דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להשקיט את הספק 

מאת    [ 10/12/2013 ]

מילים במאמר: 667   [ נצפה 3321 פעמים ]

ספק עצמי מנקר כמעט בכל אדם, ללא קשר למקום בחיים בו הוא נמצא. גם אנשים הנמצאים במקומות בטוחים יכרסם בהם ספק עצמי. תקופות של ספק עצמי מציפות באופן לא מתוכנן, מפתיע בעיקר כשאין לנו כוחות להגן על עצמנו. לפתע עולה ספק לגבי כל תחום בו אנו נוגעים: עבודה, חיים אישיים, חיים חברתיים. לדוגמא: האם הייתי טוב היום בפגישת עבודה? האם כשאני לא מוזמן לחברים זה כי אני לא מקובל? כשאמרתי משהו בנוכחות אנשים, האם דיברתי שטויות?

הספק העצמי איננו מתחשב במקום ובזמן, מופיע פתאום. הוא יכול להופיע בארוחה משפחתית, כשיושבים לבד בסלון, באמצע נהיגה וכדומה. אנו מעניקים לספק משמעות וכח רב; מצב הרוח נע ונד בהתאם לספק המציף. ספק עצמי יוצר תחושת מוגבלות, צרות עיין, הימנעות, עצב וחרדה ביחס לעתיד. אנשים נוטים לראות בעצמם את חוסר המושלמות, את הפגמים – הרגשיים וגם את אלה המשתקפים במראה.

ספק העצמי מציף ברגשות קשים של בדידות וכאב, מכרסם בבטחון העצמי, אשר לעיתים נשען על בסיס רעוע. אם לא נפסיק את "הצלילה", העליה תהיה קשה, כמעט בלתי אפשרית.

בזמנים אלה אנו זקוקים להכלה והעצמה. למרבה הצער, מתרחשת פעולה הפוכה. אין זה הוגן להסתמך על האחרים שיזינו את הבטחון העצמי שלנו, עלינו לעשות זאת בכוחות עצמנו. אנו יודעים מה טוב ונכון לנו ומה עוזר להדליק שוב את הצורך הנפשי, כך שנוכל לחזור להאמין בעצמנו. בנוסף, חשוב גם להקשיב בזהירות למסרים המילוליים והלא מילוליים של האחרים, גם מהם ניתן ללמוד דבר מה על יכולותינו.

מהיכן שואבים את ניצוץ האמונה המחודשת? מהידיעה שבעבר הייתי במצב דומה, יצאתי ממנו וחזרתי להאמין בעצמי. מההבנה והקבלה הוודאית שאנו רוצים איכות חיים טובה יותר שבה יש למידה וצמיחה. מהחלטה המודעת לנצל את כל היתרונות והיכולות שיש לי להציע. ללא הסתכלות כזו, נשארים תקועים באותו מקום בלי יכולת שינוי, תחושת חוסר ערך ומסוגלות.

אנשים המגיעים לטיפול הם "אלופים" באומנות ספק עצמי. יש להם מעט מאוד בטחון בעצמם וביכולותיהם. כשמתבקש מהם לזהות את הכוחות של עצמם, הם נעים בחוסר נוחות בכסא, לפעמים שותקים. המקסימום שיעשו הם יציינו מישהו בקרבתם (ילד, לדוגמא) שהצליח בזכות עזרתם, לדוגמא: "ג. קיבל 100 במתמטיקה, כי עזרתי לו ללמוד...".

כשעולה השאלה מה הם התחומים העיקריים של ספק-עצמי, אין לאנשים בעיה לבוא עם רשימה מפורטת ומקיפה. אנשים נראית מופתעים כאשר אני שואלת כיצד קורה שכשמדברים על ספק-עצמי הרשימה ארוכה וכשמדברים על תכונות ויכולות טובות, קשה לגייס יותר מאחד או שניים. לפתע הם מבינים שמתוך הרגל הם עוסקים בעיקר בספק ובביטול עצמי.

לכן, חשוב לזהות את הכוחות של עצמך, או לפחות נקודת כח אחת ששרתה אותך בעבר או בהווה, הישג כלשהו בתחום החיים הפרטיים או החברתיים. לכל הישג יש משמעות. כאשר שמים זרקור אל היכולות ומבטאים אותם במילים, הדבר מעצים את האמונה ביכולות ותחושת הבטחון העצמי. מדובר בתהליך נבנה שבו מפנים מקום ליכולות, משום שבעבר הספקות תפסו את מרבית המקום.

כאשר אנו מאפשרים לספק להזדחל לתוך חיינו באופן עיקבי, הוא יתפוס כל חלקה טובה. לספק עצמי יש מסכות במסווה של עצב, חרדה ודכאון. לכן, חשוב לבקש עזרה. כאשר אנו שומרים לעצמנו את מחשבותינו, הדבר מוביל לספק-עצמי ביכולות, אשר לעיתים יוצא מכלל שליטה וגורם להשלכות רחבות על כל תחומי החיים.

מספר אפשרויות לעזרה עצמית:


    • הצב לעצמך מטרות מציאותיות ועמוד בהם.
    • כוון לכך שתעמוד בציפיות של עצמך ולא של אחרים – השתדל להיות כל מה שאתה רוצה להיות ולא מה שאחרים מצפים ממך.
    • כאשר אתה עושה דבר מה טוב, או מגיע להישג כלשהו – ציין זאת בפני עצמך בדרכים שונות כמו לדוגמא באמצעות מתנה שתרכוש לעצמך, בעיקר ספר זאת בגאווה לאנשים משמעותיים לך.
    • אל תזלזל בהישגיך ואל תתן לאחרים לזלזל בהם – כל הישג הוא משמעותי ומקור לצמיחה. אל תגיד לא לעצמך ולא לאחרים: " שטויות מה שעשיתי, כל אחד אחר יכול לעשות זאת...".
    • כתוב יומן או מכתב לעצמך בו אתה מבטא את הפחדים שלך ובסיום תן לעצמך עצה כיצד להתגבר עליהם.
    • התמדה – תומס אדיסון כתב פעם: "אני לא נרתע, כי כל ניסיון כושל שאני נפטר ממנו, הוא צעד נוסף קדימה". עוד הוא כתב: "אילו היינו עושים את כל הדברים שביכולתנו לעשות, אין ספק שהיינו מדהימים את עצמנו". 

תומס אדיסון שהיה ממציא העידן החשמלי, הוא דוגמא וסמל לכך שגם עם נתוני פתיחה לא מזהירים – בכח האמונה וההתמדה אפשרי להגיע להישגים משמעותיים ולשינוי פני ההסטוריה והחברה.

 

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. אתר: 

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב