דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החלום כביטוי לתוכן מודחק- הגישה הפרוידיאנית 

מאת    [ 22/12/2013 ]

מילים במאמר: 458   [ נצפה 4399 פעמים ]

 

רבים מאתנו חולמים. חלקנו חולמים פחות, חלקנו יותר. לעיתים אנו חולמים יותר בנקודת זמן ספציפית בחיינו ולעיתים פחות. גדלנו עם המונח "חלום" אנו מודעים להופעתם בשנתנו, אך לא תמיד נעצרים לחשוב מהם הרבדים ממה הם מורכבים ומה הם מסמלים בתוך מציאות היום יום של חיינו?

הגישה הפרוידיאנית לפירוש חלומות, מציעה לתפוס את חלומותינו כייצוג מסווה של רגשות או דחפים, אשר אינם באים לידי ביטוי בחיי היום יום שלנו פעמים רבות, בשל כבלי מוסר או קודים של התנהגות בהם אנו שבויים. לעיתים, זוהי מציאות חיינו אשר איננה מותירה לנו לממש ולפעול על פי פנטזיות או תשוקות שהיינו רוצים לממש ואלו, בחלקם, מוצאים את דרכם אל תוך שדה החלומות שלנו, אשר משוחרר מעקבות ומאותם קודים.

פרויד הגדיר ארבעה תהליכים מרכזיים בתוך תהליך החלום:

  • התקה ? העברה של דחפים ומשאלות הנמצאים בתת ההכרה שלנו, מתחום אחד לתחום אחר. תהליך זה מתרחש כאשר אותם הדחפים מקבלים ביטוי אסוציאטיבי אצל החולם, קרי, הדחף או הרצון, מקבל פנים של דימוי כלשהוא ומובע באמצעותו.
  • עיבוי ? העצמת הטרנספורמציה של המסר האסוציאטיבי מקבלת מספר פנים או ערוצים אשר כולם בסופו של דבר נפגשים בתוך מרכז ייצוג אחד בעל עוגן מרכזי.
  • ייצוג חזותי ? תהליך ההבעה של הרצונות, הדחפים והמשאלות מקבל צורה בעלת דימוי חזותי, לעיתים ברור וחד [גם את לא הגיוני לכאורה] אך יש לו צורה ממשית וחזון ויזואלי ברור.
  • עיבוד משני ? עיבוד החלום מתחלק לשני חלקים, האחד מתבצע בעת תהליך החלום עצמו והשני לאחריו. אנו מוצאים את עצמנו דנים בחלום ומנסים להבין את משמעותו ואת האיקונוגרפיה של הפרטים והחזון הוויזואלי. תהליך העיבוד מתרחב בשני מרחבי זמן, תוך כדי החלום ולאחריו, בדיון עם עצמנו או אחרים.

אין חוקים ברורים למושאי החלום שלנו. הם יכולים לגעת לעיתים בנושאים שוליים מאד בחיינו ולפעמים בנושאים מרכזיים מאד. יכולים להופיע בהן דמויות משנה בחיינו, אנשים שהם חלק מהיום יום שלנו או דמויות שהופעתן בחיי היום יום שלנו נדירה יותר או דמויות שאף אינן "שייכות" כלל למרקם היום יום של חיינו.

חלק מן החלומות מוגדר על ידנו כסיוט. אנו חווים מצב אמתי של אימה ושל מצוקה תוך כדי החלום ולעיתים רבות מקיצים מתוכם בשל תעוקה הכרוכה בהרגשה הזו. חלק אחר של החלומות מוגדרים על ידנו כחלומות "טובים", כאלו שהתחושה שלנו במהלך ההתרחשות שלהם טובה ואפילו אופורית. שני סוגי החלומות יכולים למלא את היום יום שלנו בהרגשה מתמשכת טובה או רעה, ותהליך העיבוד המשני שלהם והדרך בה אנו חווים אותו מתקשר פעמים רבות לאופן בו חווינו את תהליך החלום.

היתרון הגדול בפירוש חלומות עבורנו בתהליך פסיכותרפי היא ההתמודדות עם אותם דחפים, תחושות ומצוקות. התמודדות זו מסייעת לנו לפתור ולהגיע למקסום התהליך הפסיכותרפי תוך כדי שאנו מתעמתים עם דברים שלא מצאו להם ביטוי בחיי היום יום שלנו עקב מגבלות חיינו ובו בעת לומדים מהו המסר הפנימי שאנו מבקשים להעביר לעצמנו וכיצד למטב את ההתמודדות שלנו עמו באמצעות טיפול.

 

מבל אפרת פסיכותרפיסטית עובדת סוציאלית קלינית מדריכה מומחית בבריאות הנפש.  טיפול אינדיבידואלי,  זוגי ומשפחתי , הדרכת הורים, הדרכת אנשי מקצוע. בעלת קליניקה באזור המרכז ,  tratamiento  en castellano   opcional . טל. 09-9504992  ,  נייד  :  0522-529515 .  
אתר: http://www.mabelf.co.il/
פייסבוק: https://www.facebook.com/pages/Mabel-Efrat/704153929602921



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב