דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לא על הנקניק לבדו 

מאת    [ 21/11/2005 ]

מילים במאמר: 665   [ נצפה 5557 פעמים ]


מה ההבדל בין ה"גשר צר מאוד" של רבי נחמן מברסלב לבין ה"ברירת מחדל" של רבני עולם המחשב?
ההבחנה בין "ידע" לבין מחלה היא כחוט השערה, צר מאוד הגשר המוליך מעץ הדעת לעץ החיים. והחטאת רובץ באפשרות, אפילו אם היא רק תיאורטית, שמי שכותב-מפרסם באינטרנט בשם-בדוי יגיד ש"זה לא אני, זה הדמות".
אופציית הניק משומשת אך ורק על-ידי אנשים שמצבם האמיתי הוא כלאחר-יאוש, כמו הומלס שהולך לקניון עם חליפת החתונה שלו ועושה קניות עם צ'קים מזויפים, כי זאת הברירת-מחדל שלו.

התפקיד של מה שנקרא בימינו פסיכולוגיה הוא לתת לכל מאן דבעי לגיטימיציה לשסעת שלו. בדרך של משחק תפקידים (וליתר דיוק התחזות) לאפשר לו להמשיך להתדיין (האמת רציתי להגיד להזדיין) כאילו כלום.
ולכן, ואם אני כבר מאזכר את הדבר הזה שנקרא פסיכולוגיה, אז בשאילת לקסיקונו של הדבר הזה אפשר לומר שנק-ניק הוא אחד ש"נוסחת אדיפוס" סגרה עליו סופית, מקרה כרוני, ושוב ושוב אני נוכח שלא רק בעיקרון אלא גם בפועל אין הבדל בין ניק קבוע לבין ניק הומוריסטי אד-הוק לצורך תגובה חד-פעמית - גם מי שכאילו יסד מציאות אלטרנטיבית, במצבי לחץ הגולם-היצר משתלט על יוצרו ולא נודע כי בא אל קירבו.
התבטאותו של הנק-ניק היא בערבון-מוגבל, וכך נוצרה הישות הוירטואלית הנקראת "קהילה", אשר במהותה מה היא בעצם אם לא "חברה בע"מ".

מכל בחינה שהיא אין בכתיבתם של הנק-ניקים שום חוט-שידרה, שלא לדבר על סגנון, אף פעם זה לא יותר מאשר גחמה, שום "בשורה" לקוראים (וצמכו עלי קראתי המון באינטרנט העברי), ואין צורך להיות קבליסט כדי להבין למה, כל תינוק יודע ש"לכל איש יש שם" - ויברציה אחת שאיתה יש גבול עד כמה הוא מסוגל לזייף ולתלוש ולהדביק ולהמציא את עצמו.

בעיקרון, באקסיומה, כל מה שאתם מפרסמים שלא בשמכם האמיתי הוא קישקוש, השתטות, שיכרות, משחק-מחשב, אנרגיה נטו (כלומר כוחנות), קיבוע של חולשותיכם, דברים שאם הייתם עומדים עליהם למשפט אז סניגורכם היה יכול לטעון לגביהם את טענת האי-שפיות-זמנית.
כי מה ההבדל בין פסיכי לבין שפוי? הפסיכי מיישם (במקרה הנדון מפרסם בניק) את מה שבשפיותו רק עובר לו בראש.

מה שמדהים אותי כל פעם מחדש הוא שככל שהדיון (רציתי להגיד זיון אבל התביישתי) הוא יותר ניקי, כך הוא יותר פוליטיקלי-קורקטי, מה שמוכיח שהשימוש בניק הוא נטיה אספסופית, הצד האפל-החסוי של אותה חנוניאדה אונליינית אשר למרות החינוך הטוב וההשכלה, ואולי בגלל החינוך-והשכלה לא באמת יש לה מה להגיד.
אז אלה תולדות הנק-ניק: הכבוד העצמי/ האגו הבריא של האיש הצעיר לא הרשה לו לדברר-למחזר-לדקלם את ה"מנוס מחופש" (שם של ספר של אריך פרום) שלא בחסות האופל-העזאזל הזה.

מי שמתבטא מהמקום הנכון בתוך עצמו ולא סתם מפמפם-משדר השתייכות, מי שמאמין שטקסט שהוא כתב חשוב שייקרא, שאינו סתם מצוות-אנשים-מלומדה, אונלייניסטים כאלה לא רק שמוכנים לחתום בשמם האמיתי אלא שבמקרה הצורך אף יילחמו על זכותם לקבל קרדיט.

גם הווכחנות-יתר שכה מרבה להתקתק באונליינים למיניהם, גם היא, הרי הרפלקס הזה מותנה בתחרות הרצחנית בין הגולם לבין יוצרו, הסאדו והמאזו מנחיתים זה על זה (וגם זה על זו) ואין מי שיספור להם עד עשר, אז הם צורחים את המספרים לתוך האוזניים הרקטומיות, והתוצאה היא שבמקום שתהיה לטקסט טביעת-אצבע יש לו סוג דם, שזה משהו מאוד כללי, כמו בפנקס שבוי. או כמו שאמר ד"ר קיסינג'ר: "למדינת ישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים".

באונליינים (נניח "פורומים") שבהם השימוש בניק הוא נפוץ, מי שמשתתף בהם בשמו האמיתי מרגיש כמו באותן תכניות של "החבובות" שבהן היו מביאים איזשהו אורח בשר-ודם (בדרך-כלל זמר-שחקן-פוליטיקאי וכיו"ב) שהיה מפטפט ושר ורוקד איתן.

מי שלא מסוגל לפרסם בשמו האמיתי שלא יפרסם! עד שירווח לו. וכשירווח לו - ככה זה עובד! - הוא ימצא את עצמו מפרסם לא את מה שהוא כתב אז אלא משהו אחר, חדש.
אבל אם הוא יפרסם כאן-עכשיו-בשם-בדוי הוא מאפיס את הסיכוי שאי-פעם ירווח לו.
וכמובן שגם פירסום "תגובה"-"טוקבק" הוא פירסום, לכל דבר.

ול"מוכשרים" שבין הנק-ניקים: לפי שעה אתם לא כותבים אלא שחקני שחמט (שלא לומר מחשבי-על - בטח שמעתם על ה"כחול-עמוק" שניצח את קספרוב), למרות שהרהיטות שלכם עשויה/עלולה לעורר קינאה אצל ילדים מסוג מסויים, אלה שרואים בכתיבה סוג של שריר, כישור, כמו נניח כשרון ללוגריתמים דיפרנציאליים, או להאבקות בסגנון יווני-רומי, או לקפיצה משולשת, או להעמדת מקל על האף, או לרפואת אף-אוזן-גרון.

לא, אני לא נגד דמוקרטיה, אבל לפי שעה, לפחות, היא מסתדרת מצוין גם בלי פוטנציאל הסינגור שלי.


מאת יצחק שפי

מאמרים, הירהורים, סיפורים ושירים באתר "מארס בעקרב":
http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=98991

שירים:
http://stage.co.il/Authors/25992

כתובת אימייל:
sheffi39@walla.com


שיר צריך להיות גם מאמר.
אבל העיקר שמאמר יהיה גם שיר.
ואם אפשר אז שהוא יהיה גם סיפור.
ובקיצור.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב