דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פלורסטן ואוזביוס - רוברט שומן (1856-1810), סיפורי אגדה (M?rchenerz?hlungen) אופ' 132 

מאת    [ 27/11/2013 ]

מילים במאמר: 305   [ נצפה 3886 פעמים ]

שומן היה מלחין רומנטי טיפוסי: הוא הלחין מתוך דחף של פרצי השראה; שאב השראה מספרות ומפואטיקה ומאהבת חייו לאשתו, הפסנתרנית הנודעת והמלחינה קלרה שומן; היה נתון לפרצי סערת נפש עד כדי מצב פתולוגי של מניה-דפרסיה, הזיות, פיצול אישיות ואובססיה. הוא נהג להתמסר בתקופה מסוימת להלחנת סוג מסוים של מוסיקה: תקופת השירים, תקופת המוסיקה לפסנתר סולו, תקופת המוסיקה הקאמרית וכדומה. המוסיקה שלו אינדיבידואלית, בעלת רגישות יתרה ונותנת ביטוי למצבי הנפש שלו.

קובץ הקטעים "סיפורי אגדה" הוא מיצירותיו האחרונות (מאוקטובר 1853), זמן קצר לפני ההתמוטטות הנפשית, ניסיון ההתאבדות והאשפוז בבית חולים לחולי נפש, שם גם נפטר בגיל 46. קובץ קטעים הוא ז'אנר שצמח במאה ה-19 והיה פופולרי מאוד. אלו קטעי אופי קצרים, לרוב עם כותרות או עם הקשר תכניתי חוץ-מוסיקלי כלשהו. כאן ההקשר החוץ-מוסיקלי נסתר. שניים מן הקטעים הולמים את המצב הנפשי המופנם, אישיות ששומן כינה (ביצירתו "קרנבל") בשם "פלורסטן", ושניים – את המצב הנסער, שכינה בשם "אוזביוס". ארבעת הקטעים קשורים ביניהם באמצעות מוטיב אחד ליצירה לכידה ומחזורית, כמו יצירות רבות אחרות של שומן הבנויות כקובץ של קטעים (בהן "קרנבל", "פרפרים", "קטעי פנטזיה", הרומנסות, "קרייזלריאנה" ועוד רבות אחרות). לכל הקטעים מבנה א-ב-א.

הקטע הראשון ("מלא חיים, לא מדי מהר") כתוב כמו "שיר ללא מילים" (ז'אנר שהומצא על-ידי מנדלסון). דיאלוג מתמיד בין הוויולה לקלרנית מלווה בקלילות מרחפת, כמו בפריטה, על-ידי הפסנתר.

הקטע השני ("מלא חיים ומאוד מודגש") הוא מארש אובססיבי, סיזיפי, עם גוונים טרגיים.

הקטע השלישי ("במפעם רגוע, עם הבעה מעודנת") לירי וחלומי. זהו דואט אהבה בין הקלרנית לוויולה, על רקע ליווי זורם בפסנתר. מבחינות רבות הקטע הזה מבשר את "ליל זוך" של שנברג.

הקטע  הרביעי ("מלא חיים, מאוד מודגש") שוב אובססיבי – במקצב "מנוקד" (ארוך-קצר) שאינו מרפה, האופייני לשומן ביצירות רבות, גם תזמורתיות.

היצירה תנוגן בקונצרט בסדרת "צלילים" באוניברסיטה הפתוחה ביום חמישי, 28 בנובמבר 2013.

ענת שרון

ענת שרון, פסנתרנית, מוסיקולוגית ומרצה אני בוגרת האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל-אביב לתואר שני ("אמן") ו-M.A. במוסיקולוגיה; מרצה בקורסים של האזנה מודרכת  למוסיקה ובהשתלמויות למורים; עורכת, מנחה ומבצעת סדרות של קונצרטים קאמריים מוסברים באוניברסיטה הפתוחה; מופיעה בקונצרטים קאמריים ברחבי הארץ; מנחה קונצרטים בתזמורות שונות; כותבת, מרכזת ומנחה קורסים אקדמיים למוסיקה באוניברסיטה הפתוחה ומשמשת כעוזרת ראש המחלקה לעניינים אקדמיים במחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות. ניגנתי על כל סוגי כלי המקלדת במסגרת כל התזמורות החשובות בארץ, בהן הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית ירושלים, הקאמרית הישראלית, הסינפונייטה באר-שבע והקאמרית הקיבוצית, תחת שרביטם של מנצחים ידועים, בהם זובין מהטה, ולרי גרגייב, יואל לוי, מנדי רודן, יואב תלמי ואחרים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב