דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פירות יבשים 

מאת    [ 02/03/2008 ]

מילים במאמר: 471   [ נצפה 4719 פעמים ]

מהם פירות יבשים?
פירות יבשים הינם פירות שעברו תהליך של יבוש, חלקם באופן טבעי בעזרת השמש לאורך זמן רב ומרביתם, בעולמנו התעשייתי, עוברים זאת באמצעות תהליך ממוכן של הפעלת תנורים בחום נמוך לאורך זמן רב.
כמעט כל פרי ניתן לייבש וכל עוד גודלו וקוטרו קטנים באופן יחסית, התוצאה תהייה טובה יותר. לפיכך התמרים, התאנים, הענבים שהופכים לצימוקים הם הפופולאריים ביותר.
בשנים האחרונות בעזרת טכניקות מתקדמות מייבשים גם פירות גדולים יותר ועל שולחן החג המסורתי נוספו גם תפוחים מיובשים, אננס, אפרסמון וכמעט כל מה שניתן להעלות על הדעת.
מהו היתרון בייבוש פירות?
טכניקת יבוש הפירות התפתחה בעת העתיקה, בעת שלא היו אמצעי קירור. זו הייתה הדרך היחידה בה יכלו סוחרים להעביר את פלאי מרכולתם על פני יבשות וימים ולהציע פירות הגדלים בארצות מסוימות לארצות אחרות. לפירות היבשים חיי מדף ארוכים מאד לעומת פירות רגילים. כך ניתן בעצם ליהנות במשך כל השנה ובכל העונות כמעט מכל פרי שהוא, בכל מקום שהוא.
רק יתרונות?
ובכן מסתבר שלא. בתהליך הייבוש מאבדים הפירות את רוב משקלם המקורי והם מצטמקים לכדי גרסא זעירה במיוחד של הפרי המקורי. המים, שהם מרכיב מרכזי בפירות מוצאים מהם לחלוטין על מנת למנוע את תהליך הריקבון.
לתהליך הייבוש אם כן שתי תוצאות תזונתיות שליליות, האחת היא שוויטמין C בכל הפירות פשוט נעלם במהלך התהליך בשל הייבוש וכמו כן ריכוז הסוכר בפרי יבש גבוה פי כמה מזה שבפירות טריים. על אותה כמות מבחינת משקל של פרי נשלם בערכים קלוריים לעיתים פי 10 ממה שהיינו משלמים על אכילת פירות טריים.
ריכוז הסוכרים בפירות יבשים הוא גבוה מאד, והם אינם מומלצים לצריכה שוטפת אצל חולי סכרת, אך בו בעת מהווים מתן זריקת מרץ ועידוד בעת נפילת סוכר והם מקור אנרגיה מצוין לסובלים מתת משקל...
מרבית הפירות היבשים המיובשים בצורה טבעית הם ללא תוספי מזון, אבל בזנים התעשייתיים יותר יש להקפיד על כך שאין תוספים וחומרים משמרים.
מומלץ מאד לצורך פירות יבשים אורגנים, ללא תוספים וללא חומרי צבע וטעם אשר נועדו ליפות את הפרי ולהגיע להישגים שמרביתם נועדו להרשים את הקונים בצבעים ולהאריך את חיי המדף אפילו יותר- אין בכך צורך וזו החמצה של העניין כולו.
בשנים האחרונות הגיעו לשוק זנים רבים של פירות יבשים צבועים ובעלי תוספי מזון מיותרים, קל לזהות אותם לפי הצבעים הבוהקים שלהם, הימנעו מצריכתם ככל שניתן. חלקם פשוט מכילים חומרים מסוכנים לבריאות כגון גופרית דו חמצנית וחומרי זיגוג.
אוהבים להשמיץ את הפירות היבשים בגלל הערכים הקלוריים הגבוהים שלהם, אבל אין ספק שהם עדיין תוסף המזון והסוכר הטבעי המועדף על פני שוקולדים ומתוקים מלאכותיים אחרים.
צריכה נכונה שלהם, בכמויות נמוכות יכולה לשפר מצב רוח ולסייע לנו להחזיק מעמד גם בעת דיאטה. מכורים לשוקולד שיחליפו את ההתמכרות הזו בפירות יבשים בכמויות מדודות, יצליחו לספק את "החשק למתוק" תוך כדי שמירה על ערכים קלוריים ובריאותיים טובה יותר- כל עוד הצריכה היא מדודה ומחושבת.
לפירות יבשים רבים יש גם סגולות רפואיות אחרות כגון סיוע בעיכול והן מומלצים כתוסף יום יומי קבוע.
ובאוכל, כמו באוכל, כמויות ומידות יכולים לסייע לנו לעבור גם את החג הזה בשלום.
אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר - מלב"י, מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל: 03-5228088
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב