דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חומצות שומן בלתי רוויות מסוג אומגה שלוש ושש בדיאטה שלנו 

מאת    [ 26/12/2013 ]

מילים במאמר: 602   [ נצפה 1804 פעמים ]

חומצות שומן בלתי רוויות מסוג אומגה  שלוש ושש בדיאטה שלנו

שומנים הינם חלק מאבות המזון ומרכיב הכרחי בתזונה ובשמירת המשקל שלנו. אולם, יש להימנע מצריכה של שומנים רווים, שהם מוצקים בטמפרטורת החדר ולצרוך שומנים בלתי רווים, שמצב צבירתם נוזלי בטמפרטורת החדר( ראה בהרחבה על ידי לחיצה לקישור הבא)-http://www.dietisnotformeisrael.com/%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92/.

קיימות מספר קבוצות עיקריות של שומנים בלתי  רווים:

שומנים חד בלתי רווים – הקלים לעיכול, מחזקים את המערכת החיסונית, גופנו יכול ליצרם. שומנים בלתי רווים מכילים חומצה שומנית מסוג אומגה תשע (חומצה אוליאית). שומנים אלו נמצאים בעיקר בדיאטה ובתפריט הים תיכוני העשיר בשמן זית, שמן אבוקדו, שמן שקדים, שמן אגוזי לוז, שמן קנולה, אגוזי מקדמיה, באבוקדו, זיתים, שקדים, בוטנים פיסטוקים ובאגוזים השונים.

גופנו לא יכול לייצר שומנים בלתי רווים המכילים חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה שלוש ואומגה שש , הנקראות חומצות שומן הכרחיות,  ולכן עלינו לקבל אותן בתפריט היומי. שומנים אלו הכרחיים לתפקוד היום יומי של גופנו. חומצות שומן מסוג אומגה  שלוש  נמצאות בשומנים הנצרכים מדגי מי ים צפוניים קרים ואצות וצמחי מי ים קרים (מסוג EPA, DHA) ומעט צמחים כמו:  זרעי פשתן, זרעי ציה, זרעי מרווה ומנטור. גם אגוזי מלך, שמן פשתן, שמן קנולה מכילים שומנים עשירים באומגה שלוש     מסוג ALA. חומצות שומן מסוג אומגה 6 נמצאות בבשר, פירות קטניות, גרעיני תירס, גרעיני סויה, אגוזי דקלים ועוד.

חומצות שומן מסוג EPA מהוות מקור לאיקוזונואידים- הורמונים המשפיעים על תהליכי דלקת בגוף במיוחד באזורי הלב המוח וכלי הדם ועל מצבים נפשיים.

DHA נמצאת בריכוז גבוה במוח, במערכת העצבים ובעיניים. ALA מגבילה את יצור חומצות השומן מסוג אומגה שש שנקלט במזון הנאכל.

מאז המהפיכה התעשיתית חלו שינויים רבים בהרגלי הצריכה של שומנים בלתי רווים המכילים חומצות שומן מסוג אומגה שלוש ואומגה שש. בתקופת המהפיכה התעשיתית היחס בין חומצות שומן מסוג אומגה שלוש לשש היה 1:1 עד 3:1 בתפריט היומי של העולם המערבי וזהו היחס הרצוי בתפריט היומי שלנו. כיום השתנה היחס ל 20:1 באירופה עד 30:1 בארה"ב. אחת הסיבות לכך היא המרגרינה ממקור צמחי (פרווה) העשויה בעיקרה שומן המכיל חומצות שומן מסוג אומגה 6. מרגרינה זו מכילה בד"כ גם שומן טרנס שהוא תוצר לוואי תעשייתי שאינו מתפרק בגוף וגורם להצטברות שומנים בכלי הדם והעורקים ולסתימתם. בכך, צובר אדם החי בעולם המערבי כ-שלושה ק"ג שומן עודפים בממוצע המכילים  אומגה שש, דבר הגורם להגברת הסיכונים להצרות העוקרים הכליליים של הלב, יצירת פלאק עקב שקיעת שומנים בעורקים, עליה במצב הדלקתי בגוף, עליה ברמות בשומן ה רע (HDL), עליה ברמות הטריגליצרידים , עליה בלחץ הדם והגברת הסיכון למוות משבץ לבבי. מחקרים מראים על עליה בסיכון לשבץ מוחי, סכרת מבוגרים, סוגי סרטן שונים, דיכאון ומחלות מיעיים (קרון, קוליטיס) ומחלות אוטואימוניות. יתר על כן, מחקרים הראו שחומצות שומן מסוג אומגה שלוש משפרות זכרון. צריכה יומית של אומגה שלוש הפחיתה  בכ14% את הסיכוי לחלות בסרטו שד.

דגי ים צפוני שמנים מכילים אומגה שלוש. במאה גרם סלומון יש כ800   מיליגרם אומגה שלוש. הצריכה היומית המומלצת היא כ-2 גרם ליום. לכן, בעת תכנון הפריט היומי יש לבדוק את כמות האומגה שלוש הנצרכת ואם אינה מספקת מומלץ ,לאחר התייעצות עם הרופא המטפל, להשלים את הכמות אם בצריכת תוספי מזון או בשינוי התפריט היומי.

 

 

הערה: אין בכל האמור לעיל המלצה לטיפול רפואי. בכל מקרה של נטילת תוספי תזונה יש להתיעץ עם הרופא המטפל.

                                                                      ©  כל הזכויות שמורות

אין להעתיק, לשכפל, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע או להפיץ מאמר זה או קטעים ממנו בשום צורה ובשום אמצעי, אלקטרוני, אופטי או מכני (לרבות צילום, הקלטה, אינטרנט ודואר אלקטרוני), ללא אישור בכתב מהמוציא לאור

  
 ד"ר אל-עני דליה El-Ani Dalia  Ph.D
מיסדת "דיאטה זה לא בשבילי" 


קבל טיפ במתנה על ידי לחיצה על הקישור הבא
www.dietisnotformeisrael.com 
סדנאות תזונה בריאה והרזיה, ייעוץ אישי לשמירת משקל און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב