דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדינמיקה החברתית של ההשמנה 

מאת    [ 02/03/2008 ]

מילים במאמר: 435   [ נצפה 3319 פעמים ]

משקל עודף בקרב נשים בנות עשרים ומעלה הופך אט אט בארצות הברית למקובל מבחינה חברתית. נשים שמנות מרגישות פחות ביקורת חברתית ודחייה מבעבר. הסיבה לכך נעוצה אולי בעובדה ששליש מהנשים בגילאים אלו סובלות מהשמנה.
המשקל הממוצע של נשים בגילאי שלושים עד שישים עלה בעשרה קילוגרם בממוצע או בארבעה עשר אחוז לערך מאז 1976, כך מדווח מחקר חדש אשר נערך על ידי פרנק היילנד, ומרי ברק ומתפרסם בגליון המגזין Economic Inquiry . עוד נמצא כי נשים שמנות באופן קיצוני, אשר משקלן מעל 125 קילוגרם, העלו 18% ממשקלן בהשוואה לשנות השבעים.
המחקר מצביע על כך שהדימוי העצמי השתנה וכי השמנת יתר הפכה מקובלת יותר ברמה החברתית והבין אישית. כך, בשנת 1994 משקלה הממוצע של אישה אמריקאית עמד על 67 קילוגרם והיא הצהירה כי ברצונה לשקול 60 קילוגרם בלבד, ואילו בשנת 2002 משקלה הממוצע של האישה האמריקנית היה 69 קילוגרם והיא היתה מעוניינת לשקול 61 קילוגרם בלבד.
מבחינה חברתית קיים פחות לחץ חברתי מבעבר על נשים בעלות משקל עודף ואף המשקל הממוצע המוגדר על ידי הנשים עצמן כמיטבי עלה.
על פי היילנד, השמנת יתר על ידי נשים מונעת מדינמיקה חברתית בעלת מרכיבים שונים בהם: מחירי מזון נמוכים, מנות גדולות יותר, שינויים במה שמוגדר כמשקל נאות מבחינת אידיאל היופי וכמו כן שינויי תפיסה המונעים על ידי הנשים עצמן.
מבחינה רפואית, אין ספק כי טרנד חדש זה הוא בעל השלכות בריאותיות חמורות בשל מחלות הקשורות בהשמנה כגון סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן ומחלות אחרות. אולם מן האספקט הפסיכולוגי של העניין קיימת נחמה בעובדה שאישה בעלת משקל עודף יודעת שהיא אינה היחידה, ועל כן היא נהנית מתחושת הקלה הכרוכה בהיותה חלק מקבוצה גדלה והולכת של נשים בעלות משקל עודף.
במחקר נוסף שנערך על ידי מרכז הארוורד לרפואה ואוניברסיטת סאן דייגו אשר בקליפורניה, חוקרים מצאו כי שיעורי השמנת יתר גדלים וניתן לתופעה הכשר על ידי רשתות חברתיות תומכות, בעיקר כאלו המנוהלות על ידי נשים.
המחקר התפרסם בגליון יולי של הNew England Journal of Medicine והוא מסתמך על נתונים אשר נאספו בקרב 12,067 נבדקים במשך 32 שנים החל משנת 1971 ועד 2003 .
המחקר קובע כי נשים אשר להן אחות או חברה בעלת משקל עודף, הן בעלות סיכוי רב יותר להשמין בעצמן. ממצאים דומים התגלו גם לגבי גברים: גם גברים להם אחים או חברים בעלי משקל עודף נמצאים בקבוצת סיכון להשמנת יתר.
רשת התמיכה המשפחתית והחברתית מסייעת להתעלם מסכנות ההשמנה. תחושת השייכות לקבוצה קרובה, בעלת משקל עודף, מסייעת לרבים מאיתנו שלא לראות את הפגם בעצמנו.
האח האחות, החבר או החברה השמנים מהוים זרז חמור יותר ממה שחשבנו להתפתחות משקל עודף. אולם, לתמיכה החברתית שאנו מקבלים כגיבוי למשקלנו העודף יש מחיר רפואי שאינו מגובה ברמה החברתית. ההשמנה הופכת עם הזמן לענין אישי, מבלי שהחברה תהיה שותפה לבעיות הבריאותיות עימן אנו נאלצים להתמודד בעתיד.
אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר - מלב"י, מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל: 03-5228088
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב