דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנת יתר של ילדים בישראל, מדוע אנו מופתעים בכל פעם מחדש? 

מאת    [ 17/12/2013 ]

מילים במאמר: 538   [ נצפה 2405 פעמים ]

אנחנו מתעוררים בשבועות האחרונים לנתונים הלכאורה מפתיעים על כך שישראל שוב תופסת מקום גבוה, גבוה מידי, באחוזי השמנת יתר בקרב בני נוער וילדים. ד"ר אסנת רזיאל אינה מופתעת מן הנתונים הללו. היא מתריעה על המצב כבר שנים ויש לה כמה הצעות מעניינות לפתרון מגפת השמנת הילדים בישראל.

ד"ר אסנת רזיאל

לא ניתן להתעלם מן הדיון הציבורי הער בישראל בזמן האחרון בנוגע למקום המכובד שילדי ישראל תופסים בשנים האחרונות בקרב צעירי העולם באחוזי השמנת היתר. השבוע פורסמו נתונים המעידים על כך כי כל ילד חמישי בכיתה אלף סובל ממשקל עודף, ואילו בכיתה ז' הנתון הזה רק ממשיך לעלות ומדובר על אחוזים גבוהים יותר.

מי שמטלטל את ראשו בדאגה, לא שם לב לכתובת שהייתה על הקיר. ילדי ישראל משמינים מזה זמן רב והסיבות לכך רבות ומגוונות. אדישות היא לא הפתרון לכך. מה גורם לילדי ישראל להשמין כל כך, ובאחוזים מדאיגים, ולהפוך למבוגרים שמנים העתידים לסבול מסיבוכים רפואיים שגורמת השמנת יתר. מסתבר שיש לכך לא מעט סיבות, ולגבי רבות מהן, יש באפשרותכם לעשות משהו לשינוי המצב.

אורח החיים

הורים היום עובדים קשה יותר ושעות רבות יותר מאשר בעבר. התוצאה, שימת דגש מועטה יותר על הכנת האוכל לילדים והקפדה על תזונה נכונה. שימוש במזון מעובד, קפוא, מהיר להכנה, בעל ערכים קלוריים גבוהים וערכים תזונתיים נמוכים, שהפך פופולארי מאד והוא רע לילדים. ילדים רבים מקבלים היום ארוחה חמה יחידה בצהרונים, בהם עלות המנה הנמוכה לא מאפשרת בחירות תזונתיות טובות, ושוב, הם אוכלים מזון מעובד זול ומזיק.

אנו אוכלים פחות ופחות ארוחות משפחתיות, בהן יש דגש על שיתוף הילדים בהכנת המזון, והרבה יותר בחוץ. ישראל מכילה היום עשרות רשתות מהירות למזון שלא היו כאן בנמצא בשנות השבעים של המאה שעברה, לאכול בבית, הוא פתרון נהדר, אך נדיר יותר.

פחות פעילות חברתית- יותר מדי זמן מסך ומחשב

שפע ערוצי הטלוויזיה, מסכי המחשב ומשחקים המושכים את הילדים לבהות מולם שעות ארוכות ולוותר במקביל על עיסוקי חוץ שפעם היו פופולאריים יותר תורמים רבות גם הם למצב. לרדת לשחק עם חברים ברחוב, חוגים ופעילויות ספורט נדחקים הצידה פעמים רבות לטובת הנוחות שמציעים מסכי המחשב והטלוויזיה. הוסיפו לכך "ארוחות טלוויזיה" בהן הילדים אוכלים מבלי לתת את הדעת על פעילות האכילה והופכים אותה למשנית ותקבלו צריכת יתר של מזון.

תאגידי מזון

הילדים של היום עומדים בפני מתקפה שיווקית אדירה שאין להם את היכולת להתגונן למולה. מדפי הממתקים נמצאים בגובה העיניים שלהם ברשתות הסופר מרקט ומונגשים עבורם באופן שהם או אתם מתקשים לעמוד בפיתוי.  מגוון אדיר של מוצרים המפותחים ותוקפים את החולשות שלהם. עשרות חטיפים חדשים יוצאים בכל שנה. הם מתוקים, מלוחים, שמנים וגדולים יותר מקודמיהם, וכולם מהונדסים טכנולוגית על מנת שהילדים ירצו מהם עוד ועוד. השפע הזה מיותר, בלתי סביר ובעיקר מזיק.

ומה אתם יכולים לעשות בנדון?

הרבה. אתם ההורים יכולים לקחת את הזמן להכין את המזון, ללמד אותם תזונה נכונה. לדחוף לחוגים ולפעילות חברתית ולהפחית את צריכת החטיפים שלהם. חנכו אותם לתזונה בריאה ולאורח חיים פעלתני. שננו את ההרגלים הנכונים עבורם. למדו אותם להבין מה טוב ומה מזיק להם, אל תתנו להם לאכול אל מול הטלוויזיה או המחשב ואל תזרקו למיקרו עוד שניצל מעובד כי אתם "עייפים מדי". לאחריות ההורית שלכם יש תוצאות מרחיקות לכת. ובעיית השמנת היתר של ילדיכם עלולה לייצר עבורם סיבוכים רפואיים, בידוד חברתי ועוד שלל בעיות שכולן דורשות התמודדות מורכבת הרבה יותר מחינוך לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא.

 

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444
http://www.hashmana.co.il
drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב