דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנת יתר קשורה לעליה במקרי הסרטן 

מאת    [ 02/03/2008 ]

מילים במאמר: 560   [ נצפה 3611 פעמים ]

מחקר שהקיף כמיליון נשים באוניברסיטת אוקספורד, בצירוף חוות דעת של מומחים אשר פורסם לאחרונה בעיתון הרפואי BMJ , מצביע על כך שכשליש ממקרי הסרטן קשורים לתזונה והרגלי אכילה לקויים.
כ 23% מנשות אנגליה מוגדרות כסובלות מהשמנה ו 34% מוגדרות כבעלות משקל עודף. תוצאות של נתונים אשר נאספו לאחרונה מעידות כי השמנת יתר קיצונית שכיחה בעיקר לאחר גיל הבלות אצל נשים והיא מופיעה לאחר גיל 50.
מסתבר שלא רק ההופעה החיצונית נפגעת, השמנת יתר בגיל מאוחר קשורה עם התפתחות של לא פחות מעשרה סוגי סרטן שונים מתוך שבעה עשר סוגי סרטן שכיחים במיוחד.
משקל יתר קיצוני מהוה הגורם להופעת סרטן מסוגים שונים בקרב כ 5% מהנשים הלוקות בו בגילאים מבוגרים. חמשת האחוזים האלו הן שווי ערך ל 6000 נשים חדשות בכל שנה הלוקות בסרטן עקב משקל עודף באנגליה.
אולם נמצא לגבי סוגי סרטן מסויימים כגון סרטן הרחם ואדנוקרצינומה של הושט בנשים, שכמחציתם קשורים לעודף משקל, נתונים מדאיגים לכל הדיעות, ולטענתם של החוקרים, חלקם יכולים היו להימנע על ידי שמירה על משקל תקין, הרגלי תזונה נאותים ופעילות גופנית.
בהשוואה לשיעורים הרגילים באוכלוסיה, הרי שנשים בעלות משקל עודף סובלות ממלנומה, סרטן בכליות, לוקמיה וסרטן הלבלב, בשיעורים גבוהים יותר ועשרה עד עשרים אחוזים משיעורם נתרם מעודף משקל.
המחקר אשר החל בשנת 1996 גייס למעלה ממיליון נשים ומאות חוקרים אספו בו נתונים. יותר מ 45,000 מקרי סרטן שונים בנשים נחקרו ונתונים נאספו לגבי הלוקות בסרטן.
אוניברסיטת אוקספורד אף בדקה שיעורים של סרטן השד ושיכללה במחקר פקטורים שונים הגורמים לסרטן ולא רק נתוני השמנת יתר קיצונית, אך עלו ממנו נתונים מדאיגים המקשרים בין השמנת יתר להופעת סרטן.
ד"ר גיליאן ריבס, מן החוקרים הראשיים אומר: "בהסתמך על הממצאים, אנו מעריכים כי השמנת יתר קיצונית הינה הגורם הישיר ל 6000 מקרים של סרטן מתוך כלל 120,000 הנשים החדשות אשר לוקות בסרטן מידי שנה. חוקרינו מצאו גם קשר ישיר בין השמנת יתר קיצונית לבין סוגים ספיציפיים של סרטן. כשני שלישים ממקרי הסרטן הקשורים להשמנה, הם סרטן הרחם או סרטן השד".
החוקרים טוענים כי חקירת ההקשרים מורכבת מאד בעיקר בשל עיתוי ההשמנה, לפני או אחרי גיל הבלות.
לדוגמא: נשים שמנות לפני גיל הבלות, נוטות פחות לפתח את סרטן השד. אולם הממצאים מעידים על כך כי הסיכוי ללקות בסרטן השד גובר אצל נשים בעלות משקל עודף, אשר לא קיבלו מעולם טיפול הורמונאלי, לאחר גיל הבלות. ההסבר לכך נותר עדין פחות ברור לחוקרים.
השמנת יתר מהוה הגורם לסרטן השד בקרב 7% מנשים לאחר גיל הבלות שלקו בסרטן השד.
ואולם, לא כל סוגי הסרטן עולים בהקשר להשמנה לאחר גיל הבלות. בסרטן המעיים לדוגמא, השמנת יתר קיצונית רק לפני גיל הבלות מעלה את הסיכון ללקות בו.
לפחות בשני סוגי סרטן, עודף משקל לא נמצא כלל כגורם, סרטן הריאות וסרטן קשקשי של הושט.
שרה איום, רכזת שירותי המידע לחקר הסרטן בבריטניה, אשר מימן את המחקר, טוענת: "בעוד שרוב האנשים מקשרים משקל עודף כסיכון בריאותי כולל, רבים אינם עושים את ההקשר הנדרש למחלות סרטן ששכיחותן עולה בשל השמנת יתר קיצונית. על הציבור לקחת בחשבון גם את ההקשר למחלה זו ולא רק למחלות כגון סוכרת ומחלות לב."
דרך מומלצת לשינוי הרגלים היא אכילה בזמנים קבועים, צריכה של פחות אחוזי שומן במזון, התעמלות והפעלת הגוף למשך שעה ביום, אריזת חטיפים בריאים לעבודה, עמידה בכל שעה כעשר דקות לפחות, בחירת מים בלבד כמשקה קל, אכילה איטית ובמנות קטנות. כל אלו מקטינים את הסיכוי להשמנת יתר, ובעתיד אף את הסכנה, כך מסתבר, ללקות בסוגי שונים של מחלות סרטן סבוכות.
יותר ויותר מסתבר, כי אורח חיים נכון, הוא מתכון לבריאות טובה יותר בעתיד, וזו כבר הופכת להיות עובדה שקשה מאד להתווכח עימה.
אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר - מלב"י, מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל: 03-5228088
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב