דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כתב תביעה 

מאת    [ 12/12/2013 ]

מילים במאמר: 550   [ נצפה 5068 פעמים ]

תביעה אזרחית

תביעה אזרחית היא למעשה הליך משפטי בו התובע , תובע מן הנתבע את זכויותיו. תביעה אזרחית יכולה להיות נזיקית , כספית , תביעה במקרקעין , תביעה במיטלטלין  , סעד הצהרתי, תביעה בענייני מעמד אישי , תביעת מזונות, תביעה בענייני עבודה , ועוד סוגי תביעות אשר נכללות תחת המונח תביעה אזרחית.

תביעה אזרחית נפתחת בהגשת כתב תביעה

מקום בו תובע מעוניין לתובע את זכויותיו , עליו להגיש לבית המשפט המוסמך  כתב תביעה. בית המשפט המוסמך בתביעה אזרחית , נקבע למעשה או על פי שווי התביעה , לאמור או שהסמכות היא לבית המשפט השלום , מקום בו מדובר בתביעות אשר שוויין הוא עד 2.5. מיליון , ולבית המשפט המחוזי בתביעות אשר שוויין הוא מעל ל2.5. מיליון ש"ח.

לעיתים תביעות אזרחיות מוגשות לבתי משפט מיוחדים , ואלו הם בתי משפט אשר יש להם סמכות ייחודית לדון באותם עניינים . המדובר הוא למשל בבית הדיון הרבני , לו יש סמכות ייחודית לדון בענייני המעמד האישי , לאמור נישואין וגירושין , אזי שתביעת גירושין תוגש אך ורק לבית הדין הרבני. ברם תביעת מזונות יכולה להידון או בבית הדיון הרבני , או בבית המשפט לענייני משפחה , ובמקרה זה מדובר בסמכות שהיא סמכות מקבילה. בית דין נוסף שהוא בעל סמכות ייחודית הוא בית הדיון לעבודה , אליו מוגשות כל התביעות בענייני עובדה . לאחר שהתובע יודע לאן עליו להגיש את כתב התביעה , הוא מגיש את כתב התביעה , בד בבד עם תשלום אגרה , וכן ובמקביל עליו להמציא את כתב התביעה לצד השני . מקום בו התובע מיוצג על ידי יודע משפט , עורך דינו סביר שיעשה עבורו את כל הפעולות.

מה צריך התובע לכלול בכתב תביעתו  

כתב תביעה הוא למעשה מסמך אשר אמור לספר את סיפור המעשה בגינו מבקש התובע סעד מבית המשפט. מקום בו התובע לא מבקש סעד מסוים בכתב התביעה הוא לא יקבל את מה שלא ביקש, מבית המשפט , שכן המדובר הוא בהרחבת חזית.

ככלל כתב התביעה בסדר דין אזרחי ,  צריך לכלול מספר דברים , הראשון שבהם הוא את שמות בעלי הדין , מקום מושבם , ופרטיהם אם ידועים לתובע.  על התובע לכלול בכתב התביעה את העובדות אשר מפרטות את עילת התביעה.חשוב מאוד לא לפרט יתר על המידה את העובדות , שכן פירוט יתר ראשית מקומו עת מוגשים תצהירי עדות ראשית לבית המשפט , ושנית פירוט יתר עשוי לחשוף את קו התביעה המלא של התובע ולעיתים יש פרטים אשר מומלץ  שהתובע ישמור אותם קרוב לחזה.

לאחר שפירט התובע את כל העובדות אשר מהוות את כתב התביעה , הוא צריך לציין את הסעד המבוקש , אם הוא מבקש מבית המשפט שיורה לנתבע לשלם לו כסף עבור נזקיו , אם הוא מבקש סילוק יד , אם הוא במקש השבה, או כל דבר אחר שהוא רוצה שבית המשפט ידון בו ויכריע בו את זכויותיו .

בדרך כלל נהוג בסיום כתב התביעה , לציין את עניין הסמכות העניינית והמקומית אשר קיימת לבית המשפט. נושא הסמכות המקומית הוא חשוב ביותר , הכלל הוא בעניין הסמכות המקומית שהתובע הולך אחר הנתבע ועליו להגיש את התביעה לבית המשפט לו יש סמכות מקומית על הנתבע , אם הנתבע גר באזור הדרום , והתובע מעוניין להגיש תביעה נגדו בסכום אשר לא עולה עד ל2.5. מיליון ש"ח אז הסמכות המקומית היא לכל בתי המשפט באזור הדרום. לאמור מאשדוד ועד אילת. עוד על התובע לציין ולהתייחס לעניין הסמכות העניינית לאמור , האם לבית המשפט יש סמכות לדון בתיק מבחינה עניינית , הסמכות נקבעת כאמור בתביעות כספיות על פי סכום התביעה או על פי נושא התביעה , כך שמקום בו התביעה מוגשת לבית המשפט המחוזי היא צריכה להיות בעלת סכום אשר עולה על 2.5. מילון ש"ח. 

עורך הדין גיא בית און מתמחה בייצוג בנושאים אזרחיים  www.beiton-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב