האם כל חברות הענק של היום ישרדו וימשיכו להוביל ? לאור ניסיון העבר התשובה היא לא
במאמר זה אציג את הנושא מנקודת מבט שלי כמתכנן פונקציונלי ויועץ ארגוני במינימקס מהנדסים בעבודתי עם החברות יבמ, אלביט, מוטורולה ותדיראן תקשורת.
מדובר בעדות ראיה, ובעיון בתיעוד ודוחות שכתבתי באותה תקופה, ובמעורבות וניסיון אישי כיועץ פעיל בחברות הללו.
בארבעת חברות ההי טק הללו עבדו ועובדים מהנדסים ואנשי מחשב שלמדו יחד באותם מוסדות אקדמאים התקיימו כמה סגנונות ניהול ותרבות ארגונית שאותם אנתח היום בפרספקטיבה של מעל 30 שנות היכרות אישית.
לחברות אלו בתחום ההי טק הוותיק היו תקופות צמיחה וגידול שהובילה אותם להשתמש בשירותינו כמתכננים פונקציונלים .
יבמ היא חברת ענק שהוקמה בשנת 1896 מונה 435,000 עובדים.
מוטורולה הוקמה בשנת 1928 מונה 60,000 עובדים .
אלביט הוקמה בשנת 1967 מונה 12,000 עובדים. תדיראן הוקמה בשנת 1962 בשנות ה90 בעקבות משבר קשה מכר בני גאון חברות מהתאגיד וארגן אותו מחדש.
כיום החברות הנושאות את השם תדיראן בבעלות גורמים רבים.
הארגון שלא שרד הוא תדיראן תקשורת.
הארגון ששרד משבר חריף בתחילת שנות ה90 ושמר על מעמדו המוביל בעולם הוא יבמ.
הארגון שהצליח לצמוח ולהפוך לענק בקנה מידה ישראלי הוא אלביט.
הארגון שנלחם היום את מלחמת ההישרדות שלו, אחרי שפוצל לאחרונה לשתי חברות, הוא מוטורולה.
יבמ ומוטורולה הם חברות ענק עולמיות שבהם השקיעו בעובדים שהשתתפו בקורסים וסדנאות תוך אימוץ כל הטרנדים הניהוליים.
באלביט ובתדיראן תקשורת השקיעו פחות יחסית לאחרים, בשנות הפריחה שלהם היה בהם קצב גידול גבוה בקנה מידה ישראלי.
הארגון המיוחד ביותר בעיני היה אלביט. הייתי מעורב בתכנון הפונקציונלי של מבנה "הדולר" במתמ חיפה בשנת 1982 וראיתי תרבות ארגונית יוצאת דופן שבה מהנדסים מוצלחים שהפכו למנהלים ולא תפקדו טוב הוחזרו לתפקידם כמהנדסים באופן טבעי ובכך הרוויח הארגון עובד מוכשר שבארגונים האחרים פרש.
שלושים שנה אחרי אמר יוסי אקרמן המנכ"ל שהתחיל את עבודתו באלביט בתקופה שבה הייתי מתכנן פונקציונלי בחברה " להשאיר את מי שנכשל בארגון זה נכס: גם בגלל הידע שנצבר, הניסיון ומכאן שזה מעלה את הסיכוי להצלחה בפעמים הבאות".
יבמ היא חברת ענק שמצליחה להישאר בצמרת העולמית למעלה ממאה שנה.
חברה ש"המציאה" את המחשב ואת המחשב האישי וקדמה את האנושות הודות למחקר ופיתוח פורץ דרך ומוביל.
יבמ אפשרה למייקרוסופט לגרוף את הרווחים ממערכת ההפעלה אפשרה לאחרים להעתיק את המחשב האישי שחולל את מהפכת המחשוב וזאת בניגוד לאפל שסגרה לחלוטין את המחשב שלה ולא אפשרה העתקה.
למרות כל "הטעויות" האלו שאפשרו הקמת חברות ענק "על חשבון" שוק שהיה יכול להיות של יבמ החברה עדיין חברת ענק מרוויחה ונדיבה מאוד בדווידנדים למחזיקי המניות (בניגוד לאפל ולמיקרוסופט). אבל גם יבמ נצבת בפני אתגרים עצומים בשמירת מעמדה ורווחיותה וסוטה ממדיניותה המסורתית מפטרת עובדים ומצמצמת תקציבים בהכשרת עובדים.
מי שסטתה לחלוטין ממדיניות אי הפיטורין היא מוטורולה ממציאת מכשיר הקשר והטלפון הסלולרי מוטורולה נלחמת כיום על חייה, מוכרת פעילויות שבהן אין לה יתרון ומנסה לחזור למעמדה בתחומי המומחיות שלה. כל ההשקעה העצומה בעובדים ירדה לטמיון מכיוון שהעובדים הוותיקים המושקעים כבר לא נמצאים בחברה. אך בהחלט יתכן כי ההשקעה הזאת הצילה את החברה מקריסה ותגרום לפריחה עתידית שלה.
בעבודתי במוטורולה כמתכנן המעבדות במבנה החדש באירפורט סיטי נחשפתי לחוסר הגמישות של ההנהלה העולמית ובמקוריות של העובדים הישראליים שתפוקתם גבוהה מהמקובל בחברה.
בבלוג של מינימקס מהנדסים אפרט את דרך עבודינו בתדיראן תקשורת שהיתה צמודה לשנות ההפריחה שלה עד לסגירה ולבליעתה עי ECI.
לבלוג מצורפות קישוריות רבות ושרטוטים
http://minimax52.blogspot.co.il/2014/01/blog-post.html
מהנדס ראשי במשרד מינימקס מהנדסים העוסק בניהול פרויקטים ותכנון פונקציונלי ואדריכלי של: משרדים ושטחי היי טק, אולמות וקוי ייצור, מעבדות, מחסנים, חדרי מחשב, מוקדי שירות, אולמות תצוגה, מוסכים ומגרשי חניה. המשרד יודע ללוות את לקוחותיו החל משלב הגדרת הצרכים למבנה ועד לסיום כל התהליך בשלב אכלוס השטח החדש.