דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גילוי נפט בישראל בשנות החמישים 

מאת    [ 20/11/2013 ]

מילים במאמר: 408   [ נצפה 3797 פעמים ]

גילוי שדות הנפט בחלץ בשנות החמישים היו מקור של תקווה ואופטימיות לתושבי ישראל וממשלתה. הרעיון שיימצא נפט באדמת ישראל לא היה בלתי אפשרי, הרי ישראל יושבת במזרח התיכון לצד מעצמות נפט כמו עיראק, ערב הסעודית ואירן. מקום המדינה ועד היום התבצעו מאות קידוחים ונסיונות לאיתור מאגרי נפש ברחבי הארץ, אך ללא הצלחה מרובה. שדה חלץ היה תגלית הנפט החשובה הראשונה בישראל וככל הנראה גם האחרונה. כיום מתמקדים המאמצים בגילוי מאגרי גז טבעי במימי הים התיכון. ההצלחות שבגילוי מאגרי הגז במאגר תמר ומאגר לוויתן עודדו את המדינה וחברות אנרגיה פרטיות להמשיך ולהשקיע בנתיב זה.

1955- שדה נפט התגלה בחלץ

חיפושי נפט נערכו בארץ ישראל עוד בתחילת המאה העשרים. סקרים פליאונטולוגיים נעשו על ידי חברת הנפט הטורקית ומטעם ההסתדרות הציונית, אולם רק בתקופת המנדט הבריטי נמצאו סימנים ראשונים של נפט. בשנות הארבעים החלו הבריטים במיפוי גיאולוגי של ישראל והניחו למעשה את התשתית לקידוחים של השנים הבאות. במסגרת אחד הסקרים התגלה שדה נפט באדמות הכפר חוליקאת (חלץ של היום) בשכבות מתקופת היורה. חברת נפט עיראקית קיבלה את הזיכיון הראשון לחיפוש נפט והחלו קידוחים באיזור. בשנות הארבעים הוענקו זכיונות קידוח נוספים לחברות בריטיות ולחברה ירדנית. עם פרוץ המרד הערבי הגדול ובעקבות מלחמת העולם השנייה, הופסקו הקידוחים בחוליקאת. הכפר חוליקאת נכבש במהלך מלחמת העצמאות ובשנת 1950 הוקם במקום הישוב חלץ.
בשנת 1952 הועברו כל הזיכיונות הבריטיים לחיפוש נפט לידי ממשלת ישראל עם העברת חוק הנפט, והוקמו חברות ממשלתיות לחיפוש נפט: חנ"ל (חיפושי נפט לישראל) ולפידות.

קידוחים החלו בשדות חלץ בשנת 1953 על ידי חברת לפידות. ב- 23 לספטמבר 1955 הגיעו המקדחים לעומק של 1515 מ' ונפט פרץ מן האדמה. הצלחת קידוח הנפט בחלץ עורר התרגשות עצומה ברחבי ישראל. אנשים יצאו לרחובות, רקדו ושרו. גילוי הנפט דווח בעיתונות, תמונות של פועלי קידוח בשדה הנפט הופיעו בעיתונים וביומני החדשות שהוקרנו בקולנוע ואפילו נכתב שיר שהפך במהרה ללהיט: "נפט זורם בחוליקאת", מאת שלמה וייספיש. הציפייה והתקווה היו שישראל תהפוך למעצמת נפט מקומית כמו שכנותיה באיזור, שמעמדה הכלכלי יתחזק והיא תוכל לספק לעצמה אנרגיה. אך הציפיות התבדו כשהתגלה שמאגרי הנפט בחלץ הם קטנים למדי ולא יוכלו למלא את צרכיה של המדינה. במהלך השנים נערכו 80 קידוחים בחלץ, רק 55 מהם נמצאו כמתאימים להפקת נפט ועד היום הופקו כ-17 מיליון חביות נפט מהאתר (לשם השוואה, בשנת 2012 הפיקה איראן 3.27 מיליון חביות ליום). כיום מופקים כ-120 חביות נפט ביום מחלץ והקידוחים הסמוכים לו.
בחמישים ושמונה השנים שחלפו מאז גילוי הנפט בחלץ התבצעו בארץ למעלה מ-500 קידוחים שהעלו חרס. מסתבר שתהילת הנפט של ישראל מתחילה ונגמרת בשדות חלץ.

 

Shlomit S.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב