דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקטר הסלולרי בעולם הערבי - מדריך לשיווק סלולרי בקטר 

מאת    [ 13/11/2013 ]

מילים במאמר: 878   [ נצפה 3682 פעמים ]

הטעות הנפוצה ביותר גם של משווקים מנוסים הוא הרעיון, שבמדינות ערביות אנשים לא עושים שימוש בהורדות בתשלום של אפליקציות ותוכן. אם זאת, ולעומת מדינות אחרות, הצרכן הקטרי יודע להעריך את ערכן של אפליקציות בתשלום, ובהתבסס על היותה של קטר מדינה עשירה, הוא עושה שימוש ביכולותיו הכלכליות ומהווה צרכן בעל אחוז המרה גבוהה ברכישות ממומנות


זאת ועוד, בניגוד לסטריאוטיפ המוכר, והחשיבה בדבר הפיגור של מדינות ערב לעומת מדינות מערביות אחרות, יש להבין שחלק מסויים מן הטענות נכון רק באופן חלקי. מבחינה זו קטר היא אחת המדינות המובילות בעולם הערבי, ונמצאת במקום השני מבחינת כמות המשתמשים והאנשים המחוברים לאינטרנט. דבר זה קשור גם בעובדה שקטר עברה יחסי ליברליזציה יחסיים לעומת שאר מדינות העולם הערבי, ושהממשלה הקטרית הכירה בחשיבותו של האינטרנט כגורם חשוב מבחינות רבות


מבחינת החתך הדמוגרפי ניתן לומר, שהאוכלוסיה בטווח הגילאים שבין גיל 15 עד גיל 24 מהווה את חוד החנית של משתמשי האינטרנט במדינה. אוכלוסיה זו עושה שימוש נרחב בסמרטפונים, לא רק עבור השימושים הבסיסיים של הטלפונים הסלולריים, כגון שיחות, סמס וכך הלאה, אלא גם לגלישה באינטרנט, שימוש במרכיבים יותר מתקדמים, גלישה ברשתות חברתיות, בידור וכך הלאה. מכיוון, שכפי שנראה בהמשך האינטרנט הקטרי נתון לפיקוח וסינון ממשלתי, למשל כל החיבור לרשתות החברתיות, הבידור וכך הלאה, התחומים הללו ועולם הסמרטפונים לאו דווקא מהווה את הפלטפורמה השיווקית הכי טובה עבורנו.


חסם כניסה נוסף שיש לקחת בחשבון בבניית קמפיין מצליח בקטר הם המאפיינים הדמוגרפיים היחודיים של הנסיכות. ראשית יש להביא בחשבון, שחלקים רחבים באוכלוסיה הם נטולי יכולות טכנולוגיות בסיסיות. שלושת הקבוצות בהן התופעה גדולה במיוחד הן קבוצת הנשים, הקבוצה של האוכלוסיה הבוגרת ועובדת היותה של קטר מדינה קולטת עובדים בעולם הערבי, דבר שאחראי על כך, שחלק לא מועט מאוכלוסייתה של קטר הם עובדים זרים מן העולם הערבי, כאשר גם אוכלוסיה זו הינה אוכלוסיה נטולת יכולות טכנולוגיות בסיסיות. דבר זה ממצב את קטר, כמדינה שאמנם יש בה פוטנציאל רב, אך כזה שלא מנוצל באופן המיטבי, ועקב כך דורש מיומנויות וידע רב מן המשווק על מנת לנצל את מלוא הפוטנציל השיווקי הקיים במדינה


יתירה מזאת, מבחינת עולם הסלולר החדירה של טלפונים ניידים עומדת בקטר כמעט על מאה אחוז הן מבחינת השנים כמו גם הגברים כאשר מבחינה זו העובדים הזרים בקטר מעמידים למעשה את אותם הנתונים כמו שאר האוכלוסיה, היינו חדירה של כמעט מאה אחוז מבחינת הטלפונים הניידים. כאשר בוחנים את משק הבית הקטרי מבחינה של חיבור לאינטרנט, אזי מקבלת התמונה של כמעט חדירה של מאה בטלפונים ניידים מכל סוג שהוא, כשבעים אחוז סמרטפונים, למעלה משמונים אחוז של מחשבים ניידים, ורק כחמישים אחוז של מחשבים נייחים. השוואה של הצרכן הקטרי מראה אם כן, שבבחינת המאפיינים הכללים משתמשי הסלולר והאינטרנט אינם שונים במהותם מאלו במדינות אחרות, גם לא מדינות מערביות. כמו בכל המדינות הללו הצרכן הקטרי משתמש בכלים השונים לצרכים חברתיים, לצריכת חדשות, כמדיום בידורי וכך הלאה.


זאת אף זאת, אם נסתכל על משק הבית הקטרי קצת יותר לעומק, נוכל להעריך עוד יותר את הפוטנציאל השיווקי הגלום בו. משק בית ממוצע מעין זה מחזיק בכשישה מכשירי סלולר מסוגים שונים, שני מחשבים, ושלושה סמרטפונים. נתון זה חשוב לא רק מבחינה כמותית, אלא גם מבחינת העובדה שמשק בית מעין זה עושה שימוש בכל קשת המכשירים הקיימים בו. משק בית ממוצע מעין זה, גם כחלק מהתרבות הקטרית, עושה שימוש נרחב באינטרנט כמדיום לחיפוש מידע, הוא משתמש בו להורדת סרטים ומוזיקה, כמו גם לפעילויות כגון קריאת ספרים, מגזינים, חדשות ועוד. מעבר לכך כשליש מגולשי האינטרנט משתמש במדיום זה למסחר מקוון, והוא עושה בו שימוש נרחב.


מבחינת הרגלי הגלישה מעדיף הצרכן הקטרי הממוצע לגלוש מן הבית, ולעיתים נדירות יותר מן העבודה. לנתון זה חשיבות מרובה שכן אנו יכולים להגיע דרכו אל הצרכן ברמה המיטבית והאפקטיבית ביותר. לא רק שמודבר בזמנים שנוחים לנו, אלא התאמה כזו, כאשר הצרכן מוכוון בצורה חכמה למדיום זה, אנו מגדילים את סיכויי ההמרה במדינה שבה אחוז ההמרה גבוהה ממילא. אחוז האנשים שנכנסים וצורכים שירותים כאלו ואחרים במקומות ציבוריים כגון מסעדות, ספריות, גנים ומקומות ציבוריים אחרים קטנה, אך בהתחשב בעובדה שאין המדובר במדינה דמוקרטית ובמקום שבו האינטרנט נתון למעקב ופיקוח, ירגישו הצרכנים ביטחון רב יותר לגלוש בביתם ולצרוך את אשר הם צורכים בין כתלי הבית במקום באזורים בהם הם עלולים להתגלות.


זאת ועוד, לעומת מדינות אחרות, למשל בדרום אמריקה, שמעדיפות פרסומות מבוססות תמונות, הצרכן הקטרי מעדיף פרסומות מבוססות טקסט, ויש להביא נתון זה בחשבון בבניית הקמפיין ובבחירת הפרסומת. במידה, ואנו כן משתמשים בתמונות, נתון חשוב בעיצוב הבאנרים, ישנה העדפה ברורה מבחינת צרכני המובייל בקטר לתמונות מסוגננות וצבעוניות במקום תמונות פחות עשירות בצבעים.


המפעיל הממיר ביותר בקטר הינו QTEL. אגב, באזזסיטי עובדים רק איתו. מערכת הפעלה המשתלמת ביותר היא Sambian של נוקיה, והאפליקציות הממירות ביותר הם אפליקציות התוכן, החדשות, הוידיאו, הקומדיות, התשב"צים וכו. כאן חשוב לציין, שיש להביא בחשבון תמיד את עובדת היותו של האינטרנט בקטר מסונן ומפוקח, עובדה שגם הרשויות הקטריות הודו בה בעבר. הגבלת ופיקוח התוכן מתקיימת לרוב בתחום החדשות, ההיכרויות, הפורנוגרפיה ותכנים אחרים, שהמשלה והרשויות הנתונות למרותה יכולות להחשיב כפוגעות באיסלם.


משמעות הדבר כמובן אינה, שתוכן כזה או אחר אכן פוגע באופן אוביקטיבי בדת, אך עלינו לנסות להבין ולהביא בחשבון אלו תכנים עלולים להיות מפורשים באופן שכזה, ובכך להימנע מלהעלותם. עובדת היותו של האינטרנט מפוקח במדינה, כמו גם מחסום השפה, מהווה גם את אחת הסיבות לכך, שאיסוף מידע ומודיעין תחרותי - עסקי על מדינות ערב מהווה את אחד מחסמי הכניסה המהותיים ביותר לשוק זה עבור משווקים רבים. מסיבה זו עולה אף יותר ערכה של עבודת מודיעין יסודית, וזאת למרות הקושי האובייקטיבי הכרוך בה. דבר זה מצריך התארגנות מודיעינית מיוחדת ופעמים רבות גם יכולות מעבר לשגרה הרגילה

יואב לוין


מייסד ומנהל משותף


מכללת ש"ש - האקדמיה שותפים


אתר הבית: www.affiliateacademy.tk


מייל: info@affiliateacademy.tk




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב