המטרה שנכשלה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

המטרה שנכשלה 

מאת    [ 29/11/2013 ]
מילים במאמר: 750   [ נצפה 1225 פעמים ]

 
 

בתור יועץ עסקי אני מטפל לא רק בעסק אלא גם בבעל העסק. חלק גדול מהטיפול הזה לא קשור ישירות לדברים עסקיים כגון שיווק או מכירות, אבל משפיע על העסק לרעה. כמו שבטח כבר גילית, כל עסק תלוי במי שעומד בראשו. יהיה נכון יותר לומר שכל עסק מושפע ממי שעומד בראשו. לטובה או לרעה. בעל עסק שמודאג בגלל מצב משפחתי כזה או אחר יגלה שזה קשה מאוד לגרום לעסק לשגשג כשהדבר הזה מטריד אותו. בעל עסק שמוטרד בגלל מצב בריאותי יגלה שגם העסק סובל ממחלה במקביל אליו. ישנן עוד הרבה סיבות שאינן עסקיות שגורמות לצרות עסקיות וכל אלו הן חלק מתהליך של ייעוץ עסקי.

במאמר הזה אני רוצה לדבר על הסיבה הנפוצה ביותר שנתקלתי בה. היא לא קשורה למשפחה. היא לא קשורה למצב בריאותי. היא קשורה לניסיון, או יותר נכון לניסיון רע. ישנה סיבה מדויקת לכך שעסקים מסוימים נתקעים. אני מיד אפרט את הסיבה המדויקת, אבל חשוב לי שהסימפטומים של זה יהיו ידועים לך כבר עכשיו:

א.      בעל עסק שבטוח שמצב השוק מכתיב את ההכנסה שלו

ב.      בעל עסק ש"יודע" שיש תקופות חלשות בשוק

ג.       בעל עסק ש"יודע" שזה מסובך לנהל את העסק או להרוויח

ד.      בעל עסק ש"יודע" שזה בסדר להיות במינוס

ה.      בעל עסק שמנסה לשרוד ולשמור על המצב הקיים ולא להתרחב

אני יכול להמשיך ולפרט פה על עוד כמה סימפטומים אבל אני חושב שכבר הבנת את העיקרון בשלב זה. אם אחד מהסעיפים הללו נכון לגביך אז אני ממליץ לך להמשיך לקרוא את המאמר עד הסוף.

הסיבה המדויקת שדיברתי עליה מוקדם יותר היא מאוד פשוטה – מטרה שנכשלה. לכל בעל עסק ישנן מטרות שמלוות אותו מהרגע שהעסק הוקם. לכל בעל עסק ישנם דברים שהוא רוצה להשיג. אצל חלק מבעלי העסקים זה יהיה רווח כספי, אצל חלק זה יהיה הרצון להתפרס לסניפים או להגיע למצב שהעסק משווק ומוכר בחו"ל. המטרה המדויקת איננה חשובה לי, רק העובדה שכרגע היא נראית בלתי אפשרית להשגה.

 אנשים בכל העולם קמים יום אחרי יום ועובדים קשה מאוד על מנת להגשים את המטרות שלהם. המטרות הללו או השאיפות הללו הן הדלק שמניע אנשים. ללא שאיפה או מטרה אין לנו דלק. אין סיבה לקום בבוקר. מה יקרה לפי דעתך לבעל עסק ש"יודע" שהמטרה שלו מתרחקת ממנו? מה יקרה לפי דעתך לבעל עסק ש"יודע" שהוא לא יכול לממש את המטרות שלו? בתחילת התהליך של ייעוץ עסקי אני רואה את זה כל הזמן – ויכוחים על גבי ויכוחים עם בעל העסק שבהם הוא מסביר לי למה אסטרטגיה מסוימת לא תעבוד. ויכוחים שבהם הוא מסביר לי למה אי אפשר לבצע פעולה מסוימת. כמובן שבעיני זה אבסורד מכיוון שאני יודע מה תהיה ההשפעה הסופית של הפעולות הללו על העסק.

הנקודה פה היא מאוד פשוטה – מטרה שנכשלה או שאיפה ש"לא ניתן להשיג" יגרמו לך להתעסק כל היום רק במחסומים, בבעיות, מכשולים וכו'. או בקיצור, בכל דבר שאפשר על מנת להשאיר את העסק עובד במקום בדברים שיגרמו לעסק לגדול ולהתרחב.

 הטיפול בבעיה הזו של המטרה שנכשלה גם הוא מדויק ופשוט. סביר להניח שיהיה לך קשה לטפל בזה בעצמך.

 הדרך לטפל בזה היא פשוטה מאוד – כל מה שצריך לעשות זה לחזור אל המטרה שנכשלה ולהדליק אותה שוב פעם. לחזור לעבוד בכיוון המטרה הזו. רק שהפעם עליך לעשות את הדברים קצת אחרת. העובדה שחזרת לעבוד על המטרה מחדש תגרום לך להרגיש יותר טוב אבל אם עושים את הדברים באותה צורה ובאותה הדרך אין לך מה לצפות לתוצאות שונות. הפעם עליך לעבוד בצורה שונה. הפעם עליך לטפל בכל דבר שעולה בצורה כזו שיתרום להתקדמות לעבר המטרה או השאיפה שלך.

בוא ניתן לזה דוגמה על מנת שזה יהיה ברור יותר. בוא ניקח כדוגמה בחור בשם יוני שהחליט לפתוח בית ספר לטניס. בוא נחליט שהמטרה שלו היתה רווח כספי, אולם לאחר שנתיים שבהן הוא נאבק פיננסית הוא "לומד מהניסיון" שבתחום הזה לא מתעשרים. לאחר תהליך ייעוץ שבו עשיתי את מה שתיארתי לך הוא משנה את דרך ההתמודדות שלו – הוא מתחיל לעשות חוגים להורים וילדים, הוא פותח כיתה שמתמקדת בהורדה במשקל דרך טניס ועוד כמה דברים. הוא לא למד משהו חדש ולא שכר אנשים נוספים. הוא פשוט התחיל לחשוב בצורה יצירתית יותר. הסיבה שהוא לא יכול היה לעשות זאת קודם היא מכיוון שהוא "ידע" שאין מה לעשות. הוא "ידע" שאין בתחום הזה הרבה כסף והוא "ידע" שהוא ניסה הכל.

 ישנן עוד המון דוגמאות שאני יכול לתת לך אולם הנקודה היא מאוד פשוטה – מי שעומד בראש העסק משפיע על העסק. ככל שהעסק קטן יותר כך ההשפעה הזו גדולה יותר. לא תמיד הסיבה האמיתית היא השיווק או המכירות. הרבה פעמים הסיבה לא קשורה לעסק אלא למי שעומד בראשו.

 אני אשמח לענות לך על כל שאלה שיש לך.

שלך,
רועי אוחיון

רועי אוחיון
שירותי ייעוץ ואסטרטגיה עסקית
/>consoltant@gmail.com

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב