דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסתמה ילדים - כל מה שצריך לדעת כולל דרכי הטיפול המומלצות שיוכלו להקל על הילד שלכם. 

מאת    [ 08/01/2014 ]

מילים במאמר: 979   [ נצפה 3452 פעמים ]

במאמר מקיף זה נביא לכם מידע חשוב ביותר אודות אסתמה ילדים, שיוכל לסייע לכם בטיפול בילד ובשיפור משמעותי של איכות חייו – ויחד איתו – של איכות חייכם.

מתחילים בהתחלה

על מנת להבין בדיוק מה יכול לעזור לטיפול במחלה, חשוב להבין קודם כל בצורה מדויקת מהי אסתמה. ובכן – מדובר במחלה בדרכי הנשימה, הנגרמת בגלל העובדה שצינורות הנשימה שנמצאים בריאות הינם רגישים מאוד, וכאשר חודרים לתוכם גורמים שונים מבחוץ הם הופכים צרים יותר ומכווצים יותר, ולפעמים גם נחסמים כמעט לגמרי. הרגישות של הצינורות נגרמת בגלל קיומם של תאים מאוד רגישים בדופן הצינורות. תאים אלה המכונים "תאי מאסט" הינם בדרך כלל תאים רגילים כמו שאר תאי הגוף, אולם אצל חלק מהאנשים הם חלשים ושבירים הרבה יותר. התוצאה – כאשר תאים אלה באים במגע עם גורמים חיצוניים כגון שינויים במזג האוויר, מאמץ גופני, הצטננות, אבק, חומרים אלרגניים ומצבי סטרס נפשיים – הם נהרסים. תהליך ההרס שלהם מלווה בהפרשה של חומרים מתווכי דלקת, שהם אלה שגורמים להיצרות הצינורות ולחסימתם.

פירוט השינויים בצינורות הנשימה בעת חדירת גורמים חיצוניים:


    • התכווצות של הצינורות בצורה משמעותית.
    • התנפחות של הדופן הפנימית של הצינורות – דבר שיכול לגרום לחסימה חלקית או מלאה שלהם.
    • ריר סמיך מופרש אל תוך הצינורות, דבר שהופך את מעבר האוויר בהם לכמעט בלתי אפשרי.

התוצאה – קשה לאוויר להיכנס ולצאת דרך הצינורות, דבר המביא למצב של קושי גדול לנשום ולהתקפים של קוצר נשימה המלווים בצפצופים (בגלל האוויר שזורם בכוח דרך צינורות צרים) ובחרחורים (בגלל האוויר שזורם בצינורות נשימה מלאי ליחה או ריר). השיעול נגרם בגלל הצטברות של ריר וליחה רבים, אשר מפעילים את רפלקס השיעול שמטרתו לנסות להיפטר מהנוזלים הרבים.

איך מזהים אסתמה ילדים?

זיהוי המחלה הוא קצת בעייתי, שכן במקרים רבים התסמינים יכולים להיות דומים לאלה של דלקת ריאות, המאופיינת גם היא בשיעול, בחרחורים ובצפצופים. גם אם מבצעים צילום רנטגן של הריאות, התשובות יכולות להיות מבלבלות, שכן גם במצב של דלקת ריאות וגם במצב של אסתמה בילדים יכולים לראות תסנין בריאות. בדרך כלל הרופאים יעדיפו לתת טיפול אנטיביוטי על מנת לבדוק אם הוא משפר את המצב, ואין ספק שהם צודקים. אחרי הכול, אם מדובר בדלקת ריאות הרי שזהו מצב שיחלוף, וחשוב לתת לו את הטיפול המתאים. אבל – אם הטיפול האנטיביוטי לא עוזר ואם ההתקפים חוזרים על עצמם, סביר להניח שמדובר בהתקפי אסתמה ולא בשום דבר אחר.

התקפי אסתמה בילדים

התקפי המחלה בילדים יכולים להתרחש מספר פעמים ביום, ואם זה אכן קורה – כבר ברור לגמרי שמדובר באסתמה. במקרה של התקף חשוב לתת מענה מיידי,  משום שאם מצליחים לתת את הטיפול לפני שהחסימה בצינורות הופכת להיות קריטית, ההתקף עובר מהר יותר והרבה יותר בקלות. 

איך מתמודדים עם אסתמה בילדים?

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המחלה היא למנוע את ההתקפים שלה. מניעת ההתקפים יכולה להתבצע בשתי דרכים:

חיזוק תאי המאסט החלשים.- חיזוק דופן התאים באמצעות תרופות שמרחיבות את הסימפונות ובאמצעות סטרואידים. חשוב מאוד להמשיך בטיפול המונע לאורך זמן, שכן אם מפסיקים אותו המצב עלול לחזור להיות כשהיה לפני תחילת הטיפול, ולפעמים אפילו יותר גרוע.

מניעת חדירה של הגורמים החיצוניים גורמי ההתקף אל צינורות הנשימה – זו הדרך הטובה ביותר למניעת התקפי אסתמה בילדים, אולם היא עלולה להביא למצב של פגיעה קשה באיכות החיים. זאת משום שהגורמים מחוללי האסתמה מצויים מסביבנו כמעט כל הזמן, ואם לא יושבים כל היום בסביבה סטרילית לגמרי – קשה מאוד שלא להיתקל בהם. בכל זאת, כאשר מדובר בילדים רכים חשוב מאוד לעשות כל מה שאפשר על מנת למנוע מהגורמים החיצוניים הללו לחדור אל מערכת הנשימה, על כל המשתמע מכך.


    • גורמים אלרגניים – חשוב מאוד שלא להימצא בסביבה שבה נמצאים גורמים אלרגניים כמו שערות בעלי חיים, אבק, קרדית האבק, צמחייה מסוימת, עובש ונבגים, הפרשות בעלי חיים וכד'. גם מוצרי מזון מסוימים כמו חלב, בוטנים ועוד עלולים לגרום לאלרגיה אצל חלק מהילדים, דבר שיכול בהחלט לגרום להתקף אסתמה חריף.

 


    • גורמים מזהמים – גם חשיפה למזהמים כגון עשן סיגריות, גזים שנפלטים מאגזוז המכוניות ואוויר מזוהם בקרבת מפעלים שונים, עלולה לגרום להתקף. לכן, חשוב מאוד להתרחק ממקומות כאלה ולדאוג לכך שהאוויר בחדרו של הילד יהיה כמה שיותר נקי. מוצר שיכול לסייע בכך מאוד הוא מכשיר המלח הטיפולי הביתי, אשר גם גורם לייבושם של נוזלי הגוף הלא רצויים וגם מטהר את האוויר באמצעות פיזור יונים שליליים.

 


    • הצטננות – כשהילדים מצוננים מתווסף על האסתמה גם קושי נוסף לנשום בגלל הנזלת שבאף, והדבר עלול להחריף את התקפי המחלה.

 


    • שינויי מזג האוויר – מזג האוויר המשתנה עלול גם הוא לגרום להתקפים במקרה של חדירת אוויר רק או יבש אל מערכת הנשימה. אמנם אין לנו שליטה על עונות השנה, אולם הימצאות בחללים סגורים בחורף ולבוש מתאים בהחלט יכולים להפחית את הסיכוי להתקפים חזקים.

גם גורמים נוספים כמו מאמץ גופני וגורמים נפשיים (בכי, כעס ואפילו צחוק) יכולים לגרום להתקפי אסתמה בילדים, ולכן חשוב מאוד להיות כל הזמן עם היד על הדופק ועם התרופות בהישג יד.

הטיפול באסתמה בילדים

הטיפול במחלה מתבצע בדרך כלל באמצעות תרופות מרחיבות סימפונות (ונטולין, אירובנט, בריקלין) שצריכות להינתן כמה שיותר מהר, ותרופות שמטרתן להשאיר את הסימפונות פתוחות לאורך זמן (בודזונייד, פלוטיקזון). הטיפול המיידי ניתן בדרך כלל באמצעות משאף, במטרה להביא את החומר הפעיל לריאות כמה שיותר מהר ולמנוע את התמשכות ההתקף.

אם אתם חושדים שלילד שלכם יש אסתמה, חשוב לקחת אותו לרופא כמה שיותר מהר, על מנת שיאבחן את המצב ויחליט האם הוא מצריך טיפול תרופתי. המקרים הקלים של אסתמה ילדים יכולים לחלוף בעצמם גם ללא טיפול תרופתי, אבל המקרים הקשים מחייבים קבלת טיפול המותאם אישית למצבו של הילד ולגילו.

בנוסף לטיפול התרופתי מומלץ מאוד להצטייד במכשיר מלח טיפולי ביתי, אשר תורם מאוד להרחבת צינורות הנשימה, סופח את הריר והנוזלים ומאפשר נשימה הרבה יותר קלה.

השילוב בין הטיפול התרופתי, טיפולי המנע וההצטיידות במכשיר המלח ובכל ציוד אחר שיכול לעזור, מביא הרבה פעמים להקלה בתסמיני המחלה ומאפשר לילד לחיות חיים מלאים.

לקבלת מידע נוסף בנושא אסתמה בילדים חייגו עכשיו או צרו עמנו קשר דרך אתר www.bari-p2.co.il 
ואנחנו נשמח לעמוד לשירותכם.

הקניון הוירטואלי  "העיקר הבריאות" מאפשר ללקוחותיו לבצע רכישת מוצרים ו/או שירותים במגוון תחומים, מהספקים המובילים בישראלבתחום הרפואי, מתאים לרופאים פרטיים, מטפלים וכל מי שמחפש מוצרים בתחום הבריאות, הספורט, איכות החיים והסיעוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב