דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיפור תזרים מזומנים בעסק קטן 

מאת    [ 22/12/2013 ]

מילים במאמר: 751   [ נצפה 1640 פעמים ]

מנתונים שעולים מתבררת תמונה עגומה שבה כמחצית מתוך אותם עסקים קטנים לא ישרדו את אפילו את השנה השנייה להקמתם. בעיה חמורה! מבדיקה שלנו שביצענו בעסקים רבים גילינו שמרבית העסקים שנסגרים הם כתוצאה מניהול פיננסי לוקה, בין אם ניהול כושל בתזרים המזומנים של העסק ובין אם בניהול כושל של מצבת ההון החוזר של העסק. ניהול נכון יכול למנוע כישלון בעסק.

 

מה זה בכלל תזרים מזומנים?

תזרים מזומנים הוא אינדיקטור לפעולות המזומנים שבוצעו בעסק. לדוגמא, מכירת מוצר כאשר הגבייה מידי הלקוח יתקבל עוד שישה חודשים לא תחושב בתזרים מזומנים כתנועה פיננסית עד ליום קבלת אותו תשלום. מצד שני, תשלום לספק ללא קבלת סחורה כן תחשב בתזרים מזומנים כי בהווה יוצא כסף מקופת העסק.

יש להדגיש ששתי הפעולות הנ"ל ירשמו בדוח רוו"ה מה שעלול ליצור תמונה שגויה של מצב העסק.

 

מה זה בכלל הון חוזר?

הון חוזר מוגדר כנכסים שוטפים בניכוי התחייבויות שוטפות. כלומר הוא ממחיש את היכולת של העסק לעמוד בהתחייבויותיו בטווח הקצר.

קיימות פעולות אשר מגדילות את ההון החוזר, מה שמעיד על יציבות העסק ויכולת גבוהה להחזרת התחייבויות, אך בפועל לא קיימים מזומנים מהעסק. ואכן, מניתוח עסקים רבים עולה התמונה שלעסקים רבים הון חוזר חיובי, אך, בהסתכלות על תזרים המזומנים של אותם עסקים עולה כי למעשה בפועל לאותן חברות הון חוזר שלילי. לכן, השילוב בין בחינת ההון החוזר תוך התחשבות בתזרים המזומנים יוצרת תמונת מצב מדויקת ויעילה של מצב העסק מבחינת נזילות ואיתנות פיננסית.

 

חשיבות בקרה שוטפת

ניהול מתמיד ויעיל של תזרים המזומנים חשוב מאוד לאיתנות הפיננסית של העסק. זה יוביל לתמונת מצב שקופה יותר של העסק מה שיאפשר תכנון נכון של הלוואות העסק ומכירותיו. השליטה שתיווצר תתבטא ביכולת הורדת עלויות מימון, גידול ברווחיות וצמיחת העסק באופן בריא יותר. אולם, לעסקים קטנים רבים לא כדאי להחזיק כלכלית איש כספים קבוע ומערכת ממוחשבת אשר ינהלו את תזרים המזומנים וההון החוזר, חוסר היכולת זו חושף את אותם עסקים לקחת עלויות מימון גבוהות ובעיות נזילות מזומנים. לכן, מומלץ מאוד להקדיש זמן מוגדר כל תקופה לבחינת תזרים המזומנים וההון החוזר, בעלי עסקים רבים אשר החלו לנהוג כך והפכו זאת לדבר שגרה נוכחו לראות שיפור משמעותי במצב העסק ובמקרים רבים אף הפיכת עסק נכשל למצליח.

 

 

עצות לשיפור נזילות העסק


    • 

    הקטנת יתרת חייבים - צמצום הלקוחות החייבים. שי לבצע בצורה הדרגתית תוך התחשבות תמידית במצב האשראי המקובל בשוק. ניתן להציע הנחה על תשלום במזומן, לבצע גבייה של מקדמה על סחורה וכו'. במקביל מומלץ לבצע גבייה יעילה ולזרז גבייה של תשלומים מלקוחות, בעצם להכניס מזומנים לעסק כמה שיותר מהר.


    • 

    הגדלת אשראי ספקים - להגדיל את תנאי האשראי מול הספקים. קיום מיקוח עם הספקים תביא, בסופו של דבר, לשיפור תנאי התשלום והגדלת האשראי הניתן. דחיית התשלום לספקים תביא להקטנת המרווח מרגע התשלום על הסחורה ועד קבלת התשלום על מכירתה.


    • 

    צמצמום החזרי הלוואות לעסקים על-ידי פנייה לאפיקי מימון כגון קרן תבור

 

 

כפי שראינו ניהול תזרים מזומנים יגדיל את איתנות העסק לשרוד ואף להצליח. בקרה שוטפת זו תאפשר לך כבעל עסק לתכנן צעדיך בצורה מושכלת ויעילה יותר ותהווה צעד משמעותי בדרך לשגשוג העסק. רצוי להסתייע בחברת ייעוץ עסקי

ערן רגב - כלכלן ראשי
מוסמך במימון (MBA)
מנועי צמיחה פתרונות מימון ופיתוח עסקי
דוא"ל  eran@growth-engines.com
אתר הבית www.growth-engines.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב