דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכרזת העצמאות של קוסובו והשפעתה האפשרית על ישראל 

מאת    [ 05/03/2008 ]

מילים במאמר: 429   [ נצפה 2789 פעמים ]


המרוויחים העיקריים מעצמאותה של קוסובו

עדיין לא ברור אם להכרזת העצמאות של קוסובו יש משמעות מיוחדת לישראל. דומה שחוסר הבהירות נובע מכך שההכרזה מחמירה בעיקר את חוסר היציבות וחוסר הוודאות בבלקן. דרך טובה לנתח את ההתפתחות הזאת ואת משמעותה לישראל היא לבדוק מי מרוויח ומי מפסיד מעצמאות קוסובו.

המרוויחה העיקרית היא אלבניה, שעצמאות קוסובו פירושה הגדלת מרחב ההשפעה שלה, אולי אפילו לתוך ארצות בלקניות נוספות. מרוויחה נוספת במשחק העצמאות הזה היא טורקיה, שהשפעתה תתפשט ותעמיק אל תוככי הבלקן. גם העולם המוסלמי בבכללותו, שיזכה בעוד חברה מוסלמית באו"ם, והתושבים המוסלמים באירופה, יצאו נשכרים מהמהלך. קוסובו אולי תהיה למדינה המוסלמית הראשונה החברה באיחוד האירופי והמוסלמים ישמיעו את קולם המדיני בלב אירופה.

המפסידות העיקריות - רוסיה ויוון

ברור גם מי הם המפסידים, וסרביה בראשם. כמו כן, רוסיה, נותנת החסות של סרביה, ויוון, מדינה נוצרית אורתודוכסית ובת-ברית של סרביה, אינן יכולות להיות מאושרות מהולדתה של מדינה מוסלמית נוספת בבלקנים. האם ארצות הברית או האיחוד האירופי ירוויחו או יפסידו מעצמאות קוסובו? זאת נצטרך להמתין ולראות.

האם על ישראל להכיר בקוסובו?

מבחינתה של ישראל, השאלה הדוחקת היא האם להכיר בקוסובו. אם לא יופעל לחץ אמריקאי בלתי נסבל, הרי שאין הרבה מה להרוויח מהכרה כזאת. אפשר לעשות זאת רק אם מדינות רבות אחרות יקפצו על עגלת ההכרה המדינית בקוסובו. איוואן צ'רז'נייש, סגן יו"ר הקהילה היהודית היוגוסלבית בעבר, אומר שאל לה לישראל לבזבז את השיפור ההולך וגדל ביחסיה הכלכליים עם סרביה; צעד חפוז שכזה עלול גם לשאת תוצאות שליליות לגבי הקהילה היהודית הקטנה שם.

הסרבים גילו יחס חיובי למדי כלפי היהודים במלחמת העולם השנייה. בקוסובו, לעומת זאת, הוקמה דיויזיית אס-אס של מוסלמים מקומיים על ידי המופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסייני, אשר רצחה כמחצית מהקהילה היהודית שמנתה 560 נפש. עם זאת, תושבים אחרים בקוסובו סייעו ליהודים הנותרים למצוא מקלט באלבניה השכנה, שם הם שרדו תחת הגנת האוכלוסייה המקומית.

הקשר בין קוסובו לעימות הישראלי-פלסטיני

במצב כל כך מבולבל, וככל שחולף הזמן, צפים ועולים מקרים שונים ומשונים שעשויים להועיל לצד זה או אחר בעימות הישראלי-פלשתיני. האפשרות שסרביה תנתק את אספקת החשמל לקוסובו עשויה לשנות את היחס לצעד דומה שישראל תנקוט בעזה.

שאלות אחרות שעולות הן באיזו מידה יצליחו השיעים או איסלאמיסטים אחרים להציב רגל בקוסובו, כפי שכבר קורה בבוסניה. הדבר עשוי לסייע לישראל להסביר למערב שאם תקום מדינה פלשתינית שניה (לצידה של ירדן), הסיכויים להתבססות האיסלאמיסטים בקוסובו יגדלו. אם תהפוך קוסובו לעוד מדינת כשל, כמו בוסניה, הדבר ישמש הוכחה לכך שהתערבות המערב רק מסבכת את המצב ויחזק את עמדת ישראל, לפיה אל לו למערב לנסות לכפות הסדר על ישראל והפלשתינים. במקרה של טיהור אתני, הנושא יודגש ביתר שאת.

המסקנה העיקרית היא שיש לעקוב בזהירות אחר התפתחויות; אין ספק שבערפל שנוצר ינסו אויבי ישראל לנצל כל נקודה לטובתם.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב