הערכה עצמית: כמה דעתם של אחרים משפיעה על תפיסת הערך העצמי שלך?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הערכה עצמית: כמה דעתם של אחרים משפיעה על תפיסת הערך העצמי שלך? 

מאת    [ 12/01/2014 ]
מילים במאמר: 386   [ נצפה 3210 פעמים ]

 
 

האופן בו אנשים רואים אותנו הוא חיוני להשרדותנו ולרווחתנו הנפשית. עם זאת, בטרם מפנימים את נקודות המבט של אחרים עלינו, חשוב לבדוק אותן תוך שימת לב למה שנאמר ומה ניתן להפיק מהן. בעיקר חשוב לעשות זאת כאשר הדברים עלולים להשפיע לרעה על התפיסה העצמית שלנו.

בני אדם אינם נולדים עם תחושה של ערך עצמי. ערך עצמי חיובי נרכש, נבנה ומתגבש בילדות באמצעות קשר ומשוב מההורים ו/או מבוגרים משמעותיים אחרים. מקור נוסף וחשוב לתחושת ערך הינו קבוצת השווים והיכולת ליצירת קשר עמם. בנוסף או בעיקר, הערכה עצמית נבנית כתוצאה מהבנה והערכה אמיתית וכנה של הכישורים והיכולות .

במטרה למנוע הערכה עצמית שאינה מותאמת או מציאותית, אדם זקוק למשוב ועזרה מאחרים כדי למקסם את יכולותיו. בניית ערך עצמי מותנית גם ביכולות מעשיות. לכן, לעיתים יש צורך בקבלת עזרה ממורים, ממומחים שונים, ממקורות המבינים בתחומים שאיננו בקיאים בהם.

נכתב רבות על כמה הקשר עם אחרים חיוני להשרדותנו הרגשית והחברתית. מכאן שכדי לא להיות במצב של בידוד חברתי, אשר הוכח כמזיק לבריאות הפיזית והרגשית של האדם, חשוב להתחשב גם בהשקפתם ודעתם של אחרים עלינו ולהתייחס אליהם.

במערכות יחסים אינטימיות, יחסו החיובי של בן זוג הינו חיוני לשמירת האיזון הרגשי. במערכות יחסים חברתיות, כדי לשמר ולחזק את תחושת הערך והבטחון, אדם זקוק למשוב חיובי מהסביבה המשפחתית-חברתית.

במקביל, דעתם של אחרים איננה מגדירה אותנו. לדוגמא: אם אדם שאיננו משמעותי לך חושב שאתה אדם לא אינטלגנטי, אין זה אומר שה-IQ שלך פחת. אם מישהו מסתייג מהסגנון שלך או מהאופן בו הבאת את הדברים, אין זה אומר שאיבדת את הייחודיות שלך. כל מסר שלילי חייב להשקל בכנות ולא בהתגוננות. יחד עם זאת, חשוב לעשות הערכה אמיתית וכנה של הדברים הנאמרים, לבדוק את תקפותם ולראות אם יש משהו בדברים הדורשים עריכת שינוי.

כשאנו בודקים מסר שלילי מהאחרים, יש לקחת בחשבון:


    • הערכה עצמית טובה וחיבור חברתי הינם חיוניים להישרדותנו ולבריאותנו הנפשית והפיזית.
    • קבלת העובדה שתגובות שליליות עשויות להיות מועילות בשיפור התנהגות, ביצועים וקשרים עם אחרים.
    • הקשב באופן כנה ופתוח למשוב של האחרים ובדוק האם ייתכן שיש משהו בדבריהם (ולו הפעוט ביותר), הראוי להילקח בחשבון ואולי אף לשנות.
    • תגובה לא הגנתית ו/או תוקפנית כלפי מבקרים ושופטים עשויה לתרום לתחושת ערך בכך שאתה מספיק חשוב משום ששמו לב אליך ולהתנהגותך ורוצים לתרום לך. 
    • הימנע מלהתייחס לאמירות הפוסלות את אישיותך. נקודת מבט של אדם אחד איננה מכתיבה את המציאות. 
    • הזכר לעצמך ששום נקודת מבט של אדם אחר יכולה להגדיר אותך אחרת מאשר היותך אדם רצוי, אהוב, וראוי.

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב