דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פירוש חלומות: כיצד מבינים משמעות של חלום? 

מאת    [ 08/11/2013 ]

מילים במאמר: 1023   [ נצפה 7117 פעמים ]

מדוע אנחנו חולמים?

מאז ומעולם ריתקו חלומות את בני האדם. אנחנו יודעים שלא רק מבוגרים חולמים, גם תינוקות ברחם אימם חולמים, וגם בעלי חיים. יודעים זאת לפי תנועות העיניים המהירות (המכונות בלעז REM - Rapid Eye Movements) המאפיינות את שלב החלימה, היות והחולם מאמין שהוא אכן רואה באופן ממשי את הארועים אותם הוא חווה בחלום, ועוקב אחריהם עם העיניים למרות שהן עצומות.

פסיכולוגים מנסים להבין את משמעות החלום ופשרו. פרויד היה מראשוני החוקרים המודרניים של חלומות. הוא הניח שחלומות נושאים אופי מיני, ומבטאים משאלות אסורות שהחולם מוציא לפועל בדמיונו, היות ואין באפשרותו לממש אותם בחייו הממשיים. הוא תיאר את החלום כ"דרך המלך אל הלא מודע".

קארל גוסטב יונג, תלמידו של פרויד, פיתח את נושא החלומות בכוונים חדשים וראה בחלום הרבה יותר מאשר רק מימוש דמיוני של דחפים אסורים. הוא ראה בחלום מורה דרך ומדריך פנימי שעוזר לאדם לממש את עצמו ואת יעודו, להתפתח אישית ורוחנית. יונג האמין שהחלומות הם שער לא רק אל הלא מודע האישי, אלא גם אל הלא מודע הקולקטיבי, אותו רובד עמוק שבו מצויים הארכיטיפים, אותם ניתן לתאר כ"ידע התורשתי של כלל האנושות". הוא ראה את החלום כמבטא אמיתות אוניברסליות החוזרות גם במיתוסים ובאגדות.

תיאורטיקנים רבים ושונים פיתחו את הבנת החלום. כיום רואים בחלום כממלא פונקציות רגשיות רבות ושונות. החל מחלומות שמשמעותם נראית שולית, כאלה המביאים למודעות דברים שלא שמנו לב אליהם מיום האתמול, דברים שלא הספקנו לעבד ולכן אנחנו מתייחסים אליהם במהלך הלילה, ועד חלומות טלפתיים ונבואיים שחושפים לפנינו באופן שאינו מובן לנו ארועים עתידיים או חוויות שעוברים אנשים קרובים לנו ולא היתה לנו דרך לדעת עליהם באופן אחר.

דרך המלך אל הלא מודע

אבל סוג החלומות המעניין ביותר מבחינתי הוא החלומות המביאים להכרתנו תובנות על חיינו, על מהותנו הפנימית, על הקונפליקטים שלנו, ועל הדברים שאיננו מודעים אליהם בעצמנו ובחיינו. בסדנאות שאני מקיים לפירוש חלומות, אני מבקש מהמשתתפים להביא אל המפגשים חלומות טריים שחלמו במהלך השבוע. את החלומות הללו אנחנו מנתחים באופן קבוצתי, בצורת סיעור מוחין, ואגב כך זוכים לא רק להבנת העולם הפנימי שלנו אלא גם להבנת המכאניזם של החלום וכיצד לפרש חלומות שלנו ושל הקרובים לנו גם באופן עצמאי.

שלב חשוב אחד בהבנת החלום כולל את הבנת הסמלים שלו. חשוב לציין שאין שום דרך להבין משמעות של סמל זה או אחר על ידי עיון בספרים על משמעות חלומות. זה מכיוון שהמשמעות של סמלים היא אישית למדי. ניקח לדוגמא סמל פשוט כמו פרפר המופיע בחלום. עבור אדם אחד - חלום על פרפר מבקש לבטא את משאלתו לחופש. עבור אדם אחר חלום על פרפר מתאר טראנספורמציה, כמו הגולם שהופך לפרפר. עבור אדם שלישי הפרפר מייצג את הילדות, היות והוא זוכר את בית סבתו שבו היו פרפרים למכביר. חשוב, לכן, לברר באופן אישי עם החולם מה משמעות הפרפר או כל סמל אחר שחלם עליו - עבורו באופן אישי. מתוך המשמעויות האישיות של הסמלים אנו יכולים להרכיב בהדרגה את העלילה של החלום, וממנה מגיעים לתובנות מרתקות על חיינו ומהותנו הפנימית. החלומות יכולים לספר לנו מה היעוד שלנו, מה הדברים שנפשנו מבקשת ולא הקשבנו אליהם, וכיצד עלינו לנהל את חיינו כדי להצליח ולהיות מאושרים.

בסדנאות לפירוש חלומות אני נתקל שוב ושוב באופן שבו החלומות נותנים משוב גם לפרשנות שנתנו במסגרת הקבוצה. לדוגמא - בלילה לאחר שפירשנו לאחד המשתתפים את חלומו, הוא עשוי לחלום חלום הממשיך את קו המחשבה אותו העלינו ולפעמים אף מתקן אותנו בכך שהוא חוזר ומדגיש פרטים שלא התייחסנו אליהם בחלום המקורי שפירשנו או בהוסיפו פרטים שהיו חסרים לנו להבנת המשמעות העמוקה עוד יותר של החלום. למשל, חולמת סיפרה באחת מסדנאות החלימה שלי חלום שבו היא מסדרת את הבית לקראת הגעתה של אחותה. החלום היה עמוס בפרטים על ההכנות, ובין השאר הזכירה החולמת שכוס קפה נשפכה על הרצפה. היות והחלום היה כל כך עמוס בפרטים לא הקדשנו תשומת לב מספקת לסמל זה של הקפה הנשפך. במפגש הבא סיפרה לנו אותה משתתפת שחלמה חלום המשך, שבו היא מסדרת את הבית לאחר שאחותה כבר הלכה, ומגלה שלא ניקתה את הקפה שנשפך. זו היתה תזכורת לסמל החשוב הזה שלא קיבל התייחסות במפגש הקודם. משמעותו הסתברה בתור לב ליבו של החלום, שייצג את החוויה שלה כמי שלא ערנית למצוקה של אחותה.

חלומות של מודעות והארה

כשקבוצה עובדת על ניתוח חלומות קורה לעיתים קרובות שחלום שמביאה אחת המשתתפות מעורר חלום מקביל או משלים אצל משתתפת אחרת, שמציגה אותו בפני הקבוצה בשבוע שלאחר מכן. באופן זה, נשזרים הסיפורים האישיים של המשתתפים בסדנא ומראים לנו את האופן שבו כולנו קשורים. לדוגמא, משתתפת בסדנא סיפרה חלום שעסק בפחד שלה מאינטימיות. בלילה שאחרי המפגש חלמה משתתפת אחרת שבעלה בוגד בה. מסתבר שפחד זה קינן בה כל כך עמוק עד שהדחיקה אותו לחלוטין. אבל מששמעה את החלום שהובא לקבוצה, ועקב הדיון בנושא, התעוררה גם היא למודעות שלא היתה שם קודם באמצעות החלום שחלמה. זה איפשר לה להביא בפני הקבוצה את החשש שלה במפגש הבא ולעבד אותו. באופן זה מאפשרים לנו החלומות שלנו לפתח את המודעות שלנו ולגדול.

ישנם חלומות מפורסמים שחלמו ממציאים דגולים שהחלום עזר להם לגלות משהו שלא הצליחו לפתור בהיותם ערים. כך לדוגמא, הכימאי הרוסי דימירטי מנדלייב גילה את הטבלה המחזורית בחלום, והיא ממשיכה לשמש כימאים כבסיס לעבודתם עד היום. אליאס הואו, ממציא מכונת התפירה, לא הצליח למצא פתרון לאופן שבו מכונת התפירה שרצה ליצור תעבוד, עד שהתעורר מחלום שבו הוא נתפס על ידי שבט של ברברים, שכוונו את חניתותיהם אליו, ובקצה כל חנית היה נקב. כך קיבל את הרעיון למקם את החור בקצה המחט. צ'ארלס דיקנס, הסופר הידוע, סיפר שאת רב ההשראה לסיפוריו קיבל בחלומות. גם דקארט הפילוסוף טען שלמרבית התובנות הפילוסופיות שלו זכה בחלומותיו. וכמוהם רבים מהאומנים והמדענים קיבלו וממשיכים לקבל את השראתם בחלומות.

כיצד זוכרים חלומות?

אבל מה לעשות כשלא זוכרים חלומות? פעמים רבות מספרים תלמידים שהם לא זוכרים את חלומותיהם. ישנם מי מהם שאפילו סבורים שהם בכלל לא חולמים. כמובן שאין הדבר נכון. כולנו חולמים. אבל לעיתים אכן קשה לנו לזכור את החלומות. ישנם טכניקות שונות לזכירת חלום כמו למשל "משאלת חלום", שנאמרת לפני השינה. אבל הדרך הפשוטה ביותר להגביר את זכירת החלומות היא פשוט להתעניין בהם יותר. כשאנחנו מתחילים להתעניין בחלומותינו אנחנו מגלים שבאורח פלא אנחנו גם זוכרים יותר מהם. כל זמן שלא התעניינו בחלומות שלנו לא היה צורך לזכור אותם בלאו הכי. ברגע שמתחילים לעבוד עם החלומות שלנו ומסתקרנים לגבי משמעותם, אנחנו מוצאים את עצמנו מתעוררים שוב ושוב בבוקר כשחלום טרי בזכרוננו, מוכן ומזומן להביא לנו מסרים, משמעויות, תובנות וראייה מעמיקה יותר של עצמנו ושל חיינו.

 

דר´ זפרן הוא מורה רוחני ידוע, סופר רב מכר ומנחה סדרה משלו בטלויזיה. הוא מנהל את המכללה ללימודים רוחניים, המציעה קורסי תקשור, שחזור גלגולים ואימון אישי בגישה רוחנית (קואצ'ינג רוחני). הוא נחשב מורה של מורים בקהילה האלטרנטיבית. רבים מתלמידיו עוסקים בתקשור, שחזור גלגולים ואימון רוחני כמקצוע. ניתן ליצור עימו קשר באמצעות "המכללה ללימודים רוחניים", בטלפון 03-5660066. מידע נוסף באתר הבית של דר' ירון זפרן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב