונובע ממשבר שהתרחש בעבר שיצר רגשות קשים ועוצמתיים וגם תובנות לא מדויקות ושניהם חוסמים את החופש שבהתנהלות היומיומית שלך. כל עוד לא יטופלו הרגשות הטעונים וכל עוד לא יבחנו מחדש התובנות הקיימות על עצמך ועל העולם יישאר הגוף בחוסר איזון ותחת השפעתו המנהלת של המשבר.

לכן, בבואנו לבדוק את תופעת השמנת היתר עלינו, קודם כל, לראות אותה כסימפטום של בעיה ולא כ-הבעיה. בנוסף, דרך התנהלותו של הגוף נוכל לגלות, להציף ולטפל בבעיה המקורית, ברגשות הקשים ובתובנות הלא מדויקות, אלו שהתחילו את תהליך ההשמנה.

במאמר זה אנסה להגיע דרך הסימפטומים המתלווים להשמנת היתר למספר בעיות אפשריות. בסוף המאמר אתן קו וכיוון כללי לפתרון.

המאמר כתוב בלשון זכר אך הוא מופנה לגברים ולנשים כאחד.

בהשמנת היתר אתה מעוות את תווי גופך האמיתיים. האם אתה נמנע מלהיראות כמו פעם? כמו לפני שהתחלת להשמין? האם משכת אליך בעבר אנשים שהיית מעדיף שלא יתקרבו אליך? האם נפגעת מההתקרבות שלהם? האם בשינוי קווי המתאר שלך אתה בורח מהזיכרון, ההוא, או כדי שדבר דומה לא יחזור, בעתיד. האם נפגעת מינית? האם לדעתך זה היה עקב המראה המושך שלך? האם יתכן שכיום, בעזרת השמנת היתר, אתה משמיד, לדעתך, את היותך סקסי ומושך ומקטין בכך את סכנת ההיפגעות?

בהשמנת היתר אתה מעבה את עורך. האם זה כדי להוסיף לעצמך עוד שכבה? האם אתה צריך עוד שכבה לצורך הגנה? הגנה ממה? האם השכבה הקודמת לא הייתה מספיק עבה ומגינה? האם נפגעת פיזית וכדי שלא להיפגע שוב אתה מפתח גבול עבה יותר, חזק יותר, עמיד יותר?

האם אתה מפתח עור של פיל כדי שלא להרגיש יותר? מה אתה לא רוצה להרגיש? מה יקרה אם כן תרגיש?

השמנת היתר גורמת לך להיות גדול וכבד. האם אתה רוצה שתהיה לך יותר נוכחות? האם אתה רוצה להפעיל את כל כובד משקלך כדי להשפיע? האם מישהו לא ראה אותך בעבר? האם מישהו הקטין אותך כל כך עד שהרגשת שהוא בכלל לא רואה אותך? האם לדעתך משקלך הנמוך הקודם היה אחד הגורמים לכך שנפגעת?

בהשמנת היתר אתה כל הזמן רעב. כאילו כוח פנימי, בלתי נתפס ובלתי ניתן לשליטה הופך אותך לרעב כל הזמן. עצור רגע, בדוק עם עצמך, למה אתה רעב? האם אתה רעב למתוק? האם יש לך חסך ברגעים מתוקים בחייך? האם אתה אוכל כדי להעסיק את עצמך? להרגיע את מחשבותיך? לברוח מריקנות? כדי למלא את עצמך? אם היה אפשר לתת שם לרעב שלך, אז, איך קוראים למה שאתה רעב אליו, חום? מגע? מין? קשר? שקט פנימי? בריחה מהרעש הפנימי?

בהשמנת היתר אתה משמר מצב שכולל מצבים של: אסור, גבולות ולפעמים גם אכילה בסתר. האם במהלך חייך שמעת הרבה את המילה אסור? האם יתכן שאתה מעלה במשקל כדי להזכיר לך יומיום את המילה אסור? האם את רגעי העונג שלך השגת רק בסתר ורק כשעברת את הגבול? האם לדעתך התענוג יכול לבוא לידי ביטוי רק כשהוא נעשה בסתר ורק תוך מעבר של גבולות?  

מתוך כל הסימפטומים שנבחנו לעיל עולה שיתכן שמאחורי השמנת היתר שלך ישנו סיפור רגשי ומנטלי לא פשוט שמפעיל את גופך ומנהל את חייך.

ההתמודדות היומיומית שלך בהשמנת היתר מראה שהסיפור הלא פשוט שלך טרם נפתר.

הנפש שלך רוצה לחזור ולהיות חופשייה ולכן היא לא תרפה. הנפש תמשיך לאותת לך על מה שמציק לה עד שהיא תדחוף אותך, להסתכל לתוך הבעיה ולבחון שוב אותה ואת הרגשות והתובנות שמפריעים לך לחיות חיים מלאים, חופשיים ומספקים.

טיפול בפסיכותרפיה גופנית מאפשר הקשבה למה שאומרת הנפש שלך דרך הגוף שלך. לכן, שלב ראשון בטיפול תהיה ההמלצה – אל תרזה.

אם ההשמנה מאפשרת לך לברוח, אז, אל תרזה. ברח. מותר לברוח, כל עוד אתה לא יודע איך להתמודד עם הבעיה, ברח משם, זה בסדר אתה צריך את זה לעצמך.

אם תרזה לפני שאתה מתייחס לבעיה שגורמת לך להשמין אתה עלול למצוא את עצמך חשוף, פגיע וחסר הגנה. אל תרזה.

ביום שתחליט לטפל בעצמך ובבעיה שמפעילה אותך אתה תראה שתתחיל להרזות ולבד, באופן טבעי.

נקודת ההתחלה של בעיית השמנת היתר התחילה ממשבר. יתכן שעצם חווית המשבר יצרה אצלך תובנות שגויות שאתה חלש, פגיע, לא יכול להגן על עצמך ושהעולם הוא מקום רע ולא בטוח.

תובנות אלו יתכן והיו נכונות ליום המשבר כי היית בנקודה אחרת בחייך. אבל, כל עוד לא תפתור את הבעיה המקורית, לא תיתן לה מקום, לא תרד לשורש בעיית ההשמנה, אותן תובנות שגויות עלולות להישאר תקועות אצלך ולהמשיך לנהל אותך. כך אתה עלול למצוא את עצמך בגיל מבוגר, משמין ומגן על עצמך כאילו אתה עדיין ילד קטן ופגיע כשבעצם אתה לא. כבר לא.

 

 

הכותב:


בנימין ארדיטי,


מטפל בפסיכותרפיה גופנית,


תואר ראשון בפסיכולוגיה.


 http://www.b-psychotherapy.co.il/


קליניקה: אשקלון, ירושלים, ת"א   נייד: 050-7125003




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב