דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נהגת שיכור? לא בטוח שיש לך כיסוי ביטוחי 

מאת    [ 12/11/2013 ]

מילים במאמר: 538   [ נצפה 4081 פעמים ]

"לא יקרה כלום. זה רק קצת", אמרת לעצמך, והחלקת את האלכוהול במורד גרונך. הוא השפיע. כעבור כמה שעות – לא מספיק, ככל הנראה – התיישבת מאחורי ההגה. לא בטוח שאתה יודע, אבל בזה הרגע לא רק סיכנת את בריאותך, את כל מי שנמצא ברכב ואת הנהגים האחרים, אלא ייתכן שגם ביטלת את הכיסוי המגיע לך במסגרת ביטוח רכב.

הסכנות של נהיגה בשכרות

ההגדרה של נהיגה בשכרות פשוטה מאד: מצב שבו כמות האלכוהול בגוף הנהג גדולה מהכמות הנקבעה כמותרת על פי חוק. מבחינה מעשית, המדובר הוא על כמות אלכוהול הגבוהה מ-240 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, או כמות של מעל 50 מיליגרם לכל 100 מיליליטר של דם, כפי שנמצא בבדיקות ינשוף או דם, בהתאמה. לכך, יש להוסיף "מרווח טעות" בשיעור מסוים, הנובעה מחוסר דיוק של מכשירי המדידה.

נהיגה בשיכרות, עוד לפני שמדברים על ביטוח רכב, כוללת בתוכה מספר השלכות עיקריות. מבחינת החוק, סעיף 39א' בפקודות התעבורה מגדיר את העונש האפשרי לנהגים שנתפסו בקלקלתם – "דינו, בנוסף לכל עונש אחר – פסילה מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משנתיים". במצבים אחרים, נקודתיים יותר, ייתכן עונש שונה.

מה שחשוב עוד יותר הוא שאלכוהול מגדיל בעשרות מונים את הסבירות להיות מעורבים בתאונת דרכים. שדה הראיה של האדם נפגע, וכך גם התפקוד הקוגנטיבי והמוטורי שלו. זאת ועוד, קבלת ההחלטות שלו משתבשת בשיעור משמעותי, ותגובותיו הופכות לאיטיות הרבה יותר.

מתי הביטוח לא מכסה?

במקרה של נהיגה תחת השפעה סמים, דבר ידוע הוא שהביטוח של הנהג מתבטל לו באופן מיידי – זאת על פי סעיף 18 ב' לתקנות הפיקוח על עסקי הביטוח (1986). כשזה נוגע לאלכוהול, ועל אף שאין החרגה מוחלטת של נהיגה תחת אלכוהול מבחינת הביטוח, ניכר כי המדיניות של חברות ביטוח רכב אינה אחידה מבחינת תגמולי ביטוח. למעשה, ניתן למצוא הבדלים גם בין גישות בתי המשפט במקרים מסוימים. 

המונח רשלנות חשוב מאד: מבחינת החוק, נהיגה בשכרות משולה למעבר של צומת ברמזור אדום, למשל, כך שהביטוח אמור להיות תקף בשניהם. ועדיין, ידועים תקדימים בהם נקבע אחרת. בתביעת הביטוח של נהג בשם יבגני קובלנקו, קבע בית המשפט כי הנהיגה תחת השפעת האלכוהול הפכה לכמעט וודאית את הסבירות לתאונת דרכים, ולמימוש הביטוח. במילים אחרות: עצם הנהיגה במצב הזה, כמעט והפכה את תאונת הדרכים למכוונת.

חשוב להדגיש כי פסק דין זה נחשב לבעייתי, במספר אופנים, והוא לא הפך להיות תקדים שמחייב את בתי המשפט לנהוג על פיו. עולות כאן שאלות לגבי רמת הסיכון הוודאי, האבחנה בין שתיית אלכוהול לעבירות תנועה אחרות וכן סוגיות אחרות הנוגעות לפגיעה, דוגמת נזק לצד שלישי.

הנטייה היום: להשאיר את הפוליסה תקפה

אין כיום תשובה חד משמעית לשאלת הכיסוי הביטוחי, אך ניתן לראות שבחלק הארי של המקרים, ביטוח רכב נותר תקף גם במצבים של נהיגה בשכרות. ההנחה העומדת מאחורי זה היא אחת: בתאונות הדרכים צריך להיאבק בדרכים אחרות, דוגמת אכיפה או משפט פלילי, ולא באמצעות חברות הביטוח.

נהג הרוכש ביטוח רכב מומלץ, כתוצאה מכל אלה, שיבדוק היטב מה כוללת הפוליסה עליה חתם, בעיקר מבחינת ההחרגות שלה. כאשר לא מוגדר בה סייג הנוגע לנהיגה בשכרות, ייתכן מאד שהכיסוי הביטוחי יספיק. אולם, ישנה אפשרות של מאבק משפטי, לפעמים כזה שאינו נעים כלל.

ההמלצה הכי טובה שניתן לתת לכל נהג היא שלא לחשוב אפילו על בדיקת הנושא הזה בפועל: נהיגה בשיכרות היא מסכנת חיים, ומעשה לא אחראי בעליל. כאשר מתרחש נזק בעקבות כך, נושאים דוגמת ביטוח רכב מתגמדים בצורה משמעותית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב