דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוגי חיפוש פטנטים 

מאת    [ 03/03/2008 ]

מילים במאמר: 772   [ נצפה 2436 פעמים ]

חיפוש חידוש

חיפוש פטנט הבודק חדשנות נקרא חיפוש חידוש. מטרת חיפוש חידוש היא להחליט האם ישנם פטנטים קודמים או פירסומים קודמים העלולים למנוע מהממציא לקבל פטנט על אמצאתו. בעזרת סוג זה של חיפוש פטנטים מנסה מידען הפטנטים למצוא את הפטנטים הקשורים הכי קרובים שניתן למצוא בתחום האמצאה. מאידך, חיפוש עדכני מנסה למצוא את הטכנולוגיה הכי חדישה. בחיפוש זה חייבים לעבור על חומרים מדעיים וטכנולוגיים רבים. לרוב חיפוש זה לא מבוצע כתוצאה ממגבלות תקציביות. כתלות באמצאה יחליט הממציא אם להשתמש באופציה זו או לאו. לרוב באמצאות קטנות נשתמש במאגרי מידע זמינים ולא מסחריים יחד עם זאת אם אמצאה נחשבת לאמצאה רצינית, כדאי לשקול את האפשרות לבצע חיפוש ממצא במאגרים מסחריים.

חיפוש ביבליוגרפי

סוג זה של חפוש פטנטים הינו הפשוט ביותר ולרוב הקל ביותר מאחר ומספר הפטנט או שם הממציא ידוע. במקרה זה לרוב, יש בידי מזמין החיפוש את המידע לפיו מוזמן החיפוש. מטרת חיפוש זה היא למצוא מה כוסה ע"י בקשה או בקשות ספציפיות או בכדי למצוא איזה פטנט או פטנטים יש בידיי ממציא מסוים. חיפוש ביבליוגרפי יכול להתבצע כחלק מחיפוש מוצר מסוים.

חיפוש לבדיקת כשירות פטנט

חיפוש פטנטים זה הוא הנפוץ ביותר. בחיפוש זה נעשה נסיון לקבוע האם אמצאה מסוימת היא: (1) בתוך המרחב של נושא בר רישום לפטנט, (2) שימושית, |(3) חדשנית, (4) אינה ברורה מאליה לאיש מקצוע ממוצע בתחום האמצאה. למרות שחיפושים מסוג זה יכולים להתבצע בשלב הפיתוח של האמצאה, הם לרוב מומלצים ללהתבצע בשלב שלפני הגשת בקשת הפטנט. המטרה של חיפוש זה הוא להחליט או לקבוע האם ישנם פטנטים קודמים (ידע קודם) העלול למנוע מהממציא לקבל פטנט על הרעיון שלה/ו. יתרון נוסף הוא שבמידה וכתוצאה מהחיפוש התברר כי הרעיון לא עונה על הפרמטרים המוזכרים לעיל, הממציא יכול לחסוך לעצמו את הכסף הכרוך ברישום של בקשה שיתכן כי לא תתקבל כפטנט בסופו של דבר. חיפוש מסוג זה יכול להיות יעל בכך שיתכן כי ידע קודם שנמצא בפטנטים יהיה שימושי בהכנת הבקשה להגשה.

חיפוש לבדיקת מצב הטכנולוגיה הקיים

כל חיפוש שנועד לתת מבט ממעוף הציפור על ידע טכנולוגי קודם בתחום מסוים נקרא חיפוש עדכני. בבסיסו זהו תהליך של איסוף מידע שיכול להיות עמוק או מהיר לפי הצורך. סוג זה של חיפוש נעשה על מנת לפתור בעיה מסוימת, למצוא טכנולוגיה לרישוי, לבצע מודיעין עסקי על מתחרים וכדומה. לדוגמא, יצרן עשוי לבצע חיפוש עדכון במטרה להחליט מה נעשה קודם, האם תחום מסוים רווי, האם ישנה פעילות פטנטית ענפה בתחום ומי הם השחקנים הראשיים. סוג חיפוש זה נפוץ מאד.

חיפוש מתמשך

חיפוש מתמשך הוא לא אחר מאשר מעקב שוטף אחר פטנטים חדשים שהונפקו. באופן כללי, חיפוש זה נחלק לשני סוגים: |(1) מעקב אחרי פעילות פטנטית בתחום התעניינות מסוים ו(2) מעקב אחר פעילות מתחרים. לרוב חיפוש זה מבוצע בזמן אמת מול פרסומי רשויות הפטנטים המפרסמות זמן קבוע פטנטים חדשים. חברות בעלות עניין בפטנטים סורקות את הפרסומים לפי קטגוריות המעניינות אותן על בסיס קבוע.

חיפוש הבעלים של הפטנט

כאשר זכויות בפטנט מועברות לגוף אחר, הדבר דומה למכירה של זכויות בנכס. הרישום כפי שמופיע ברשויות הפטנטים הינו לגבי העברת בעלות בזכויות בלבד. יחד עם זאת רשיונות לשימוש בפטנטים אינם מידע המופיע ברשויות הפטנטים. מטרת החיפוש הנ"ל היא למצוא את הבעלים החוקיים של הפטנט אם מכורח רישוי או מסיבות אחרות שלא ניתנות לברור ברשויות הפטנטים.

חיפוש לבדיקת הפרת פטנט

משתמשים בסוג חיפוש זה במטרה להחליט אם פעילות מסוימת עלולה להפר או להיות כלולה בפטנט בר תוקף. חיפוש מסוג זה מתייחס רק לטביעות של פטנט בתוקף. כעניין חוקי, הפרה של פטנט יכולה להגמר בדיון בבית משפט, והינה עבירה פלילית לכל דבר. רשויות הפטנטים הם היחדים שבידם נמצאת כל האינפורמציה הרלוונטית של פטנט מסוים בתיק הקרוי "תיק פטנט" והתוכו כל התכתובות של רשויות הפטנטים על המבקש או מי מטעמו. בשלב מסוים ניתן לבקש העתק של תיק זה בכדיי להחליט האם ואיך התבצעה הפרת הפטנט. עו"ד, קרנות הון סיכון וחברות גדולות עושות שימוש בסוג חיפוש זה כאשר ישנו חשש להפרה של פטנט (משני הצדדים) שלומר, לעיתים חיפוש זה מבוצע כפעולת הגנה.

חיפוש לבדיקת תוקפו של פטנט

חיפוש תוקף של פטנט באופן כללי מבוצע ע"י חברות או פרטיים בנסיון להחליט אם אפשרי לבטל פטנט אחר (במקרה כזה ניתן לבקש בקשה לבחינה מחדש של פטנט שהתקבל - בכל מדינה בנפרד). בחיפוש זה אנו מנסים למצוא פטנטים או פרסומים קודמים שמראים כי פטנט מסוים ברור מאליו. כמובן שהחיפוש אינו מוגבל לפטנטים, ניתן לחפש כל פרסום מוקדם, טעויות טכניות, רמאות או כל דבר אחר שיגרום לפטנט להחשב לא בר תוקף. תוצאתו של חיפוש זה הינה האם פטנט מסוים ניתן לאכיפה.

חיפוש לבדיקת הזכות לייצר

חיפוש הזכות לייצר מתמקדת בפטנטים שפג תוקפם. בניגוד לחיפוש הפרה, אשר מתמקד בפטנטים בתוקף. חיפוש זה מבוצע במטרה לדעת האם, תהליך, מוצר או עיצוב של חברה מסוימת נכנס לתחום הציבורי כלומר הפטנט פג וניתן לשכפל את הטכנולוגיה ללא חשש מענישה.

אין לראות בנאמר יעוץ משפטי ו/או כל עצה כללית אחרת, ויש להיוועץ במומחה על בסיס פרטני, טרם נקיטת פעולה כלשהי.
יאיר ביטון בעל תואר שני במידענות האוניברסיטה העברית בירושלים, תואר ראשון במדעי המחשב והנדסאי מכונות. מומחה בחיפוש פטנטים. שימש כמידען ראשי במספר חברות. כיום מנהל את אייפיס מידע פטנטים והון אינטלקטואלי. http://www.bit-on.co.il

מעביר סדנאות והדרכות בחיפוש פטנטים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב