דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


VoIP - מרכזיית IP - טלפוניית העתיד 

מאת    [ 18/11/2013 ]

מילים במאמר: 891   [ נצפה 2074 פעמים ]

מרכזיות IP

מרכזיית  IP היא מערכת טלפונים הפועלת על גבי רשתות הפועלות תחת הפרוטוקול  IP . טכנולוגיה זו  מאפשרת, בין השאר, העברת שיחות טלפון על-גבי רשת האינטרנט , כתחליף לקווי הטלפון המקוריים המוכרים לכולנו. השימוש ברשת מחשבים בכלל ובאינטרנט בפרט ,כתחליף לקווי הטלפון הקלאסיים , מוביל להוזלה בעלויות ההקמה והתפעול של מערכת הטלפוניה - יתרון שלרוב מגולם במחירים נמוכים יותר ללקוח, בשימושים השונים של המרכזייה. החסרונות שהיו נפוצים בשירותים אלו בתחילת דרכם (ביחס לטלפוניה סטנדרטית) שהתבטאו באיכות שמע נמוכה יותר  וניתוקים בשיחות הם בעיקרם נחלת העבר.

 

מהעולם הישן לעולם החדש -  ממיתוג מעגלים ל IP

לפני עידן האינטרנט תוכננו ונבנו מרכזיות הטלפון בטכנולוגיה המכונה "מיתוג מעגלים ". על פי טכנולוגיה זו  מכשיר הטלפון הביתי מחובר בתשתית קווית (כבלי נחושת הפרוסים מן הבתים אל ארונות הסעף השכונתיים, המחוברים למרבב שמתקשר באמצעות קווי E1   אל המרכזת). כאשר מוקמת שיחה בין שני צרכנים, מתהווה  מסלול יעודי ויחיד (circuit)  בין שני הטלפונים, עד שזו מגיעה לסיומה. בתום השיחה המסלול מתנתק, ואז  חלקים ממנו משמשים ליצירת מסלול  אחר, לטובת שיחה אחרת בין שני משתמשים אחרים.

טלפוניית IP , בניגוד לטכנולוגית מיתוג המעגלים שתוארה לעיל , אינה פועלת על תשתית קווית  וקווי תקשורת ייעודיים, אלא פועלת על גבי רשת האינטרנט הקיימת (או על-גבי רשתות IP המקבילות לאינטרנט). במצב זה לא מופעל מעגל יחודי ויעודי לטובת קיום הקשר הטלפוני בין שני צדדים. השיחה מתקיימת במקביל לתעבורת נתונים המתקיימת בה בעת על-גבי אותו קו או תשתית אינטרנט. יכולת זו היא פועל יוצא של השימוש בטכנולוגיית מיתוג מנות (Packet Switching). על פי טכנולוגיה זו  אותות הדיבור  כמו גם אותות בקרה מגוונים כגון חיוג, ניתוק, שיחה ממתינה , מחולקים למנות, וכל אחת מהמנות נשלחת באופן עצמאי ונפרד על-גבי הרשת, במקביל ליישומים אחרים שאף הם שולחים ומקבלים מנות שנות על גבי רשת הנתונים.

 

VoIP = Voice Over IP

פרוטוקולי תקשורת ל- VoIP (Voice over IP) הם הבסיס להעברת דיבור על גבי רשת נתונים או רשת האינטרנט.

מהמיקרופון או השפופרת של הטלפון מועברים אותת שמע שהם אותות אנלוגיים. אותות  אלה  מתורגמים לרצף ביטים דיגיטלי על ידי מקודד יעודי להמרת קול  שנקרא  (Vocoder - Voice Coder). אלה מפעילים לצורך כך אלגוריתם מתמטי אשר בעזרתו נדחסים אותות השמע. בטכנולוגיית הטלפוניה הותיקה אותות השמע מועברים (או למעשה צורכים רוחב פס)  בקצב של Kbps 64 . שימוש בווקודר מאפשר לדחוס את האותות לקצב של   Kbps12.2  ואפילו לקצב נמוך מזה. דחיסה זו מאפשרת חיסכון ניכר ברוחב הפס הנצרך להעברת האותות.

פעולה נוספת של  ה- Vocoder  היא חלוקת אותות השמע, שהוא כאמור אנלוגי ורציף, למקטעים שמכונים Packets. אלו הם למעשה  קטעי זמן באורך של מילי-שניות (לדוגמה, 20 מילי-שניות). החלוקה למקטעים או מסגרות או Packets הוא בעל חשיבות  גדולה  בטכנולוגית ה-VoIP, שכן  , לאחר חלוקת אותות השמע למסגרות , ניתן לשלוח כל אחת מהן  בנפרד, או במילים אחרות ,ניתן לעשות שימוש בפרוטוקול האינטרנט - IP, שהוא פרוטוקול מיתוג המנות (Packet Switching)  הנפוץ ביותר בעולם.

 

היתרונות הגלומים בשימוש בטלפוניית IP

השימוש במיתוג מנות (Packet Switching) מאפשר ניצול מרבי של רוחב הסרט, והדבר חשוב שבעתיים בתנאים של מחסור ברוחב סרט. מעובדה זו נגזר באופן מיידי החיסכון הכספי הניכר בעלויות .

השימוש  בפרוטוקול ה-IP , הוא בעל יתרון בולט ומשמעותי ,בכל הנוגע להעברת שיחות הטלפון . היתרון נעוץ בתפוצתו הנרחבת של פרוטוקול זה. IP הוא פרוטוקול נפוץ במיוחד ונחקר באופן נרחב על ידי חברות וארגונים רבים שחוקרים ומפתחים במסגרתו כלים שימושיים לאבטחת המידע ברשת, ניהול משאבים ברשת ויישומים נוספים.

עוד יתרון בולט של השימוש ב- IP הוא העובדה שתשתית האינטרנט פרוסה ברוב העולם (או לפחות, ברוב העולם שבו פרוסה תשתית הטלפון), ולפיכך ניתן להגיע איתה בקלות יחסית לכל יעד שבו נדרשים שרותי טלפוניה.

 

השימושים הנפוצים והמתרבים בטלפוניית IP


    • קישור בין צרכנים – בשימוש זה ,כל אחד מן המתקשרים עושה שימוש  בתוכנת VoIP או בטלפון-IP ומקימים  ביניהם קשר. באופן שימוש זה ניתן להקים רשתות מקומיות  שמיועדות לשימוש טלפוני, או להשתמש לצורך כך ברשת מקומית (LAN) קיימת.
    • קישור בין מרכזות – ביישום זה , המשתמש עושה שימוש  בטלפון אנלוגי רגיל וההמרה ל- IP נעשית רק לאחר שהשיחה מגיעה למרכזייה ,שם היא מועברת לאחר ההמרה ל IP  על גבי תשתית האינטרנט אל מרכזת היעד. ביציאת השיחה ממרכזת היעד היא מתורגמת שוב לשיחה אנלוגית בנוסח הרגיל והותיק.

 

שרתי רשת להפעלת  טלפוניית IP

מרכיב מרכזי בטלפוניית IP הוא השרת של  המערכת , עליו למעשה מותקנת המרכזייה. כל שיחה טלפונית מתחילה  למעשה ביצירת קשר עם השרת בתהליך בו מזוהה יוצר השיחה והיעד של השיחה . כאשר משתמש מחייג מספר טלפון אליו הוא רוצה להתקשר , מתבצעות הפעולות המפורטות להלן ובסדר המתואר :


    • בקשת החיוג ויצירת הקשר נשלחת אל שרת המערכת
    • השרת מאתר את יעד השיחה שזו למעשה כתובת IP של מכשיר היעד, או מספר טלפון ברשת אחרת שמקושרת לרשת ה-IP
    • השרת מקשר את יוזם השיחה אל היעד  המבוקש .
    • מתקיימת שיחה בין היוזם ליעד, ובפיקוח שוטף של השרת לאורך כל השיחה .

השרת גם מבצע פעולות נוספות ובכללן רישום השיחות (לצורך חיוב וגביה), דואר קולי ומשיבון וכיוצא בזה . מערך השרתים של פלטפורמה טלפונית יכול להיראות שונה ולהיבנות במגוון אופנים , והכול בהתאם לפרוטוקול בו פועלת המערכת , לגודלה ולמבנה הרשת התקשורת עליה היא מופעלת.

 

מכשירים אופייניים בטלפוניית IP

שיחות טלפון מבוססות אינטרנט נעשות תוך שימוש באחד המוצרים הנפוצים הבאים:


    • 1.       טלפון IP  - מכשיר טלפון בעל חיבור יעודי המתאים ישירות לרשת האינטרנט .
    • 2.       מתאם שיחות - אביזר לחיבור של טלפון רגיל (אנלוגי)  והמרת האות הדיגיטלי לפרוטוקול IP .
    • טלפון כאפליקציה - תוכנה המותקנת על גבי מחשב או סמרטפון ומאפשרת קישור IP למספרי טלפון ברחבי הארץ והעולם. היישום נקרא גם בדרך כלל SoftPhone.

כורש אברהמי         מנכ"ל וויזקום    תקשורת    בע"מ http://www.wisecom.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב