דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלומות בשחור לבן 

מאת    [ 22/12/2013 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 8874 פעמים ]

כולנו חולמים. ללא שום קשר לגילנו, מעמדנו או עיסוקנו. אך האם חלומותינו ותהליך החלומות של כל אחד ואחד מאתנו זהים? האם כולנו חולמים את אותו עולם אסוציאטיבי בצבעים מבריקים? התשובה, מפתיעה. הגם שכולנו חולמים, הטקסטורה הוויזואלית של חלק מאתנו בתהליך החלימה אינה צבעונית. היא מתרחשת בעולם שגווניו הוויזואליים הם לבן ושחור.

נתונים מחקריים מצביעים על כך, כי כעשרה אחוז מן האנשים לערך חולמים בשחור ולבן. ישנו מגוון רחב של סיבות לתהליך החלימה בצבעים האלו. על חלק מהן אנו מקבלים רמז סוגסטיבי כאשר אנו באים לדון בחתך האנשים אשר תהליך החלימה שלהם מתבצע בשחור ולבן.

אנו מושפעים מדימויים ויזואליים לאורך כל היום יום שלנו. הדימויים הללו יכולים להיות מעוצבים על ידי פרסומות או על ידי אנשים. דמויות החולפות בתוך חיינו לרגע אחד מרשים ודומיננטי או דמויות קבועות. זו יכולה להיות דמותו של קבצן בפינת רחוב אשר אנו רואים בתדירות קבועה כאשר אנו חולפים על פניו בדרכנו לעבודה, או דמותו של ילד בדרכו לגן המופיע בחיינו באורך חד פעמי ויוצר דימוי בלתי נשכח וחזק משום שמשהו בו "תפס" אותנו.

עולמנו הוויזואלי מעוצב על ידי שלל דימויים. חלקם מתוך בחירה, חלקם מתוך התקלות אקראית או קבועה וחלק מוזרמים לנו על ידי התקשורת.  זו, משנה לא רק מדיומים אלא גם צבעים. במאה הקודמות מרבית העיתונים היו בשחור לבן, טלוויזיה לא הייתה עד לסוף שנות הארבעים של המאה העשרים, וגם דימויי הקולנוע, כולם היו בשחור לבן עד לתקופה מאוחרת יחסית.

כוחם של דימויים המועברים לנו באמצעות "מתווך" תקשורתי, חזק ונוכח מאד בחיינו. כך גם הצבעים של אותו המתווך. רבים מן האנשים המבוגרים המסובבים אותנו מוצאים כי חלומותיהם מאוכלסים בשחור לבן. מחקר בנושא אשר נערך באוניברסיטת דנדי אשר באנגליה, בשנת 2008, מצא כי אכן יש קשר ישיר בין צבעי אמצי המבע של אמצעי המדיה על ה"צבע" של חלומותינו. המחקר מצא כי בעוד רוב כמעט גורף של הצעירים מגיל 25 ומטה יכלו להצביע אל צבעים דומיננטיים אשר שלטו בחלומותיהם, הרי שאלפים רבים מבני ה 55 ומעלה אשר גדלו תוך כדי צפייה בעיתונים שחור לבן או בסרטים שחור לבן או שידורי טלוויזיה שלא בצבע, חולמים את חלומותיהם ב.. שחור לבן.

לא רק לצבעים של עולמנו ושל מעבירי המסרים בהם יש חשיבות, גם לרמת התכיפות והופעתם בתוך חיינו יש אם כך חשיבות רבה. אין לראות בתהליך חלימה בשחור לבן חריג, אלא לקחת בחשבון את ההשפעות הסביבתיות, הגיל ונתונים משתנים נוספים אשר הובילו לתהליך חלימה כזה.

ייצוג מושגי האובייקט בתהליך החלימה בשחור ולבן, הוא יותר נסיבתי מאשר סיבתי והוא אינו משפיע בהכרח על עושר הדימויים של החולם או על המסרים שהם מבקשים להעביר לו.

מחקרים בנושא צבע החלום הצביעו על רוב גורף של חולמים בשחור ולבן עד לאמצע שנות החמישים, אך עדין גם כיום, כ 4.4% מן החלומות אותם חולמים צעירים מן הצעירים, החשופים לשידורי צבע, ממשיכים לחלום בשחור ולבן. עובדה זו קוראת תיגר על מוחלטות ההשפעה של שידורי צבע על תהליך החלימה. חלקנו, פשוט בונים עולם דימויים בשחור ולבן מסיבות אחרות.

תהליך פירוש החלום צריך לקחת בחשבון את עולמו של המטופל ואת הנסיבות שהביאו אותו לחלום בשחור ולבן ולייחס לו משקל, אך בו בעת חשוב לדעת שצבעו של החלום, אינה חזות הכול.

 

מבל אפרת פסיכותרפיסטית עובדת סוציאלית קלינית מדריכה מומחית בבריאות הנפש.  טיפול אינדיבידואלי,  זוגי ומשפחתי , הדרכת הורים, הדרכת אנשי מקצוע. בעלת קליניקה באזור המרכז ,  tratamiento  en castellano   opcional . טל. 09-9504992  ,  נייד  :  0522-529515 .  
אתר: http://www.mabelf.co.il/
פייסבוק: https://www.facebook.com/pages/Mabel-Efrat/704153929602921



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב