דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבחני דינאמיקה קבוצתית בגיבושים לצבא 

מאת    [ 28/11/2013 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 4103 פעמים ]

מבחני דינמיקה קבוצתית משמשים כמרכיב מרכזי בתהליכי המיון של המועמדים למסלולים הייחודיים של יחידות המיוחדות של צה"ל. מערכת המיון הצה"לית משתמשת גם במבחן הקבוצתי במסגרת מרכזי הערכה שהיא מקיימת גם למועמדים לשירות בטחון במבחני יום המא"ה לאוכלוסיית הבנות ולבנים שמוגדרים כתומכי לחימה.

המטרות המרכזיות של דינמיקה קבוצתית בתחום מיון העובדים הן בהתרשמות לגבי הכישורים החברתיים והביטחון החברתי של המועמדים, יכולת עבודה בצוות, וכישורים ייחודיים לתפקיד. הבוחנים מנסים לנבא כיצד הנבחן יתמודד עם אנשים במסגרת התפקיד אליו הוא נבחן.

במהלך הגיבושים הצבאיים התנהגות חברי הקבוצה בינם לבין עצמם כוללת מצבים המחייבים שיתוף פעולה ועבודת צוות, הבאים לידי ביטוי בדרכים מגוונות, כגון שיתוף מידע, קבלת החלטות בקבוצה, העצמה אישית ובין-אישית ובהן התבלטות אישית, ביטויי מנהיגות ושינויים ביחסי הכוחות בקרב חברי הקבוצה, ניהול משא ומתן והתמודדות עם קונפליקטים.

בדינאמיקה קבוצתית יש התבטאויות ייחודיות למבחן זה. במאמר זה ובמאמרים הבאים נסקור את הבולטים שבהם:

אפקט הכבשה השחורה:

אחת מההתבטאויות הבולטות במבחני דינאמיקה קבוצתית היא הדרך שבה חברים בקבוצה תופסים את החברים האחרים שלהם. אנשים נוטים לשדרג את החברים החביבים אליהם בקבוצה ולהרחיק מחברי הקבוצה את אלו שלא מוצאים חן בעיניהם , מה שהופך את הלא רצויים לקבוצת חוץ נפרדת בתוך הקבוצה כולה. דבר זה נקרא אפקט הכבשה השחורה .

לחברי הקבוצה יש מוטיבציה לקיים זהות חברתית חיובית וייחודית, כתוצאה מכך, חברי הקבוצה מדגישים חברים חביבים ומעריכים אותם באופן יותר חיובי מאשר את חברי קבוצת החוץ, תוך תקווה לכך שהדבר יתרום לחיזוק הדימוי החיובי לקבוצה כולה. יתר על כן, הזהות החברתית החיובית עשויה להיות מאוימת על ידי חברי קבוצה שחורגים מנורמת קבוצה רלוונטית. כדי להגן על התמונה הקבוצתית החיובית, חברי הקבוצה פועלים בקשיחות רבה יותר אפילו יותר מאשר אלו שאינם נמנים לקבוצה.

חברים חדשים בקבוצה חייבים להוכיח את עצמם לחברים ותיקים , על מנת להפוך למקובלים. חברים לחברים שעברו את "המבחנים" והתקבלו, יש להם יותר זכויות מאשר חברים חדשים אבל גם יותר אחריות כדי לעזור לקבוצה להשיג את מטרותיה . חברים שהיו פעם חברים מלאים אך איבדו את החברות בגלל שהם לא הצליחו לעמוד בציפיות של הקבוצה יכולים להצטרף לקבוצה , אם הם עוברים חיברות מחדש .

חברי הקבוצה מבקשים לשמר את המצב הקיים ולא להפוך להיות חיצוניים לקבוצה, ועל כן, במידה והם עשויים להחזיק באמונות ובתפיסות מסוימות הנוגדות את אופי הפעילות שהם נדרשים לה הן כקבוצה והן כיחידים מתוך הם יביעו בפומבי את ההפך מאמונותיהם כאשר בתוכם ייסתייגו מכך.

 

בגיבוש ליחידות המיוחדות, נמדד המועמד אודות דעותיו ותפיסותיו ואת הגמישות החברתית שיש בקירבו ביחס למצבי קצה שהקבוצה נקלעת להם. על מנת שמועמד יידע להבין כיצד עליו לפעול ביחס למה שמצופה ממנו, עליו להכיר ראשית את יכולותיו ואת התנהלותו האישית בעולם ואת המשתנים המשפיעים על הפרט כחבר בקבוצה. נושא רגיש זה מביא לידי כך שבמהלך הגיבושים מועמדים מתנהלים שלא כפי שנדרש מהם, אלא, כפי שהם מפרשים את המצב.

כיום, ברור שעל מנת שמועמד יידע להתנהל בצורה מיטבית בגיבוש, עליו להכיר את הכוחות הפועלים עליו כפרט בקבוצה וכחבר בה. "במתגייס", עוברים המועמדים הכנה יוצאת דופן וייחודית לגיבוש באופן פרטני. 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב