דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי יכול לבצע פרויקט לפי תמא 38? 

מאת    [ 05/03/2008 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 5183 פעמים ]

מהי תמ"א 38?, תמ"א אלה ראשי התיבות של: תוכנית מתאר ארצית. תמ"א 38 זו תוכנית, שאושרה ע"י הממשלה בכדי לתת מענה ציבורי ואחראי לרעידת האדמה הגדולה, הצפוייה להיות באזורינו (ידיעה טרייה: בעיתון "גלובס" בתאריך 14/10/07 פורסמה ידיעה בדבר רעידת אדמה חזקה, שהורגשה היטב ביישובי בקעת הירדן באותו תאריך).

הרקע לאישור התוכנית, הוא הרצון של המחוקק להקטין את הנזקים שייגרמו לחיי האזרחים במדינה, שרובם מתגוררים בבניינים משותפים (בנייה רוויה), באמצעות חיזוק הנדסי של בנייני מגורים גבוהים (מעל 2 קומות). השיטה בתוכנית אומרת: "קבל זכויות בניה, ובתמורה תחזק את הבניין". (להרחבה בנושא תמ"א 38 הקורא מופנה אל הכתובת: www.meymad-eng.dpages.co.il/apage/3088.php .

כלומר, המהות של התוכנית היא בראש ובראשונה חיזוק הקונסטרוקציה של הבניין. המקור התקציבי לחיזוק הבניין יגיע מזכויות בנייה (תוספת קומה, בניה בקומת עמודים, תוספת אגף לבניין), שיינתנו לכם - הדיירים בבניינים הגבוהים. נציין כי השיפורים שיווצרו כתוצאה מחיזוק הבניין יכול להיות באופנים רבים: הקמת מעלית (במידה וזו חסרה), שיפור מראיהו החיצוני של הבניין באמצעות ציפוי באבן/חיפוי חיצוני/צביעה איכותית ודקורטיבית ועוד, שיפור איכות הפיתוח של הבניין, הכולל: לובי, אינטרקום, דלתות, ויטרינות, מערכת ביוב, מערכת מים, קירות תומכים, שבילים, גינון והשקיה, תאורה חיצונית ועוד.

נזכור כי פעולות הנדסיות בבניין ישן מחייבות את בדיקת מצבו הכולל של שלד הבניין, ובדר"כ נדרשות עבודות מורכבות של שיקום בטונים יקרות, תוך קבלת אחריות למצבו הכולל של הבניין.

המפתחות לאיפיון השידרוג לבניין הם:
- הייתכנות ההנדסית,
- הבדיקה הכלכלית.

תמיד, האלמנט ההנדסי יעמוד בראש מערכת השיקולים, ורק לאחר מכן יעמוד השיקול הכלכלי.

וכעת לשאלה הראשית שלנו: מי הגורם המומלץ להוביל את עבודות השידרוג לפי תמ"א 38?.

ננתח את כלל החלופות האפשריות:
- דייר חרוץ בבניין,
- מתווך נדל"ן,
- קבלן בניין רשום,
- מהנדס בניין, המסווג ב"תכנון מבנים",
- מהנדס בניין, המסווג ב"תכנון מבנים" המתעסק בניהול פרויקטים.

החלופה הראשונה, עשויה להיות מעניינת. מדובר באיכפתניק חרוץ שמובטח שבסוף הפרויקט הצבע והאלומיניום יהיו כהלכה, אבל הוא חסר בידע הנדסי ובהבנה עסקית ולכן הליך קבלת ההחלטות אצלו יהיה קשה מאחר והוא יהיה תלוי מאוד במתכנן ובקבלן. החלופה השנייה היא הגרועה ביותר. הפרויקט צפוי להיות עם שולי הרווח הגבוהים ביותר, כתוצאה מאי הבנה וידע עמוקים, אשר עשויים להיות הרסניים לפרויקט. החלופה השלישית היא חלופה סבירה לכאורה, אולם צפויים בה חוסר עיקביות בקביעת ההחלטות. כלומר הקבלן יתלבט ויתחבט רבות במהלך הפרויקט בשאלות הנוגעות לקביעת מה יהיה הערוץ המוביל בהחלטותיו: השיקול ההנדסי או השיקול הכלכלי (האם להשתמש בחומרים מתאימים אך יקרים, האם לבצע קירוי חדש ויקר מפלטות בטון דרוכות או שמע לחסוך ולהשתמש בתקרה הקיימת וכיוצ"ב)?

נותרו שתי חלופות הסבירות האחרונות. מהנדס בניין. אך נזכור שאין מדובר בעבודה תכנונית גרידא. לפנינו פרויקט הנדסי רב תחומי, הכולל: הנדסה, ניהול וכלכלה. מהנדס אזרחי, העוסק בניהול פרויקטים (תמחור, חוזים, התקשרויות, הפעלות של קבלנים ומתכננים) הוא הגורם המתאים ביותר להוביל פרויקט של שידרוג מבנה לפי תמ"א 38. כמובן, שהקבלן המבצע חייב להיות קבלן רשום, אשר יונחה הנדסית ותפעולית ע"י מנהל פרויקט מנוסה שהוא גם מהנדס אזרחי (מהנדס בניין), הבקיא בתכנון הנדסי. הקבלן המבצע חייב להיות דייקן, קפדן, עומד בלוח זמנים, אמין ומקצועי, כל זאת בנוסף להיותו קבלן רשום (שים לב, הוא לא חייב להיות זול, ולהיפך, קבלן זול הוא בדר"כ קבלן לא מועדף לעבודה מסוג זה).

סיכום:
פרויקט שידרוג של בניין לפי תמ"א 38 הוא בראש ובראשונה פרויקט הנדסי, המחוייב לקיים התייחסות הנדסית כשיקול מרכזי ועיקרי בהליך קבלת ההחלטות. כדאי מאוד שפרויקט מסוג זה יונהג ע"י מהנדס אזרחי בתחום של הנדסת מבנים, המנוסה בניהול פרויקטים הנדסיים רב תחומיים.
מהנדס יוחנן ג'רבי - המנהל של "מימד - ביקורת הנדסית" http://www.meymad-ENG.dpages.co.il הוא מהנדס מומחה בעל תואר שני בהנדסה אזרחית - שימש כמומחה מטעם כב' בית המשפט בתיקים רבים ובסוגיות הנדסיות ומורכבות רבות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב